Billeder ➜
Nye billeder 3. juni 2006
Disse 27 billeder blev tilføjet 3. juni 2006:
Godstog et sted mellem Yekaterinburg og Zlatoust, Rusland
Ved Tjeljabinsk på østsiden af Ural-bjergene findes et større område, der blev forurenet af radioaktivt nedfald i forbindelse med en ulykke på et militært anlæg i 1957. Det betyder bl.a., at der er store golde arealer, hvor der ikke kan gro græs! I udkanten af dette område - et sted på vejen mellem Yekaterinburg og Zlatoust - slynger dette spor sig, og det lille godstog har netop passeret en niveauskæring med landevejen.
Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2004.
Passagertog med VL10-lokomotiv på Satka station, Rusland
Et passagertog bestående af dobbeltlokomotiv litra VL10 nr. 484 og fire passagervogne kører ind på stationen i Satka. Bemærk godsvognenes størrelse i forhold til lokomotivet. Type VL10 er bygget af Tbilisi fra 1961 til 1977 i mere end 1900 eksemplarer. Nr. 484 er tidligst bygget i 1967.
Foto: Thomas de Laine, 7. juli 2004.
Interiør af kupe på 1. kl. i russisk tog
Det kan være svært at se ud for flasker med vand og flere lag gardiner. Men 1. kl. i et russisk indenrigstog er fin transport, hvor to mand deler en kupe. Der er sågar tv i kupeerne i denne vogn.
Foto: Thomas de Laine, 10. juli 2004.
Interiør af sidegang på 1. kl. i russisk tog
Sidegangen i en russisk togvogn. Således ser der ud på 1. kl.
Foto: Thomas de Laine, 10. juli 2004.
ChS2-lokomotiv på et depot i Samara, Rusland
ChS2 487 med en makker og en passagervogn på et depot i Samara i Rusland. Skoda byggede 942 lokomotiver af denne type i årene 1962-65 (prototyper dog 1958-62).
Foto: Thomas de Laine, 10. juli 2004.
TEM1 1751 på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
På det tekniske museum i Togliatti har man bevaret dette rangerlokomotiv af litra TEM1, nr. 1751. TEM1 er et rangerlokomotiv, der byggedes af Bryansk i årene 1958-68. Man valgte at masseproducere TEM1 for hurtigere at kunne afvikle damprangering.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
TEM1 1751 set forfra på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Her ses TEM1 1751 forfra. Lokomotivet er opstillet på det tekniske museum i Togliatti, Rusland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
Tre forskellige damplokomotiver på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Tre damplokomotiver på det tekniske museum i Togliatti. Til venstre E*R 765 06, i midten Ye*A 2441 og til højre TE 4844.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
E*R-lokomotiv på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Litra E*R var et sovjetisk godstogslokomotiv, der byggedes af flere forskellige fabrikker i knap 3000 eksemplarer fra 1932 til 1957. E-typen, der findes i flere varianter, skulle ifølge en bog om sovjetiske lokomotivtyper tegne sig for over 11.000 maskiner og dermed være verdens talrigeste damplokomotivtype. E*R 765 06 er opstillet på det tekniske museum i Togliatti i Rusland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
E*R 765 06 på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
E*R 765 06 set fra siden på det tekniske museum i Togliatti, Rusland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
Ye*A-lokomotiv på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Godstogslokomotivet type Ye*A er bygget i noget over 2000 eksemplarer fra 1944 til 1947 af Alco og Baldwin. Nummer 2441 ses her på det tekniske museum i Togliatti.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
TE-lokomotiv på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
De sovjetiske TE-godslokomotiver byggedes af 17 forskellige fabrikker i Tyskland, Østrig, Polen og andre lande i 1942-45. I alt er der bygget omkring 6.700 lokomotiver af typen. Her er det nr. 4844 på det tekniske museum i Togliatti.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
SO-lokomotiv på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Type SO blev opkaldt efter Politburo-medlemmet Sergei Ordzhonikidze og bygget på flere forskellige fabrikker mellem 1934 og 1951. SO var et godstogslokomotiv, og det blev til omkring 4.400 maskiner samt maskiner til industribaner. SO 17-715 på det tekniske museum i Togliatti.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
ER9M-togsæt i Kaunas, Litauen
En del tidligere sovjet-jernbanemateriel anvendes nu af jernbaneselskaber i de baltiske lande. Heriblandt er ER9M 379. ER9M er bygget i årene 1976-83 af RVZ, og 379 er et af de ældste sæt. Det ses her på stationen i Kaunas i Litauen i nogle farver, der er lidt mere friske end i USSR-tiden!
Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2005.
