Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 2. juni
Her vises alle billeder af busser taget 2. juni i forskellige år:
Vikingbus 4471 ved den fremtidige Rødvig station
Vikingbus 4471, Setra S415LE Business årg. 2022, krydser Østbanens spor på Vemmetoftevej i Rødvig på sin linje 252-tur fra Store Heddinge til Hårlev. Fra 2024 vil Østbanen ikke længere skære Vemmetoftevej og give et lille bump i linjens Setra'er på dette sted. I stedet vil en ny endestation for banen blive bygget lidt til venstre for bussen på billedet. Rødvig nye station får således også busforbindelse. Det har den gamle station også tidligere haft, men de senere år har man måttet gå nogle hundrede meter til f.eks. Vemmetoftevej for at kunne gennemføre et skift fra tog til bus i Rødvig.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2023.
Lokaltog 2136-2036 ved den gamle Rødvig station
Østbanens endestation i Rødvig har siden 1879 ligget ved Østersøvej - næsten helt ude ved havnen og med direkte udsigt til Rødvigs lille fyrtårn. Men det er besluttet at afkorte banen med omkring en halv kilometer til en ny station nord for Vemmetoftevej, som vil være en mere central placering, og derudover kan det gamle stations- og baneareal bruges på anden vis. En del af det tidligere banelegeme ved Rødvig station ligger allerede nu "brak" som grønt område. Idéen om at afkorte banen til en ny, nordligere station har flere årtier på bagen, men den bliver realiseret i forbindelse med den renovering af Østbanens spor, som går i gang i juni 2023 og vil strække sig omkring et år frem. Første etape af renoveringen gennemføres mellem Køge og Hårlev i sommeren 2023, hvorefter arbejdet fortsætter på Fakse Ladeplads-grenen. Hårlev-Rødvig renoveres i første del af 2024, og det bliver ved den lejlighed, banen afkortes til den nye station. Som følge af sporets ringe tilstand på Østbanen, har Rødvig-togene siden december 2019 kun kørt til og fra Hårlev, hvor der må skiftes til togene mellem Fakse Ladeplads og Køge/Roskilde, så Rødvig-togene ikke bidrager til sliddet på skinnerne mellem Hårlev og Køge. Dog føres to morgen- og eftermiddagstog igennem til og fra Roskilde sammenkoblet med Fakse Ladeplads-togene, men det skyldes kapacitetsbehovet på netop de pågældende afgange. Lokaltogs Alstom Lint-togsæt 2035-2135 og 2036-2136 stod den første fredag i juni 2023 for trafikken mellem Hårlev og Rødvig med krydsning i Klippinge. Her holder 2136-2036 på stationen i Rødvig, hvis stationsbygning i kalksten stammer banens åbning 144 år tidligere.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2023.
Connexxion 9794 i Amsterdam, Holland
Elektriske ledbusser af VDL Citea-typen skal fra december 2019 overtage driften på Københavns linje 2A, som forinden er blevet omlagt til at køre mellem Refshaleøen og Tingbjerg. Busserne skal lades ved endestationerne og i garagen. Bussen her er en variant af typen: En VDL Citea SLFA-180 Electric årg. 2017 fra hollandske Connexxion, vognnr. 9794, på linje 357 i det sydlige Amsterdam. Bemærk udstyret på taget, det kreative e-symbol på fronten, og at Movia ikke er alene om at have et R-net!
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2018.
City-Trafik 1374 på Christiansborg Slotsplads, København
Bus Danmark 1374, Scania BR112/DAB årg. 1981, som lånevogn hos City-Trafik på linje 1 på Christiansborg Slotsplads i København. Det er første dag, City-Trafik kører linje 1, og første dag linje 1 kører til Rødovre st. Bussen er derimod ikke uvant med linjen.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.
De Blaa Omnibusser 4015 ved Holte st.
De Blaa Omnibusser 4015, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, forlader Holte st. som linje 334.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2011.
De Blaa Omnibusser 4018 ved Birkerød st.
De Blaa Omnibusser 4018, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, ankommer som linje 197 til Birkerød st.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2011.
De Blaa Omnibusser 4015 på Holte Stationsvej, Holte
De Blaa Omnibusser 4015, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, som linje 334 på Holte Stationsvej.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2011.
