Mercedes-Benz O405GTD (1993) leveret til Busdivisionen som nr. 2
Mercedes-Benz O405GTD
Indregistreret første gang 22. juli 1993
Stelnr.: WDB35726013072293
Bemærkninger: Leveret som duobus. Trolleystænger senere afmonteret.
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Busdivisionen nr. 2 | NM88327/TK4472 | 2-2/2-0 | HT | |
Busdivisionen nr. 102 | NM88327/TK4472 | 2-2/2-0 | HT | ||
1995-08 | Bus Danmark nr. 102 | NM88327/TK4472 | 2-2/2-0 | HT | |
1999-05-30 | Arriva Danmark nr. 102 | NM88327/TK4472 | 2-2/2-0 | HT | |
2000-10-18 | Arriva Danmark nr. 102 | NM88327 | 2-2/2-0 | HT | |
2001 | (Brændt) | ||||
2001-10-15 | (Afmeldt) | ||||
(Ophugget) |
Hændelser:
- Nyleveret til Artillerivej og duobuslinje 50E.
- 1994-09-25: Flyttet til Kokkedal og linje 184.
- 1996-06-02: Fortsat Kokkedal og linje 184 (HTs 5. udbud).
- 2000-07-02: Fortsat Kokkedal og linje 184 (HTs 9. udbud).
Alle billeder af bussen:
Duobus 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen, København
Det københavnske duobusforsøg kunne 2. august 1993 indlede driften. Det skete på en særlig linje 50E mellem Hovedbanegården, Rådhuspladsen, Nørreport, Tagensvej og Hans Knudsens Plads. Forsøget var dog forfulgt af problemer og på premieredagen kunne ingen af busserne køre på strøm. Ledningerne med kørestrøm blev pillet ned i efteråret 1997. De to duobusser, der var leveret af Mercedes-Benz, ved præsentationen på Rådhuspladsen med nr. 2 nærmest.
Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.
Duobus 2 på Rådhuspladsen, København
Det første års tid kørte de to duobusser beklædt med en foliereklame, hvor nogle af forsøgsprojektets parter var nævnt: AEG og Nesa. Selvom busserne blev leveret i 1993 var det højgulvsbusser. Duobus nr. 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen.
Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.