Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 2. oktober

Her vises alle billeder af busser taget 2. oktober i forskellige år:

Ex. DSB MR 4055-MRD 4255 i drift hos Arriva i Sierpc, Polen

Ex. DSB MR 4055-MRD 4255 i drift hos Arriva i Sierpc, Polen

Da Deutsche Bahn i 2023 frasolgte Arriva i Danmark til kapitalfonden Mutares, var Arrivas busaktiviteter i Polen også med. Derimod beholdt Deutsche Bahn Arrivas polske jernbanetrafik. Denne var påbegyndt i december 2007 med kontrakten på en række regionalstrækninger i Kujavien-Pommern, og til opstarten tilførte Arriva bl.a. jernbanemateriel fra Danmark, nemlig syv MR-togsæt fra DSB og et enkelt Y-tog fra Nordsjælland. Kun MR-togene kom dog reelt til at blive brugt på de polske skinner, selvom Y-toget blev flot opmalet i Arrivas flødefarvede og turkise design. Blandt det materiel, der kom til Polen, var ex. DSB MR 4055-MRD 4255. Toget havde tidligere kørt for Arriva, hvor det 2003-04 var udlejet til brug i begyndelsen af kontrakten på de midt- og vestjyske strækninger, men det var efterfølgende blevet returneret til DSB, som selv havde brugt det frem til hensættelsen i 2006. Her ses toget på stationen i Sierpc som tog mod Bydgoszsc. I baggrunden til venstre holder VT 627 008, ex. Deutsche Bahn, fra Koleje Mazowiecki, som er en regional jernbaneoperatør i Masovien. VT 627 008 er en solomotorvogn og ikke en søster, men vel nærmere en moster, til DSB litra MR/MRD. Arriva kører stadig regionaltrafik i området, men MR-togene faldt for kontraktens alderskrav i 2020, og kun et par stykker blev gemt til udflugtstog og lignende.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2011.

Jernbanepladsen, Lyngby

Jernbanepladsen, Lyngby

City-Trafik 2102, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010.

Netbus 7000 ved Hovedbanegården, København

Netbus 7000 ved Hovedbanegården, København

Netbus 7000, VDL Citea CLE-demobus årg. 2009, som linje 5A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010.

Arriva 1527 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1527 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1527, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010.

Arriva 1711 ved Herlev st.

Arriva 1711 ved Herlev st.

Arriva 1711, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 165 ved Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010.

City-Trafik 2803 ved Hovedbanegården, København

City-Trafik 2803 ved Hovedbanegården, København

City-Trafik 2803, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010.

Arriva 1932 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1932 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1932, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010.

De Blaa Omnibusser 4027 ved Lyngby st.

De Blaa Omnibusser 4027 ved Lyngby st.

De Blaa Omnibusser 4027, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, som linje 194 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010.

City-Trafik-lånevogn 604 i Tietgensgade, København

City-Trafik-lånevogn 604 i Tietgensgade, København

City-Trafiks lånevogn 604 fra NyBus som ekstrabus på linje 650S i Tietgensgade, oktober 1997. Bus 604 var en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988 og oprindeligt leveret til DSB som bus 129.

Foto: Ib Erik Nielsen, 2. oktober 1997.

Arriva 1031 på Gladsaxe Trafikplads

Arriva 1031 på Gladsaxe Trafikplads

Arriva i Gladsaxe har nu modtaget de første af de nye Volvo B7RLE-busser til indsættelse på linje 10. Første vogn af serien i drift blev bus 1031 på linje 160 og ses her på Gladsaxe Trafikplads. Bemærk midterdørene, som er en designmæssig fornyelse i forhold til B7RLE-busser med samme karrosserimodel, som allerede findes i Københavnsområdet.

Foto: Sikandar Sahil, 2. oktober 2009.

