Billeder ➜
Nye billeder 30. december 2023
Disse 13 billeder blev tilføjet 30. december 2023:
Keolis 8431 ved Lille Triangel, København
Linje 14 i København blev oprettet 30. december 1908 og kunne således i slutningen af 2023 fejre sin 115-års fødselsdag. Lidt afhængigt af definitioner er linjen den ældste linje i København, som stadig kører på en del af sin oprindelige rute (hvis linje 2A og 5C godtages som direkte aflæggere af sporvognslinje 2 og 5, er de dog begge ældre). Sporvognslinje 14 blev ved oprettelsen udskilt fra den daværende sporvognslinje 4 som et selvstændigt linjenummer for dennes Klampenborg-ture. Linjen udgik fra Rådhuspladsen og førtes ad Farimagsgaderne, Østerbrogade og Strandvejen til Svanemøllen, Hellerup, Charlottenlund og Klampenborg. Fra 1918 kørte den via den nye Nørreport station, og i 1931 blev den forlænget til Vanløse. Linje 1 og 14 byttede dog vestlige endestationer i 1937, men ved linje 14's omstilling til busdrift i 1965, byttedes endestationerne igen, og frem til 2013 kørte linje 14 derfor på ny til Vanløse. I nordenden afkortedes linjen etapevist fra Klampenborg til Charlottenlund til Hellerup i årene 1949-53, men fra omstillingen til busdrift blev den nordlige endestation Svanemøllen. Herefter var linjen reelt uændret frem til maj-køreplansskiftet 2003, hvor den igen forlængedes til Hellerup, Charlottenlund og Klampenborg. Linjen blev til gengæld radikalt omlagt i marts 2013, og siden da har kun stykket fra krydset Frederiksborggade/Nørre Farimagsgade til Trianglen været tilbage af den oprindelige linjeføring. Keolis 8431 ved Lille Triangel, dvs. krydset Øster Farimagsgade/Østerbrogade, på 115-årsdagen. Bussen er en VDL Citea SLE 120, som blev leveret til Keolis' overtagelse af linjen i 2013, hvilket var sammenfaldende med dens omkalfatring.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.
Keolis 8436 på Østerbrogade, København
Københavnske linje 14 har nu været fast inventar på Østerbrogade gennem 115 år. I 2023 er dog kun stykket mellem Trianglen og Lille Triangel tilbage. Keolis 8436, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Østerbrogade ved Ryesgade på linjens 115-års fødselsdag.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.
Keolis 8438 i Øster Farimagsgade, København
Keolis 8438, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 i Øster Farimagsgade, hvor linjen denne dag havde kørt uafbrudt som sporvogn og senere bus i 115 år.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.
Keolis 2704 ved Hørsholm Posthus
Keolis 2704, Yutong E12LF årg. 2023, som linje 500S ved Hørsholm Posthus.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2023.
DSB S-tog SA 33 på Favrholm st.
S-banens station nummer 87 (Høvelte fraregnet) åbnede søndag 10. december 2023, nemlig Favrholm station lige syd for Hillerød. Den formelle indvielse fandt først sted et par dage senere, men stationen blev betjent fra første tog søndag morgen. Det gjaldt såvel S-togene som Frederikværkbanens tog. Der er endnu ikke meget at køre med, men en del passagerer havde straks fra første dag fundet ud af, at man kan skifte mellem S-tog og Lokaltog her. DSB SA 33 (i nyt design) har optaget en mængde skiftende rejsende og er klar til afgang på linje A mod København og Køge, mens SA 60 (i gammelt design) som linje A mod Hillerød ankommer ved siden af.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.
Lokaltog LB 106-206 på Favrholm st.