Godstog trukket af et 2M62U-dobbeltlokomotiv i Siauliai, Litauen
Et godstog er på vej igennem Siauliai i Litauen trukket af et 2M62U-dobbeltlokomotiv. Denne type er bygget af Lugansk i en årrække fra 1986 og frem.
Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2005.
ER2- eller ER9M-togsæt i Riga, Letland
Et tog, der sandsynligvis er et RVZ-bygget ER2- eller ER9M-tog, er på vej over broen over floden Daugava i Riga, Letland.
Foto: Thomas de Laine, 7. juli 2005.
Godstog med ChME3-lokomotiv i Ogre, Letland
Godstog med en ChME3-maskine i Ogre i Letland. Denne type rangerlokomotiv er bygget af CKD i 1964-87 i cirka 6.000 eksemplarer. Dette er nr. 3353.
Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2005.
Godstog med 2M62U-dobbeltlokomotiv i Ogre, Letland
2M62U-dobbeltlokomotiv nr. 0093 kører ind på stationen i Ogre med et godstog.
Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2005.
Smalsporslokomotiv foran remisen ved Gulbene station, Letland
Mellem Gulbene og Alūksne kører der passagertog på en smalsporsbane, der er resterne af en længere bane, som oprindeligt åbnedes i 1902-03. På de 33 km, der er tilbage, er der 10 stationer. Banen har en vis lokal betydning i transportmæssig sammenhæng, men er efterhånden også en turistattraktion. Sporvidden er 750 mm. Lokomotivet, TU2 273, er bygget i 1959, og er her på vej ud af remisen på Gulbene station.
Foto: Thomas de Laine, 9. juli 2005.
TU2 273 på Gulbene station, Letland
TU2-smalsporslokomotivet er det mest kendte Sovjet-smalsporslokomotiv. Typen er bygget på Kaluga-fabrikken cirka 150 km fra Moskva. Prototypen på TU2 blev konstrueret i 1955, og året efter begyndte serieproduktionen. Der byggedes i alt 281 eksemplarer frem til 1959. I alt 12 af disse maskiner fordeltes oprindeligt til Letland. Nr. 273 blev flyttet fra Riga til Gulbene i 1997. TU2 273 foran remisen i Gulbene.
Foto: Thomas de Laine, 9. juli 2005.
TU2-lokomotiv nr. 273 set bagfra i Gulbene, Letland
Udover nr. 273 råder Gulbene også over TU2 nr. 244. På fire andre baner findes TU2'erne så vidt vides i plantog, når dette skrives. I alt 95 lokomotiver af typen skulle stadig være i trafik eller bevarede.
Foto: Thomas de Laine, 9. juli 2005.
Smalsporede personvogne i Gulbene, Letland
Smalsporspassagervogne på et opstillingsspor på Gulbene station. Der køres regelmæssige passagertog på smalsporsbanen.
Foto: Thomas de Laine, 9. juli 2005.
M62-lokomotiv på Gulbene station, Letland
Der er også almindeligt bredspor (1520 mm) til Gulbene. Her ses M62 1291 på stationen. Type M62 er et Lugansk-bygget godstogslokomotiv fra årene 1965-76.
Foto: Thomas de Laine, 9. juli 2005.
Brugtimporteret amerikansk lokomotiv i Jögeva, Estland
Eesti Raudtee (estisk DSB) har i 2002 brugtanskaffet en række brugte diesellokomotiver fra USA af typerne C30-7s og C36-7s, der før har kørt hos hhv. Conrail og Union Pacific (og tidl. Missouri Pacific). Disse er bygget hos General Electric Transportation Systems i 1980'erne. Her er det et C36-7s-lokomotiv med et godstog i Jögeva.
Foto: Thomas de Laine, 10. juli 2005.
ER2-tog nr. 2103 i Tallinn, Estland
ER2-tog nr. 2103 på Baltijaam i Tallinn. Togsæt som dette er meget almindelige som "regionaltog" i Baltikum.
Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2005.
ER2-togsæt nr. 2101 i Tallinn, Estland
ER2-togsæt nr. 2101 på Baltijaam i Tallinn. Denne serie er bygget af RVZ i årene 1962-84. Der byggedes 850 sæt i op til 10-12 vognes længde. Da sættet her er lidt ældre end f.eks. 2103, har det rund næse i stedet for den mere kantede.
Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2005.
To ER2-togsæt i Tallinn, Estland
ER2-togsættene nr. 2103 (tv.) og 2201 (th.) mødes på Baltijaam i Tallinn - et omstigningspunkt mellem tog, sporvogne, trolleybusser, rutebiler og bybusser.
Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2005.