DAB 15-1200C (1998) leveret til Bus Danmark som nr. 1087
DAB 15-1200C
Indregistreret første gang 18. maj 1998
Stelnr.: UH9RV2GD8WCDA3033
Byggenr.: 39989
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Bus Danmark nr. 1087 | PE97343 | 2-2-2 | HT | |
1999-05-30 | Arriva Danmark nr. 1087 | PE97343 | 2-2-2 | HT | |
2007-01-01 | Arriva Danmark nr. 1087 | PE97343 | 2-2-2 | Movia | |
2009 | Arriva Danmark nr. 1087 | 2-2-2 | Ude af drift | ||
2009-11 | NeoMAN, Sverige | 2-2-2 | Sverige |
Alle billeder af bussen:
Arriva 1087 på Sankt Annæ Plads, København
Sankt Annæ Plads er opstået ved opfyldningen af en kanal i 1750. Langs pladsens nordside ligger den mondæne Frederiksstad, mens pladsen i øvrigt blot blev brugt til bl.a. brostenslager og staldplads. Først hundrede år senere kom haveanlægget i midten af pladsen. Kanalan mellem Toldbodgade og havnen blev senere også opfyldt, så Sankt Annæ Plads fik den udstrækning, den har i dag. Københavns første sporvognslinje, den senere linje 1, der oprettedes af C.F. Tietgens selskab Copenhagen Railway Company, havde 1863-65 endestation på Sankt Annæ Plads, og det samme havde Sølvgadelinjen, den senere linje 10, fra 1889 til 1893. Bortset fra disse korte perioder har Sankt Annæ Plads "kun" været betjent af sporvogne på Bredgade. I årene 1982-1991 havde Sankt Annæ Plads HT-bus to gange om dagen, hvor den særlige linje 66 kørte i tilknytning til Bornholmsfærgen, der udgik fra Kvæsthusbroen, der ligger i pladsens havneende. Fra 1991 omlagdes linje 28 til Kvæsthusbroen og kørte derefter via Sankt Annæ Plads, og linjen erstattede samtidig linje 66. Linje 28 blev skiftet ud med 1990'ernes flagskib, nemlig S-busser i form af linje 550S. Det skete i 1996. S-busperioden varede dog kun til 2003, hvor linjerne 29 og 65E i stedet førtes til pladsen, som også blev linje 65E's endestation, mens linje 29 i første omgang blot kørte tværs over pladsen i Toldbodgade. Den afkortedes dog senere til Sankt Annæ Plads, hvor der vendes ved at køre rundt om haveanlægget. Udover disse linjer har sightseeingbusser betjent pladsen i en årrække. Arriva 1087, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, afgår som linje 29 fra Sankt Annæ Plads.
Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.
Arriva 1087 på Kvæsthusbroen, København
Linje 29 har nu ekstrakørsel mellem Vesterport st. og Kvæsthusbroen i forbindelse med forestillinger i Skuespilhuset. Der køres før og efter forestillingerne i lighed med ekstrakørslen på linje 66 mellem Operaen og Hovedbanegården. Arriva 1087, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 29-ekstrabus på Kvæsthusbroen ved Skuespilhuset.
Foto: Sikandar Sahil, 31. marts 2008.
Arriva 1087 på Kampmannsgade, København
Arriva 1087, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 29 på Kampmannsgade i København.
Foto: Thomas de Laine, 18. april 2008.
Arriva 1087 på Thorvaldsensvej, Frederiksberg
Arriva 1087, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 29 på Thorvaldsensvej.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.
Arriva 1087 ved Kvæsthusbroen, København
Arriva 1087, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 29 ved Kvæsthusbroen. Linje 29 og formentlig bl.a. denne bus kommer til december 2009 til at afslutte gasbusæraen i København.
Foto: Thomas de Laine, 3. juni 2009.