City-Trafik 2907 på Tietgensbro, København
City-Trafik 2907, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 650S på Tietgensbro. Bussen kørte de første to et halvt år fast på denne linje, men overførtes derefter til linje 500S og 550S. I 2003 mistede den sin S-busstatus, men kørte som en af kun få 2900-vogne videre.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.
City-Trafik 2912 i Tietgensgade, København
City-Trafik 2912, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som helt ny på linje 650S' første driftsdag. Bemærk bussens reklamer, som var karakteristiske for S-busindvielserne fra og med linje 500S i 1993. Tietgensgade.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.
City-Trafik-lånevogn 1232 i Tietgensgade, København
Bus Danmark 1232, Volvo B10R-59/Aabenraa-ReBUS årg. 1979, som lånevogn hos City-Trafik på linje 1 i Tietgensgade.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.
Bus Danmark 1973 på Rådhuspladsen, København
Bus Danmark 1973, Mercedes-Benz O.405GN årg. 1996, som linje 250S på Rådhuspladsen. Det var første dag med ledbusser på linjen, og kun 4 af de i alt 14 nye Mercedes-ledbusser var klar til dagen. Senere skulle disse busser blive de sidste ledbusser i drift i Hovedstadsområdet - dog ikke 1973, som udbrændte allerede i 2001.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.
HT 3085 og 1100 på Rådhuspladsen, København
HT 3085, Leyland-DAB LIDRT 6857/2 årg. 1973, som HT i 1974 overtog fra Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne, og HT 1100, Leyland-DAB LS 575-690/5 årg. 1980, der er nyleveret, som linje 19 og 64 på Rådhuspladsen. De røde og sorte busser fra Forenede Rutebiler blev aldrig omlakeret i HTs egne farver, og langt op i 1980'erne kunne de nyeste eksemplarer opleves.
Foto: Niels Hertz, 2. juni 1983.
Arriva 1190 på Emdrup Torv, København
Arriva 1190 (opr. Combus 5065), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, var i en periode i drift i Gladsaxe garage på linje 6A. Bussen har tidligere kørt på linje 3A, hvorfra dens røde hjørner stammer. Foto på Emdrup Torv i selskab med en af linje 6A's almindelige Volvo B12BLE-busser.
Foto: Torben Liebst, 2. juni 2009.
Arriva 1190 ved Bispebjerg st., København
Arriva 1190 (opr. Combus 5065), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, på Tagensvej ved Bispebjerg st.
Foto: Torben Liebst, 2. juni 2009.
City-Trafik 2213 på Friheden st., København
City-Trafik 2213, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 539P på Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
STI 119 i Thun, Svejts
Busserne i den svejtsiske by Thun drives af Verkehrsbetriebe STI, der er grundlagt i 1913. I 2008 havde STI 65 busser og kørte 26 buslinjer på tilsammen 301,7 km. Årligt transporteres ca. 12 millioner passagerer, selvom Thun har bare 42.000 indbyggere! I årene 1952-82 kørte der i øvrigt også trolleybusser i byen, ligesom man havde sporvognsdrift indtil 1950'erne. Bus 119, en ret ny MAN Lion's City-ledbus, som linje 1 på banegårdspladsen i Thun.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 102 i Thun, Svejts
STIs vogn 102, en MAN-ledbus, på banegården i Thun.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 66 i Thun, Svejts
STIs vogn 66, Mercedes-Benz O.405G, som linje 21 ved banegården i Thun. Bussens front er ikke prydet af STIs bomærke, men derimod af det faktum, at bussen har rundet de 1,2 millioner kilometer!
