Myldretid

Menu

GaragefaktaArriva Danmark

Fakta om Gladsaxe garage

Arriva Danmark

Columbusvej 6, 2860 Søborg

Åbnet 1956 af Forenede Rutebiler og siden anvendt af HT, Linjebus, Connex, Veolia og Arriva.

LinjeSærlige bustyper og andre bemærkninger
2AEl-ledbusser (lejlighedsopladning). Modtages 13. februar 2022 fra Arriva, Ryvang.
5CLedbusser
6A13,7 m-busser. Overgår 13. februar 2022 til Anchersen, Jernholmen, og 13 m-busser.
10Overgået 12. december 2021 til Umove, Bagsværd
11Ny linje 27. juni 2021. Overgået 12. december 2021 til Umove, Bagsværd.
68
176Modtages 13. februar 2022 fra Arriva, Ryvang
200S13,7 m-busser
Volvo-busser i Gladsaxe
Bagenderne af en stribe Volvo B10BLE-busser i Gladsaxe garage 26. juni 2007. Foto: Sikandar Sahil.

Historie

Garagen i Gladsaxe blev etableret af Forenede Rutebiler i 1956 på en grund, der hidtil havde været brugt til deponering af industrielt affald. Stedet ligger næsten lige ved siden af Gladsaxe Trafikplads, som var et vigtigt knudepunkt på Forenede Rutebilers linjenet. Med årene blev Forenede Rutebiler Danmarks dengang største private busselskab, og garagen har en mindeplade for Eigil Sørensen, der var initiativtager til, at hans egen og to andre rutebilvirksomheder i 1952 gik sammen i det fælles selskab.

I 1974 blev garageanlægget sammen med Forenede Rutebiler og Herlev-Ruternes kørsel overtaget af HT, hvor garagen blev til HT Driftsområde Gladsaxe og hjemsted for HTs Distrikt 3. Under HT var anlægget helt frem lukningen i 1994 en Leyland-bastion.

Privatiseringen af HTs kørsel, der begyndte i 1990, betød, at det blev nødvendigt at nedlægge tre garageanlæg i foråret 1994. Gladsaxe blev udvalgt som det ene og nedlagt 1. april, hvor hovedparten af linjerne flyttedes til det nyere garageanlæg i Ballerup. Herefter stod Gladsaxe-anlægget tomt.

I foråret 1996 blev garagen taget i brug igen af Linjebus, der havde været nødt til at fraflytte et mindre garageanlæg i Bagsværd som følge af udvidelser af Novo Nordisks område. Senere på året flyttede Linjebus yderligere kørsel til garagen i Gladsaxe.

Linjebus skiftede i 2000 navn til Connex og i 2006 til Veolia, men snart besluttede Veolia at afhænde sit danske busselskab, som 1. september 2007 blev overtaget af Arriva. Efterfølgende valgte Arriva at rationalisere sin garagestruktur i Storkøbenhavn, og ved den lejlighed nedlagdes anlægget i Ballerup i marts 2008. En del kørsel overførtes ved den lejlighed til Gladsaxe, helt omvendt af situationen i 1994.

Gladsaxe er stadig en af Arrivas store garager, som bl.a. har driften med ledbusser på linje 5C.

Busser tilknyttet garagen

For tiden råder garagen over følgende busser:

MAN NG313 CNG:
1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 1607 1608 1609 1610 1611 1612 1613 1614 1615 1616 1617 1618 1619 1620 1621 1622 1623 1624 1625 1626 1627 1628 1629 1630 1631 1632 1633 1634 1635 1636 1637 1638 1639 1640

MAN NL313 CNG:
1500 1501 1502

Scania CK280UB/Slupsk:
1095 1098 1100 1103 1115 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1284 1285 1286 1287

VDL Citea SLFA 180:
1855 1856 1857 1858 1859 1860 1861 1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 1869 1870 1871 1872 1873 1874 1875

Volvo B7RLE-60/Säffle:
1037 1038 1042 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057

Detaljeret vognliste...

Vognfordeling

Garagens busser anvendes normalt på linjerne således:

Linje 68:
1042 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057

Linje 200S:
1095 1098 1100 1103 1115 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1500 1501 1502

Linje 2A:
1855 1856 1857 1858 1859 1860 1861 1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 1869 1870 1871 1872 1873 1874 1875

Linje 176:
1284 1285 1286 1287

Linje 5C:
1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 1607 1608 1609 1610 1611 1612 1613 1614 1615 1616 1617 1618 1619 1620 1621 1622 1623 1624 1625 1626 1627 1628 1629 1630 1631 1632 1633 1634 1635 1636 1637 1638 1639 1640

Fast ekstrakørsel:
1037 1038

Afvigelser fra fordelingen kan forekomme.