Myldretid

Menu

Billeder

Nye billeder 16. marts 2008

Disse 27 billeder blev tilføjet 16. marts 2008:

Netbus 8454 i Kastrup Lufthavn

Netbus 8454 i Kastrup Lufthavn

Linje 5A blev forlænget til Lufthavnen 16. marts 2008 - dog kun på en del af turene. Netbus 8454, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Ellehammersvej i Lufthavnen. Faktisk har Lufthavnen haft A-busbetjening før, nemlig med linje 2A i 2002-03.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008.

Netbus 8448 ved Skottegården, Kastrup

Netbus 8448 ved Skottegården, Kastrup

Ved Skottegården i Kastrup mødes linje 2A, 5A, 36 og den nye servicebuslinje 875. Netbus 8448 ved Skottegården med en linje 36 bagved.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008.

Netbus 8449 på Amager Landevej, København

Netbus 8449 på Amager Landevej, København

Netbus 8449, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Amager Landevej på vej mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008.

Arriva 1331 på Strandboulevarden, København

Arriva 1331 på Strandboulevarden, København

Strandboulevarden på Østerbro i København fik kollektiv trafik i 1904, hvor der etableredes en sporvognslinje i gaden. Det var linje 9, som senere kom til at strække sig helt til Valby såvel som til Amager. Da linjen blev omstillet til busdrift i 1966, blev den dog delt på Strandboulevarden, så strækningen videre til Valby overtoges af en ny linje 18. 9'eren blev endnu en gang delt i 1997, hvor ture, der ikke gik til Lufthavnen, fik linjenummeret 19 af hensyn til turister og andre, der måske kunne tro, at alle busser på linje 9 gik der til. Ved åbningen af metroen nedlagdes linje 9, mens linje 19 afkortedes. Og ved køreplansskiftet i marts 2008 blev den helt nedlagt, så den gamle linje ad Strandboulevarden nu helt er forsvundet. Strandboulevarden er dog stadig busbetjent, da linjerne 3A, 18 og 40 kører på dele af gaden. Kun et enkelt stoppested har helt mistet betjeningen. Linje 19 fik nye busser så sent som i oktober 2007, heriblandt Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle, som her ses på Strandboulevarden.

Foto: Thomas de Laine, 8. marts 2008.

Arriva 1564 på Amagerbrogade, København

Arriva 1564 på Amagerbrogade, København

Linje 350S mistede fra 16. marts 2008 de korte ture, der kun kørte til Sundbyvester Plads. Disse ture kører nu kun mellem Husum og Nørreport. Tidligere har linjen også haft ture, der vendte ved Amager Centret. Arriva 1564, Scania OmniLink årg. 2006, på Amagerbrogade på en Sundbyvester Plads-tur.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

City-Trafik 2414 på Amagerbrogade, København

City-Trafik 2414 på Amagerbrogade, København

16. marts 2008 så en ny linje på Amager dagens lys, nemlig linje 35. Den følger det meste af den tidligere linje 34's rute, men kører dog ikke til Tårnby st. og Ørestad. I stedet er linjen ført ad Englandsvej til Dragør og øst om Lufthavnen til Lufthavnens terminal 2. City-Trafik kører linjen, og på første driftsdag kunne man bl.a. møde bus 2414, der er en Scania N113CLL/Lahti fra 1996. Foto på Amagerbrogade lidt syd for Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008.

City-Trafik 2304 på Sundbyvestervej, København

City-Trafik 2304 på Sundbyvestervej, København

Mellem Sundbyvester Plads og Artillerivej følger den nye linje 35 den rute, som linje 34 havde. City-Trafik 2304, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 35 på Sundbyvestervej.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008.

City-Trafik 2414 i Kastrup Lufthavn

City-Trafik 2414 i Kastrup Lufthavn

City-Trafik 2414, Scania N113CLL/Lahti årg. 1996, ankommer til Lufthavnen på den nye linje 35.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008.

City-Trafik 2413 på Artillerivej, København

City-Trafik 2413 på Artillerivej, København

City-Trafik 2413, Scania N113CLL/Lahti fra 1996, som linje 34 i vendesløjfen på Artillerivej.

Foto: Thomas de Laine, 12. marts 2008.