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 120 i Thun, Svejts
STI 120, MAN Lion's City-ledbus, som linje 1 i Thun.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 126 i Thun, Svejts
STI 126, MAN Lion's City, som linje 55 i Thun. Bussen er mærket som den 50. MAN-bus til STI.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 44 i Thun, Svejts
En af de lidt ældre busser i STIs vognpark er vogn 44, Setra S215UL. Foto ved banegården i Thun.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 81 i Thun, Svejts
STI vogn 81, en MAN, som linje 3 i bybusterminalen foran banegården i Thun.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 122 i Thun, Svejts
STI 122 i Thun - en MAN Lion's City-ledbus.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 94 i Thun, Svejts
STI vogn 94 er en MAN, der her ses ved banegården i Thun. Bemærk udsmykningen på hjulkapslerne, der skyldes EM i fodbold 2008, som fandt sted i Svejts.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 86 i Thun, Svejts
STI vogn 86, Mercedes-Benz O.530G Citaro, i Thun, Svejts.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
STI 84 i Thun, Svejts
STI vogn 84, Mercedes-Benz O.530G Citaro, set bagfra i Thun.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Verkehrsbetriebe Biel 71 i Biel, Svejts
Biel har som flere andre svejtsiske byer Volvo B10M-trolleybusser. Et eksempel er Verkehrsbetriebe Biel 71, der her ses i Biel. Den står til at blive en af de sidste af racen i drift i denne by, der i øvrigt har haft trolleybusser siden 1940.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Verkehrsbetriebe Biel 64 i Biel, Svejts
Alle Verkehrsbetriebe Biels Volvo-trolleybusser, nr. 61-72, bliver udrangeret i 2008, hvor man har modtaget en ny serie trolleybusser. De kasserede trolleybusser går en fremtid i Rumænien i møde. Vogn 64 havde i 2005 rundet en million kørte kilometer, og det er markeret på fronten af bussen.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Verkehrsbetriebe Biel 80 i Biel, Svejts
En Swisstrolley-prototypebus fra Verkehrsbetriebe Biel i Biel, Svejts. Trolleybussen bærer internnr. 80 og udrangeres i 2008.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Verkehrsbetriebe Biel 116 i Biel, Svejts
Verkehrsbetriebe Biel 116, Mercedes-Benz O.405N, som linje 8 i Biel.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Verkehrsbetriebe Biel 72 i Biel, Svejts
Verkehrsbetriebe Biel 72, Volvo B10M-trolleybus, i Biel.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Verkehrsbetriebe Biel 51 i Biel, Svejts
Vogn 51 er én ud af i alt 10 nye trolleybusser, der er leveret til Verkehrsbetriebe Biel i foråret 2008. Denne serie busser erstatter de ældre Volvo-trolleybusser i byen, der dog endnu kunne ses i trafik da dette billedet blev taget. Foto i Biel.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Verkehrsbetriebe Biel 90 i Biel, Svejts
Verkehrsbetriebe Biels vogn 90 er en nyere trolleybus med karrosseri fra Hess. I begyndelsen af juni 2008 var den udsmykket som totalreklame.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
En kort Volvo i Biel, Svejts
I Biel kan man møde denne korte Volvo B10M/Hess.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Verkehrsbetriebe Biel 149 i Biel, Svejts
Verkehrsbetriebe Biel nr. 149 er en Mercedes-Benz O.530G Citaro-ledbus, der her ses på linje 7 nær banegården i Biel.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008.
Arriva 1443 på Islevhusvej i Husum
Arrivas 14 dobbeltdækkere er i disse år indsat på linje 15, den gamle linje 1, som på sine gamle dage er forlænget og omlagt, så den nu bl.a. kører ad Islvehusvej til Husum og Herlev. Her ses bus 1443, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, på Islevhusvej ved Husum st.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
Opstillede busser hos Østtrafik i Hårlev
Billeder af opstillinger af busser kan være interessante, især når de har fået et par år på bagen. Her har Jef P. Pallavicini været i Hårlev i 2001, hvor Østtrafik har garage. Fra venstre ses to stk. DAB 1200L-rutebiler, en Volvo B10M/Aabenraa (nr. 147), to Scania-DAB SC-1200L og endnu to Volvo B10M/Aabenraa.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 2. juni 2001.
Connex 6249 på Husum Torv
Her ses én af Connex' DAB 15-1200C-gasbusser... Nej, vent! Hvad er det for en underlig mørk udstødning?! Skinnet bedrager, for bus 6249 er ganske vist født som LPG-gasbus, men i 2003 ombyggede Connex den til dieselbus. Dette afslører sig ikke rent karrosserimæssigt, men det kan høres og som nævnt ses på udstødningen. Afskærmningen på taget er bibeholdt, selvom gastankene deroppe ikke er der mere. Ombygningen har at gøre med overvejelser om muligheden for at ombygge busserne af denne type til dieselbusdrift. Gasbusserne er dyrere i drift, og man kan næppe forvente at kunne vinde nye kontrakter til dem, hvor betalingen er efter, at der køres med gasbusser. Ombygningen af bus 6249 er dog formentlig alligevel den sidste, så det er en ganske unik bus.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
City-Trafik 2052 på Friheden st.
