Garagefakta ➜ Historiske garager ➜
Fakta om HT Driftsområde Køge (historisk)
Bus 1337 blev nyleveret til Driftsområde Køge i december 1981 og kørte der til maj 1999 - siden 1993 i ReBUS-renoveret udgave. Her ses den som linje 121 ved Køge st. i sommeren 1996. Foto: Thomas de Laine.
HT tog et nybygget garageanlæg på Tangmosevej i det nordlige Køge i brug i april 1978. Garagen erstattede en mængde mindre garager og opstillingspladser i Køge Bugt-området og på Lyshøjgårdsvej ved Valby station, som HT havde overtaget med DSBs rutebilkørsel i 1974, samt busparkeringen ved Hundige station.
HT Driftsområde Køge husede desuden HTs Distrikt 4, der også omfattede Driftsområde Roskilde, men af de to driftsområder, var Køge det største. Anlægget placeredes i Køge, selvom det meste af HTs egen kørsel i Køge Bugt-området reelt fandt sted længere mod nord, idet bybusserne i Køge blev kørt af en privat entreprenør.
Da garagen blev taget i brug, var Køge Bugt-banen endnu kun nået til Hundige, hvorfor den daværende buslinje 121, som fik garage i Køge, stadig var en meget vigtig linje med bl.a. ledbusser. Ledbusserne forsvandt dog fra linje 121 og garagen i 1983, da S-banen blev forlænget til Køge. Udover linje 121 var det indtil 1990 især linjer i området mellem Ishøj, Hundige, Solrød Strand og Taastrup, der blev kørt af Driftsområde Køge.
En tidligere DSB-garage ved Solrød Strand blev ikke nedlagt ved åbningen af Køge garage, men blev videreført som en slags filial indtil efter 1990. Også busparkeringen ved Hundige station fortsatte i begrænset omfang.
Ved det første udbud af de private entreprenørers kørsel i 1989 viste det sig, at HTs Driftsområde Køge kunne køre Thorkils Rutebiler og Strøby Turistfarts linjer billigere end de modtagne tilbud. Derfor overtog Driftsområde Køge i april 1990 kørslen på bl.a. Køge bybusser og mellem Strøby og Køge, hvorved garagen kom til at ligge noget mere centralt i forhold til sin kørsel.
Buskørslen i Køge Bugt-området kom først i udbud med virkning fra 1999, så garagen fortsatte blot med at blive brugt af Busdivisionen og Bus Danmark. Den fulgte også med den genvundne kørsel over til Arriva i 1999. I årene 1996-98 servicerede Køge garage tillige de Bus Danmark-busser, der var stationeret i Roskilde, hvorfor Roskilde-vogne særligt i weekenden ofte var til stede på anlægget.
Driftsområde Køge havde oprindeligt en mængde tidligere DSB-vogne, men HTs egne serier af Volvo B58- og senere B10M-busser var i de fleste år dominerende. På grund af det sene udbud af buskørslen i Køge Bugt-området var visse busser (især i 1300-serien) uafbrudt i drift hos Driftsområde Køge i cirka 18 år. En Køge-specialitet var også de fortsatte anskaffelser af busser med bagagerum op gennem 1980'erne, selvom garagens linjer egentlig ikke var udprægede landruter, og de HT-garager, som havde landruter, var gået væk fra bagagerummet!
Da garagens kørsel i 2005 påny kom i udbud, tabte Arriva kørslen til Connex, som etablerede eget garageanlæg. Sidste driftsdag hos Driftsområde Køge blev derfor lørdag 22. oktober 2005. Bygningerne eksisterer stadig i 2018 og benyttes bl.a. af Applus Bilsyn.
Driftsområde Køge (1978-2005). Indtil 1990'erne foregik tomkørsel til Køge st. mod nord ad Tangmosevej og derefter mod syd ad Københavnsvej. Siden blev det muligt at køre den kortere tur ad Værftsvej til stationen.