Arriva 1187 i Njalsgade

Arriva 1187 i Njalsgade

Københavnske linje 40 blev oprettet 21. januar 1954, hvor den erstattede en del af sporvognslinje 4, som man ikke ville bekoste en sporomlægning til i forbindelse med ibrugtagningen af den nye Langebro. I første omgang kørte buslinje 40 kun mellem Hovedbanegården og Halfdansgade på Islands Brygge, men fra 2. maj 1955 erstattede den også resten af sporvognslinje 4, der helt bortfaldt, idet der fra Hovedbanegården fortsattes ad Farimagsgaderne til Sølvtorvet. Samtidig forlængedes linjen på Islands Brygge til Kigkurren og på visse ture til Axel Heides Gade. I august 1960 blev linjen igen forlænget i begge ender; dels til Strandboulevarden og dels på Axel Heides Gade-turene til Thorvald Borgs Gade. Fra 1975 forlængedes linjen påny på Islands Brygge, nemlig til helt til bunden af Artillerivej. 16. marts 2008 omlagdes linje 40, så der ikke mere køres til Islands Brygge. I stedet er linjen afkortet til Vesterport st., hvorfra visse ture fortsætter via Christianshavn til Refshaleøen. Linjen betjener således slet ikke længere sin oprindelige rute. Arrivas bus 1187 (ex. Veolia 5057) som linje 40 i Njalsgade på Islands Brygge.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

Arriva 1191 på Artillerivej, København

Arriva 1191 på Artillerivej, København

Arriva 1191 (ex. Veolia 5067) som linje 40 i endestationssløjfen i bunden af Artillerivej. Linjen har kørt hertil siden 1975, og sløjfen lå i øvrigt lige ud for HTs busanlæg på Artillerivej. Netop HT på Artillerivej kørte i mange år linjen. I september 1997 overgik den til Combus og fik gasbusser, som den har haft lige siden. Bus 1191 er leveret i denne forbindelse.

Foto: Thomas de Laine, 12. marts 2008.

City-Trafik 2414 på Sundbyvester Plads, København

City-Trafik 2414 på Sundbyvester Plads, København

En af de lidt ældre linjer, der forsvandt i marts 2008, var linje 34. Den blev oprettet 21. april 1974 og var oprindeligt en ensrettet ringlinje, der fra Rådhuspladsen kørte via Langebro, Njalsgade, Englandsvej, Sundbyvester Plads, Løjtegårdsvej, Englandsvej, Njalsgade og Langebro tilbage til Rådhuspladsen. Siden har linjen ændret sig en del, og det er flere år siden, den har kørt til Sjælland. City-Trafik har kørt linjen 1991-98 og siden 2003. Bus 2413, Scania N113CLL/Lahti fra 1996, som linje 34 på Sundbyvester Plads lige før nedlæggelsen.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

City-Trafik 2102 i Njalsgade, København

City-Trafik 2102 i Njalsgade, København

City-Trafik 2102, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, i Njalsgade som linje 34.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

Arriva 1198 og City-Trafik 2413 på Artillerivej, København

Arriva 1198 og City-Trafik 2413 på Artillerivej, København

Både linje 34 og 40 forsvandt fra Islands Brygge ved køreplansskiftet i marts 2008. Arriva 1198 (ex. Veolia 5081) på linje 40 og City-Trafik 2413 på linje 34 i endestationssløjfen på Artillerivej.

Foto: Thomas de Laine, 12. marts 2008.

City-Trafik 2452 i Kastrup Lufthavn

City-Trafik 2452 i Kastrup Lufthavn

Linje 12 blev afkortet fra Lufthavnen ved marts-køreplansskiftet 2008. City-Trafik 2452, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 12 i Lufthavnen kort tid forinden.

Foto: Thomas de Laine, 29. februar 2008.

Arriva 1836 ved Sundbyvester Plads, København

Arriva 1836 ved Sundbyvester Plads, København

Linje 4A kørte ad Wibrandtsvej mellem Sundbyvester Plads og Kastrupvej i perioden 21. oktober 2007-15. marts 2008. Derefter er den lagt tilbage via Elbagade som før oktober 2007. Arriva 1836, Scania OmniLink årg. 2004, på linje 4A svinger fra Wibrandtsvej ud på Amagerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

City-Trafik 2103 på Sundbyvester Plads, København

City-Trafik 2103 på Sundbyvester Plads, København

Linje 73E blev oprettet i oktober 1988 som en af flere ekspresbuslinjer mellem Amager og City, der skulle forbedre øens trafikforbindelser - i mangel af jernbaner. Linjen kørte mellem Dragør og Nørreport og var de første år en ganske betydelig linje. Fra september 1995 blev den dog reduceret til myldretidslinje, fordi den nye linje 350S oprettedes på samme strækning. Da metroen åbnede i 2002 fik linje 73E standsning ved alle stoppesteder og blev derfor til linje 73. Samtidig udvidedes driftstiden til hele dagen, og linjen omlagdes, så der ikke kørtes ind til byen, men i stedet til den nye Universitetet metrostation (senere DR-Byen). Denne endestation flyttedes dog snart til Ørestad. Efter disse ændringer har 73'eren været en ganske inferiør linje, og 16. marts 2008 blev den helt nedlagt. Kørslen mellem Sundbyvester Plads og Dragør blev erstattet af linje 30 og den nye linje 35. City-Trafik 2103, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 73 på Sundbyvester Plads lige før nedlæggelsen.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