Arriva 1031 på Provst Bentzons Vej i Gladsaxe

Arriva 1031 på Provst Bentzons Vej i Gladsaxe

Arriva 1031, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, på sin jomfrutur på Provst Bentzons Vej ved Egeparken.

Foto: Sikandar Sahil, 2. oktober 2009.

Arriva 1033 som "Åben bus" i Gladsaxe garage

Arriva 1033 som "Åben bus" i Gladsaxe garage

Fredag 2. oktober 2009 var der "Åben bus" på Arrivas garageanlæg i Gladsaxe, hvor chaufførerne kunne komme og se deres nye busser til linje 10. Allerede fra uge 41 forventes de første af busserne i drift på linjen. Tilsvarende busser leveres til Ryvang til brug på linje 3A og 66.

Foto: Sikandar Sahil, 2. oktober 2009.

Arriva 1464 på Ballerup st.

Arriva 1464 på Ballerup st.

Arriva 1464, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 400S på Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

City-Trafik 2107 på Birkerød st.

City-Trafik 2107 på Birkerød st.

City-Trafik 2107, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 500S på Birkerød st. Denne bus og søsteren 2109 blev tidligere på året erstattet af nyt materiel i Fredericia og overført til Hovedstadsområdet, hvor begge har været anvendt ved ekstrakørselsopgaver, bl.a. til Roskilde Festivalen og på linje 500S. Nu, hvor det er overstået, bliver 2109 returneret til Fredericia, mens 2107 fortsat skal anvendes på Sjælland. Busserne nyanskaffedes i sin tid til City-Trafik i København, men flyttedes til Fredericia i 2002.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

City-Trafik 2061 på Ballerup st.

City-Trafik 2061 på Ballerup st.

I eftersommeren 2008 var linje 500S udvidet til 5-minuttersdrift i myldretiderne på strækningen Ballerup-Farum-Birkerød. Årsagen var sporarbejdet på Farum-banen, der betød, at en del passagerer ville kunne komme hurtigere fra Farum til København ved at tage over f.eks. Birkerød. DSB S-tog havde derfor betalt for Movia for at sørge for ekstra buskørsel på strækningen, ligesom man tidligere på året havde betalt for linje 6A's forlængelse til Buddinge. City-Trafik stod selv for forstærkningen af linje 500S, hvilket man fortrinsvis klarede ved at indsætte nogle serie 12-busser, der tidligere har været i almindelig drift i Hovedstadsområdet. Her ses bus 2061, DAB 12-1200B årg. 1990, efter ankomst til Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

City-Trafik 2060 på Birkerød st.

City-Trafik 2060 på Birkerød st.

Ekstrakørslen på linje 500S fandt sted i perioden 10. august-3. oktober 2008, og det krævede syv busser i løb. Der var derfor lejlighed til at genopleve den brune stue i form af DAB serie 12-bybusser med ægte brune træimitationer og brunt sædebetræk i almindelig køreplan! Altså et herligt gensyn med busser uden lysdiodeskilte, "skrigedøre" og hvad der ellers hører moderne busser til. City-Trafik 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, inden afgang fra Birkerød st. Denne bustype har i øvrigt aldrig været anvendt regelmæssigt på linje 500S.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

City-Trafik 2057 på Ballerup st.

City-Trafik 2057 på Ballerup st.

De busser, der var udtaget til ekstrakørslen på linje 500S under Farum-banens renovering, blev udstyret med store blå klistermærker i stedet for egentlige destinationsskilte. Ikke verdens flotteste finnish, men til gengæld god læsbarhed. City-Trafik 2057, DAB 12-1200B årg. 1992, på Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

City-Trafik 2052 på Ballerup st.

City-Trafik 2052 på Ballerup st.

City-Trafiks bus 2052, DAB 12-1200B årg. 1992, er i modsætning til sine tilbageværende søstervogne i flot, frisk gul farve. Den bærer også City-Trafiks bomærke på fronten. Her holder den hvil på Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

City-Trafik 2056 på Ballerup st.