Lokaltogs Lint-togsæt LB 106-206 fra Frederiksværk mod Hillerød ankommer til den nye station Favrholm på første dag med standsning her. Ganske mange passagerer benyttede muligheden for at skifte til S-toget mod København. I baggrunden ses parkeringspladsen (uden biler), busstoppestederne (uden busbetjening) og Hillerød Kraftvarmeværk (så vidt vides med varme). Uden for billedet til højre, på den modsatte side af Overdrevsvejen, bygges det nye nordsjællandske hospital, som stationens egentlige formål er at betjene. Muligvis vil der i de kommende år også ske en ombygning af Hillerød station, der vil muliggøre videreførelsen af lokalbanerne nordfra til Favrholm. Frederiksværkbanens perron er derfor også bygget som en øperron, som endnu ikke har spor på modsatte side.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.
DitoBus 4905 ved Favrholm st.
Favrholm station syd for Hillerød, som åbnede 10. december 2023, har en fin lille busterminal med stoppestedspladser til et par buslinjer. Men der er foreløbigt ingen busbetjening af stationen! Med tiden - f.eks. når stationens egentlige passagergrundlag i form af det nye hospital er færdigt - kan man dog forestille sig, at linjer som 337 eller 600S føres via stationen. Her er det DitoBus 4905, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, der leger linje 337 ved Favrholm st. en mørk og stormfuld dag. Til venstre ses Frederiksværkbanens perron.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. december 2023.
DitoBus 4901 ved Hillerød st.
Hillerød bybusser har i årtier været Volvo-land. Jørgen Andersen, som i 1979 overtog trafikken, svor til dette mærke, og da De Hvide Busser i 1994 tog over, var det også Volvo-busser, man indsatte. I Arriva- og Nobina-tiden har bybusserne ligeledes kørt med Volvo. Eneste undtagelse var perioden 1999-2005, hvor Arriva brugte DAB-gasbusser på bybuslinjerne. Volvo-traditionen bliver videreført af DitoBus, som 10. december 2023 har erstattet Nobina som bybusoperatør i den nordsjællandske by. DitoBus indsætter nemlig Volvo B0E-elbusser. De er dog forsinket i leveringen, så de første måneder køres der med indlånte busser, hvoraf en god del dog også er Volvo'er. Men om søndagen, hvor der ikke skal bruges så mange busser, og hvor Hillerød garage heller ikke skal have linje 55E på gaden, har man lige fra overtagelsen kunnet indsætte Volvo B0E'erne fra 55E som bybusser. Her ses således på overtagelsesdagen DitoBus 4901, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, som linje 302 ved Hillerød st.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1122 på Søndre Jernbanevej, Hillerød
Arriva 1122, Scania OmniLink årg. 2011, i brug som lånevogn hos DitoBus på linje 337 på Søndre Jernbanevej i Hillerød.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1053 ved Hillerød st.
DitoBus-lånevogn 1053, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 302 i busterminalen ved Hillerød st. Den 14 år gamle bus er lånt fra Arriva, indtil DitoBus' nye elbusser bliver leveret. De skal køre på linjerne 301, 302, 303, 305, 307 og 337, som fra overtagelsen i december 2023 og et stykke ind i 2024 må klare sig med indlejede dieselbusser.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1128 og 1124 ved Hillerød st.
Til opstarten af Hillerød bybusser lånte DitoBus en håndfuld Scania OmniLink-busser fra Arriva, som i oktober 2023 var blevet udrangeret fra linje 26 i København. Busserne blev efter et par måneders henstand dermed igen sat i drift fra 10. december 2023, men et pænt stykke fra deres hjemmebane. Bus 1128, Scania OmniLink årg. 2011, afgår fra Hillerød st. som bybuslinje 302, mens søstervogn 1124 holder hvil til højre.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1052 på Søndre Jernbanevej, Hillerød
Arriva 1052, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som lånevogn hos DitoBus i Hillerød på bybuslinje 301. Bussen kørte indtil oktober 2023 på linje 68 i København. Foto på Søndre Jernbanevej.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus 4893 ved Hillerød st.
I den første tid efter overtagelsen af kørslen på Hillerød bybusser i december 2023 var enkelte busser udlånt til Hillerød garage fra andre DitoBus-anlæg. Blandt disse var DitoBus 4893, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2015, som i øvrigt har en fortid hos Kruse som bus 7139. Her afgår den som linje 301 fra stationen med et par indlånte Scania OmniLink'er i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.