Myldretid

Menu

Billeder

Nye billeder 25. januar 2025

Disse 5 billeder blev tilføjet 25. januar 2025:

SCR "Centrol" PKR 17XL på Klasztorna i Kozmin Wielkopolski, Polen

SCR "Centrol" PKR 17XL på Klasztorna i Kozmin Wielkopolski, Polen

Siden 2008 har polske SCR "Centrol" været godt kørende med denne Leyland-DAB 7-1024L fra 1984. I en alder af 40 år var bussen i slutningen af 2024 endnu i aktiv tjeneste hos firmaet, der bruger sine tilbageværende aldrende DAB-busser som skolebusser i og omkring Kozmin Wielkopolski. Bussen blev bygget til Skanderborg Busselskab, vogn 16, og var siden via Ove Mandal i Slagelse, Holger Danske Bustrafik i Billund og Oves Turistfart i Vonge og Give, før salget til Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2019.

SCR "Centrol" PKR AX26 i Kozmin Wielkopolski, Polen

SCR "Centrol" PKR AX26 i Kozmin Wielkopolski, Polen

En forholdsvis unik bus var denne Volvo B10M-rutebil fra 1992. Den blev bygget til DSB på Fyn (nr. 311, senere 2311) og bar oprindeligt et Aabenraa-karosseri, men efter en brand midt i 1990'erne blev den genopbygget med karosseri fra DAB! Den kørte på Fyn for DSB busser, Combus, Arriva og til sidst Terndrup Turistbusser helt til 2007. To år senere forlod den dansk grund for at gøre tjeneste i de følgende 14 år hos SCR "Centrol" i Kozmin Wielkopolski i Polen. Her tankes bussen på den offentlige tankstation foran busselskabets garageanlæg en aften i september 2019.

Foto: Thomas de Laine, 11. september 2019.

SCR "Centrol" PKR 07WF på Tysiaclecia, Kozmin Wielkopolski, Polen

SCR "Centrol" PKR 07WF på Tysiaclecia, Kozmin Wielkopolski, Polen

SCR "Centrol" PKR 07WF som skolebus i Kozmin Wielkopolski i Polen en september-morgen i 2019. Bussen er en Leyland-DAB 7-1024L fra 1987, hvis grønne bemaling næppe overraskende hidrører fra en årrække i folden hos Wulff Bus, men den blev oprindeligt bygget til Buerup Bilruter. Bussen var i efteråret 2024 blandt de efterhånden få DAB-busser i brug i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2019.

Urbus-kulfiberbus i Popowice, Wroclaw, Polen

Urbus-kulfiberbus i Popowice, Wroclaw, Polen

Neoplan-busfabrikken har haft en vis tradition for at designe "futuristisk" udseende busser. Midt i 1990'erne, hvor de første lavgulvsbusser kom på gaden, solgtes tre Neoplan Metroliner N8012-kulfiberbusser til danske vognmænd. På Sjælland købte Vedde Turistfart i 1994 det her viste eksemplar, som huserede i Sorø-området. Bussen er en 10,6 meter lang "midibus", og konstruktionen af kulfiber gav den en lavere vægt med reduceret brændstofforbrug og "grønnere" kørsel til følge. Bussen blev overtaget af Bus Danmark 1. januar 1997, da man vandt Vedde Turistfarts kørsel, og den forblev i trafik til cirka årsskiftet 2000/01. Hos Bus Danmark og fra 1999 Arriva bar bussen vognnummer 2031. Efter udrangering solgtes bussen til Vejstruprød Busimport, som blev den "heldige" vinder af alle tre danske eksemplarer af racen, som man havde stående til salg i flere år. Det lykkedes dog i 2006 at sælge bussen til firmaet Urbus i den polske storby Wroclaw. Hvor længe, den blev brugt her, ligger ikke helt klart, men senest foråret 2013 blev den hensat i den gård ved siden af den nedlagte Popowice-sporvognsremise, hvor den her er fotograferet i juli 2024. Bussen er leveret i Vestsjællands Trafikselskabs orange og hvide design, som den har beholdt i alle dens (foreløbigt) 30 år.

Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2024.

Ex. Vedde Turistfart NV 92 785 i Popowice, Wroclaw, Polen

Ex. Vedde Turistfart NV 92 785 i Popowice, Wroclaw, Polen

Den ene af de tre Neoplan Metroliner-kulfiberbusser, der i 1990'erne blev leveret til danske kunder, eksisterende endnu i sommeren 2024, selvom den nok ikke kunne starte i første forsøg... Her ses bussen i miserabel stand i den gård i Popowice-bydelen i Wroclaw, Polen, hvor den blev parkeret mindst 13 år tidligere. Bussen blev i sin tid anskaffet til Vedde Turistfarts kørsel for Vestsjællands Trafikselskab i og omkring Sorø.

Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2024.