City-Trafik 2056 på Ballerup st.

Bus 2056 er en af de 13 DAB serie 12-bybusser, City-Trafik i 1992 anskaffede til overtagelsen af driften på linje 9 mellem Østerbro og Kastrup. 16 år senere er en god del af serien stadig i brug hos selskabet - dog ikke i Movia-trafik. Foto som linje 500S på Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

City-Trafik 2107 på Ballerup st.

City-Trafik 2107 på Ballerup st.

City-Trafik 2107, DAB 15-1200C mk. III, som linje 500S på Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

Fjord-bus 7473 på Ølstykke st.

Fjord-bus 7473 på Ølstykke st.

Fjord-bus indleder en ny kontraktperiode på linje 600S ved køreplansskiftet 19. oktober 2008. Selskabet har kørt linjen siden 2002, og busserne anskaffet dengang udskiftes i forbindelse med den nye kontrakt. Allerede i slutningen af september begyndte de nye busser at dukke op på linje 600S. Busserne er af typen DAF SBR4000/Jonckheere Transit og arver numrene fra linjens "gamle" busser. Fjord-bus 7473 nr. 2 på Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

Fjord-bus 7474 på Ølstykke st.

Fjord-bus 7474 på Ølstykke st.

Ved udgangen af september 2008 var de første seks nye busser på linje 600S sat i drift, nemlig nr. 7470-7475. De gamle busser med samme numre er samtidig taget ud af drift. I alt modtager Fjord-bus 25 nye busser, som alle er blevet indregistreret i september måned. Fjord-bus 7474, DAF SBR4000/Jonckheere, som helt ny på linje 600S på Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

Ex. HT 1198 hos Roskilde Jernværk

Ex. HT 1198 hos Roskilde Jernværk

HTs medarbejderfond anvendte tidligere denne bus, der har en fortid som HT nr. 1198. Bussen er en Volvo B58-60/Aabenraa-rutebil med dørpl. 1-1-0, sådan som HT engang fik indrettet deres såkaldte landevejsbusser. Efter udrangering blev bussen bl.a. udstyret med mere komfortable stole. Samtidig ændredes bussens bemaling til HT-gul omkring vinduerne og hvid for neden. Bussen er i 2004 solgt til skrot, og ses her delvist begravet i en bunke pressede personbiler hos Roskilde Jernværk.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2004.

Bus 6002 og 3045 på Navervej i Roskilde

Bus 6002 og 3045 på Navervej i Roskilde

Linie 123 mellem Roskilde og Valby har siden 1994, hvor Linjebus overtog den ved licitation, haft garage på Navervej i Roskilde. I 1998 overgik linien og garagen til Arriva, der har haft begge dele siden. Linjebus anvendte indtil 1995 bl.a. bus 6002, Volvo B10M-60/DAB årg. 1992, på linien. Fra 1995 anvendtes nye Scania CN113CLL/Katrineholm-laventrébusser, heriblandt bus 6181. I 1998 overflyttedes begge busser til Linjebus' Gladsaxe-anlæg, og Arriva indsatte egne nye busser. Bus 6181 solgtes i 2004 sammen med 24 tilsvarende busser til Wulff Bus, der har anvendt dem på den kørsel i Roskilde-området, som selskabet overtog fra Arriva 25. maj 2004. Bus 6181 skiftede ved den lejlighed nummer til 3045 og fik en gang hattelak. Scania-busserne har kun været midlertidigt indsat i Roskilde - der kommer i alt 26 nye Volvo B12BLE/Aabenraa-busser i stedet, og leveringerne af disse nærmer sig afslutningen. 3045 er en af de ganske få Scania'er, der er tilbage i Roskilde. Bus 6002 og 6181 (3045) - to tidligere linie 123-busser - mødes en oktoberlørdag i 2004 på Navervej ud for garagen. Begge busser er i øvrigt til salg.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2004.