Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Volvo B10LA-52/Säffle (1998) leveret til Bus Danmark som nr. 1010

Volvo B10LA-52/Säffle

Indregistreret første gang 17. februar 1998

Stelnr.: YV3R5A614WA001266
Byggenr.: 8585

Bussens ejere og numre mv. gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNoter
NyleveringBus Danmark nr. 1010PC95863/YE41172-2/2-0HT
1999-05-30Arriva Danmark nr. 1010PC95863/YE41172-2/2-0HT
2001-05-28Arriva Danmark nr. 1010PC958632-2/2-0HT
2007-01-01Arriva Danmark nr. 1010PC958632-2/2-0Movia
2008-03Arriva Danmark nr. 1010PC958632-2/2-0Hensat
2008-04-17(Afmeldt)
2008-04-17Arriva Danmark nr. 10102-2/2-0Hensat
2009NeoMAN, Sverige2-2/2-0
2009(Ophugget)

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

Arriva 1010 ved Nærum st.

Arriva 1010 ved Nærum st.

Normalt skal linje 150S, Nørreport st.-Kokkedal st., køre med Scania OmniLink i 13,7 m-udgave - naturligvis med blå hjørner. Men på et mindre antal afgange kan man møde Arrivas Volvo B10LA-52/Säffle-ledbusser fra serien 1001-1013. Disse busser skal normalt køre på linje 184, 354 og til dels 173E og har derfor ikke blå hjørner. Helt fremmede for linje 150S er de dog ikke, for de blev nemlig i sin tid nyleveret til linjen i forbindelse med dens oprettelse 1. februar 1998. Bus 1010 ved Nærum st.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2006.

Arriva 1010 på Ishøj st.

Arriva 1010 på Ishøj st.

Den eneste af de fire B10L-ledbusser fra linje 300S, der stadig er i drift, er bus 1010, og den synger på sidste vers. Om kort tid bliver denne og de øvrige resterende ledbusser, der alle er Mercedes'er, erstattet af 13,7 m-Volvo-busser. Arriva 1010 er i øvrigt ikke bare den sidste B10L-ledbus, men også den sidste danske Volvo B10L overhovedet øst for Storebælt. B10L-busserne har generelt ikke fået nogen lang levetid: De første kom til Danmark i 1995, og allerede nu er typen decideret sjælden. 1010 når dog lige at fejre sin 10 års fødselsdag to dage efter optagelsen af dette billede - som den eneste ud af hele serien på 13 busser. På fotografens tur med bussen viste det sig, at den pga. tekniske problemer kun kunne køre langsomt, især op ad bakke, og ved gennemgang til bageste led måtte man dukke sig for ikke at få indmaden af harmonika'en i hovedet! Foto på Ishøj st.

Foto: Thomas de Laine, 15. februar 2008.

Arriva 1010 ved Herlev Bymidte

Arriva 1010 ved Herlev Bymidte

De fire B10L-ledbusser fik kun knap halvandet år på linje 300S. De overførtes til linjen i oktober 2006, hvor den blev udvidet til 5-minuttersdrift, og den sidste holdt ud til marts 2008. Bus 1010, Volvo B10LA-52/Säffle årg. 1998, som linje 300S på Herlev Ringvej ved Herlev Bymidte.

Foto: Thomas de Laine, 7. marts 2008.