City-Trafik 2819 på Amagerbrogade, København

City-Trafik 2819 på Amagerbrogade, København

Linje 250S blev oprettet i september 1994 som den første S-bus, der kørte gennem København. Linjen førtes bl.a. ad Amagerbrogade og gennem Kastrup til Lufthavnen og var en stor linje med 5-minuttersdrift på den inderste strækning i myldretiden. Fra 1996 til 2000 havde linjen ledbusser, og fra 2001 indsattes Københavns første dobbeltdækkere på linjen. Da metroen kom i 2002 blev linjen nedskåret væsentligt, og i marts 2008 forsvandt den helt fra Amagerbrogade og Kastrup. I stedet er linje 5A forlænget til Lufthavnen. City-Trafik 2819, Volvo-dobbeltdækker årg. 2001, på Amagerbrogade ud for Amagerbro st.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

City-Trafik 2822 ved Sundbyvester Plads, København

City-Trafik 2822 ved Sundbyvester Plads, København

City-Trafik 2822, Volvo B7L/East-Lancs-dobbeltdækker årg. 2001, på Amagerbrogade ved Sundbyvester Plads på vej mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

City-Trafik 2803 i Kastrup Lufthavn

City-Trafik 2803 i Kastrup Lufthavn

Linje 250S' endestationsforhold i Lufthavnen har ændret sig en del i tidens løb, men de seneste år har den været i terminal 2. City-Trafik 2803 som linje 250S i Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 29. februar 2008.

City-Trafik 2805 på Kigkurren, København

City-Trafik 2805 på Kigkurren, København

På sin nye rute på Islands Brygge kører linje 250S bl.a. ad Kigkurren. Det er en vej med brostensbelægning i miserabel tilstand, hvorfor der køres meget langsomt. City-Trafik 2805, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, på Kigkurren den første dag med kørsel til Islands Brygge.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008.

Arriva 1010 ved Herlev Bymidte

Arriva 1010 ved Herlev Bymidte

De fire B10L-ledbusser fik kun knap halvandet år på linje 300S. De overførtes til linjen i oktober 2006, hvor den blev udvidet til 5-minuttersdrift, og den sidste holdt ud til marts 2008. Bus 1010, Volvo B10LA-52/Säffle årg. 1998, som linje 300S på Herlev Ringvej ved Herlev Bymidte.

Foto: Thomas de Laine, 7. marts 2008.

Arriva 1988 ved Gladsaxe Trafikplads

Arriva 1988 ved Gladsaxe Trafikplads

Arriva 1988, Mercedes-Benz O.405GN årg. 1996, som linje 300S ved Gladsaxe Trafikplads. Bussen anskaffedes oprindeligt som ekstra reservebus for linjens dengang mange MAN-ledbusser.

Foto: Thomas de Laine, 7. marts 2008.

Arriva 1980 på Ringvejsbroen, Herlev

Arriva 1980 på Ringvejsbroen, Herlev

Linje 300S blev oprettet i 1990 og har siden 1991 haft ledbusser - i årene 1994-2000 endda på næsten alle ture. Indtil 1994 havde linjen garage i Gladsaxe, men flyttede da til Ballerup. Ved køreplansskiftet 16. marts 2008 flyttede linje 300S tilbage til Gladsaxe, men de resterende ledbusser flyttede ikke med. Arriva 1980, Mercedes-ledbus årg. 1996, som linje 300S på Ringvejsbroen i Herlev den sidste dag med ledbusser.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

Arriva 1984 ved Glostrup st.

Arriva 1984 ved Glostrup st.

Ledbusserne 1971-1984 af typen Mercedes-Benz O.405GN blev i 1996 leveret til linje 250S, men i 2000 overført til linje 300S. I marts 2008 forlod de sidste driften for at blive solgt til udlandet. Bus 1984 som linje 300S ved Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

Arriva 1976 på Glostrup st.

Arriva 1976 på Glostrup st.

Arriva 1976 som linje 300S i Glostrup den sidste dag med ledbusdrift. Bussen var indsat i et løb, så den kørte på linjen hele aftenen.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

Sidste ledbus i Hovedstadsområdet

Sidste ledbus i Hovedstadsområdet

Den sidste ledbus i Hovedstadsområdets kollektive trafik kørte fredag 14. marts 2008. Det blev bus 1976, Mercedes-Benz O.405GN årg. 1996, som kørte fra Nærum st. kl. 23.27 og ankom til Ishøj st. 61 minutter senere. Her ses bussen på sidste tur inden afgang fra Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.