City-Trafiks bus 2052 er en DAB 12-1200B fra 1992, der blev leveret, da City-Trafik fra 29. marts 1992 overtog kørslen på linie 9 tilbage i HTs 3. udbud. Her på sine gamle dage er bussen igen ude at rulle på linie 200S, inden de nye Scania-busser leveres. En hel stribe af disse busser trafikerer i øjeblikket linie 200S. Linien overgår 21. juni til sommerkøreplan, så vil man have billeder af serie 12'erne på linie 200S, bør man ikke vente for længe. Bus 2052 som linie 200S på Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
City-Trafik-lånevogn 4050 på Husum Torv
En enkelt lånevogn er det også blevet til, og denne vogn er tilmed af samme type, som de 10 Scania-busser, der mangler at blive leveret. Det er nemlig en 13,7 m lang Scania OmniLink-laventrébus. Bussen, der bærer nummer 4050, har allerede været lånevogn hos Arriva et par gange tidligere - først på linie 150S og senere på linie 4A. Her ses den i trafik på linie 200S på Husum Torv.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
City-Trafik 2744 i Husum
Linie 200S blev oprettet i april 1991 og følger stadig i dag sin oprindelige rute. Dog kørte linien i en kort periode også mellem Lyngby og Klampenborg stationer. 1991-94 blev linien kørt af Busdivisionen i Gladsaxe, 1994-98 af Unibus i Avedøre og 1998-2001 af Combus i Valby. Fra 2001 og til 22. maj 2004 stod Connex for kørslen på den tidligere Combus-kontrakt. Siden 23. maj har City-Trafik betjent linien. De tre Volvo B12BLE/Aabenraa i 13,7 m-version til linie 200S var i trafik allerede fra overtagelsesdagen. Busserne har numrene 2742-2744, og her er det nr. 2744 på linie 200S på Islevhusvej ved Husum st.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
City-Trafik 2086 ved Buddinge st.
City-Trafiks bus 2086 er en Volvo B10M-60 med DAB-karrosseri. Indvendigt er bussen i "Kryger-design", hvilket vil sige, at den har et specielt arkitekttegnet interiør, som alle nye busser leveret til HT i årene 1985-89 fik. Bus 2086 er da også oprindeligt leveret til HT, nemlig som nr. 1849 i 1988, og var i øvrigt den første vogn i serien. Bussen overgik i 1990 til Busdivisionen, i 1995 til Bus Danmark og i 1999 til Arriva i forbindelse med hhv. divisioneringen, aktieselskabsdannelsen og salget af busselskabsdelen af det gamle HT. I forbindelse med City-Trafiks overtagelse af linie 250S mellem Buddinge, Rådhuspladsen og Lufthavnen i 2000 købte City-Trafik bussen af Arriva, og den blev først udrangeret i maj 2003. City-Trafik har dog ikke skilt sig af med bussen, der altså for tiden er sat i drift igen på linie 200S.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
City-Trafik 2520 på Friheden st.
Til linie 132 og 133 har City-Trafik modtaget 5 stk. Volvo B12BLE/Aabenraa 12 m-busser, nr. 2516-2520. Bus 2520 som linie 132 på Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
City-Trafik-personalebil på Friheden st.
Nogle af HURs entreprenører maler i dag deres personalebiler i forholdsvis iøjnefaldende farver. Connex har således i en periode kørt med HT-gule biler - på et tidspunkt med teksten "Når jeg bli'r stor, vil jeg være HT-bus!". Wulff Bus i Roskilde anvender personalebiler i firmaets grønne farve, og nu følger City-Trafik så efter med biler i blandet grønt og gult design, her eksemplificeret ved denne Toyota med reg.nr. SZ 88 505, der holdt parkeret på Friheden station, da fotografen kom forbi.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.