Fakta om Gladsaxe garage
GoCollective
Åbnet 1956 af Forenede Rutebiler og siden anvendt af HT, Linjebus, Connex, Veolia, Arriva og GoCollective.
Linjer | Særlige bustyper og andre forhold |
---|---|
2A | El-ledbusser (lejlighedsopladning) |
5C | Ledbusser |
155 | Overflyttet 31. marts 2024 fra GoCollective, Ejby |
165 | Overflyttet 31. marts 2024 fra GoCollective, Ejby |
167 | Overflyttet 31. marts 2024 fra GoCollective, Ejby |
168 | Overflyttet 31. marts 2024 fra GoCollective, Ejby |
176 | |
200S | 13,7 m-busser |
Historie
Garagen i Gladsaxe blev etableret af Forenede Rutebiler i 1956 på en grund, der hidtil havde været brugt til deponering af industrielt affald. Stedet ligger næsten lige ved siden af Gladsaxe Trafikplads, som var et vigtigt knudepunkt på Forenede Rutebilers linjenet. Med årene blev Forenede Rutebiler Danmarks dengang største private busselskab, og garagen har en mindeplade for Eigil Sørensen, der var initiativtager til, at hans egen og to andre rutebilvirksomheder i 1952 gik sammen i det fælles selskab.
I 1974 blev garageanlægget sammen med Forenede Rutebiler og Herlev-Ruternes kørsel overtaget af HT, hvor garagen blev til HT Driftsområde Gladsaxe og hjemsted for HTs Distrikt 3. Under HT var anlægget helt frem lukningen i 1994 en Leyland-bastion.
Privatiseringen af HTs kørsel, der begyndte i 1990, betød, at det blev nødvendigt at nedlægge tre garageanlæg i foråret 1994. Gladsaxe blev udvalgt som det ene og nedlagt 1. april, hvor hovedparten af linjerne flyttedes til det nyere garageanlæg i Ballerup. Herefter stod Gladsaxe-anlægget tomt.
I foråret 1996 blev garagen taget i brug igen af Linjebus, der havde været nødt til at fraflytte et mindre garageanlæg i Bagsværd som følge af udvidelser af Novo Nordisks område. Senere på året flyttede Linjebus yderligere kørsel til garagen i Gladsaxe.
Linjebus skiftede i 2000 navn til Connex og i 2006 til Veolia, men snart besluttede Veolia at afhænde sit danske busselskab, som 1. september 2007 blev overtaget af Arriva. Efterfølgende valgte Arriva at rationalisere sin garagestruktur i Storkøbenhavn, og ved den lejlighed nedlagdes anlægget i Ballerup i marts 2008. En del kørsel overførtes ved den lejlighed til Gladsaxe, helt omvendt af situationen i 1994.
Gladsaxe er stadig en af Arrivas store garager, som bl.a. har driften med ledbusser på linje 5C.
Busser tilknyttet garagen
For tiden råder garagen over følgende busser:
MAN NG313 CNG:
1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 1607 1608 1609 1610 1611 1612 1613 1614 1615 1616 1617 1618 1619 1620 1621 1622 1623 1624 1625 1626 1627 1628 1629 1630 1631 1632 1633 1634 1635 1636 1637 1638 1639 1640
Scania CK280UB/Slupsk:
1095 1098 1100 1103 1115 1136 1137 1142 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1284 1285 1286 1287
VDL Citea SLFA 180:
1855 1856 1857 1858 1859 1860 1861 1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 1869 1870 1871 1872 1873 1874 1875
Volvo B8RLE/Wroclaw:
1345 1346 1347 1348 1349 1350 1351 1352 1353 1354 1355 1356 1374
Vognfordeling
Garagens busser anvendes normalt på linjerne således:
Linje 200S:
1095 1098 1100 1103 1115 1136 1137 1142 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206
Linje 2A:
1855 1856 1857 1858 1859 1860 1861 1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 1869 1870 1871 1872 1873 1874 1875
Linje 176:
1284 1285 1286 1287
Linje 5C:
1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 1607 1608 1609 1610 1611 1612 1613 1614 1615 1616 1617 1618 1619 1620 1621 1622 1623 1624 1625 1626 1627 1628 1629 1630 1631 1632 1633 1634 1635 1636 1637 1638 1639 1640
Linje 155, 165, 167 og 168:
1345 1346 1347 1348 1349 1350 1351 1352 1353 1354 1355 1356 1374
Afvigelser fra fordelingen kan forekomme.