Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Volvo B10BLE-60/Aabenraa (1998) leveret til Bus Danmark som nr. 1024

Volvo B10BLE-60/Aabenraa

Indregistreret første gang 4. maj 1998

Stelnr.: YV3R4A512WA004073
Byggenr.: 2789

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringBus Danmark nr. 1024PJ883442-2-1HT
1999-05-30Arriva Danmark nr. 1024PJ883442-2-1HT
2003-09-22(Afmeldt)
2003-09Arriva Danmark nr. 10242-2-1Ude af drift
2003-12Arriva Danmark nr. 1024SZ896962-2-1HT
2007-01-01Arriva Danmark nr. 1024SZ896962-2-1Movia
2011-10-23Arriva Danmark nr. 1024SZ896962-2-1Hensat
2012-07-20(Afmeldt)
2012Vejstruprød Busimport2-2-1Til reservedele
2013(Ophugget)

Alle billeder af bussen:

Arriva 1024 som S-togsbus ved Hillerød st.

Arriva 1024 som S-togsbus ved Hillerød st.

Arriva 1024, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som S-togsbus ved Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 25. september 2010.

Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.

Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.

Siden december 2019 er Køge Bugt-området syd for Karlslunde Strand busmæssigt næsten isoleret fra resten af Hovedstadsområdet mod nord og vest. Der er kun linje 215 fra Hvalsø/Osted/Havdrup i den fulde driftstid, som dog i hverdagsdagtimerne får selskab af linje 220 fra Roskilde og linje 246 fra Borup/Ejby/Lille Skensved samt om natten af linje 97N fra København. Sparekniven blev for alvor svunget ved decemberkøreplansskiftet 2010. Her havde der bl.a. været arbejdet med et forslag om en ringlinje i Solrød Kommune, der fra Solrød Strand st. skulle gå via Jersie Strand, Jersie landsby, Havdrup stationsby, Gammel Havdrup og Solrød landsby tilbage til Solrød Strand st. og omvendt, mens betjeningen af de øvrige busstrækninger i kommunen skulle ophøre. Denne idé endte ikke med at blive realiseret, men fra 12. december 2010 bortfaldt alle busforbindelser mellem Havdrup og Roskilde - både de direkte og via Snoldelev. Også kørslen mellem Havdrup og Kirke Skensved forsvandt, bl.a. med henvisning til planlagte nye cykelstier på strækningen! Alt i alt udgik linjerne 210, 212 og 213 helt i Solrød Kommune. Den første linje blev helt nedlagt, mens de to sidste kun fortsatte mellem Roskilde og Snoldelev. Den eksisterende linje 215 fik i stedet en ny rute fra Solrød Strand st. via Solrød landsby og Gammel Havdrup til Havdrup st. og videre via Osted til Avnstrup, hvorfra den fem år senere forlængedes til Hvalsø st. Indtil 2010 havde linjerne 212 og 213 haft hver sin rute mellem Havdrup og Solrød, men med omlægningen ophørte betjeningen af Tykmosevej og det sydøstlige Havdrup. Et år senere fulgte så nedlæggelsen af de historiske linjer 121 mellem Køge og København og 126 mellem Solrød Strand og Taastrup, og en ny linje 120 fra Høje Taastrup via Karlslunde og Solrød Strand stationer til Køge erstattede delvist linjerne. Men linje 120 holdt kun til december 2019, hvor den blev nedlagt syd for Karlslunde st. og en ny linje 121 mellem Køge og byudviklingsområdet ved Trylleskoven nord for Solrød Strand kom til. Mellem Karlslunde og Trylleskoven er der herefter kun busbetjening om natten! Her ses Arriva 1024, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, som linje 213 ved Havdrup st. på vej fra Roskilde mod Solrød Strand en snefuld eftermiddag lidt mere end en uge, før Havdrup mistede sine busforbindelser til og fra nord. En passager spurgte fotografen, om han vidste noget om den forestående nye køreplan for hendes daglige rejse, og selvom hun sagde pænt tak for hjælpen, virkede hun ikke oprigtigt glad for svaret...

Foto: Thomas de Laine, 3. december 2010.