Mercedes-Benz O405GTD (1993) leveret til Busdivisionen som nr. 1
Mercedes-Benz O405GTD
Indregistreret første gang 22. juli 1993
Stelnr.: WDB35726013071214
Bemærkninger: Leveret som duobus. Trolleystænger senere afmonteret.
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Busdivisionen nr. 1 | NM88326/TK4471 | 2-2/2-0 | HT | |
Busdivisionen nr. 101 | NM88326/TK4471 | 2-2/2-0 | HT | ||
1995-08 | Bus Danmark nr. 101 | NM88326/TK4471 | 2-2/2-0 | HT | |
1999-05-30 | Arriva Danmark nr. 101 | NM88326/TK4471 | 2-2/2-0 | HT | |
2000-10-18 | Arriva Danmark nr. 101 | NM88326 | 2-2/2-0 | HT | |
2003-11-24 | (Afmeldt) | ||||
2003 | Vejstruprød Busimport | 2-2/2-0 | |||
2008-10-17 | CF Turist, Hvalsø | XD91007 | 2-2/2-0 | ||
2009-02-02 | (Afmeldt) |
Hændelser:
- Nyleveret til Artillerivej og duobuslinje 50E.
- På foto optaget af AU i april 1995 endnu med vognnr. 1 påsat, men med særlig duobusfoliering fjernet.
- 1994-09-25: Flyttet til Kokkedal og linje 184.
- 1996-06-02: Fortsat Kokkedal og linje 184 (HTs 5. udbud).
- 2000-07-02: Fortsat Kokkedal og linje 184 (HTs 9. udbud).
- 2004-05-11: Henstod hos Vejstruprød Busimport.
Alle billeder af bussen:
Duobus 101 hos Vejstruprød Busimport
I 1993 leveredes til HT to stk. Mercedes-Benz-duobusser, oprindeligt nr. 1-2, men i 1994 omnummereret til 101-102. Duobusserne kunne både køre på diesel og vekselstrøm. Denne egenskab betød imidlertid, at busserne var ret tunge, så for at skaffe tilstrækkelig kapacitet i dem, byggedes de som ledbusser. Selvom busserne er fra 1993 er de højgulvsbusser. 1993-94 kørte busserne på den særlige duobuslinie 50E mellem Hovedbanegården og Hans Knudsens Plads, hvoraf en del var elektrificeret. I 1994 nedlagdes denne linie, og busserne overførtes til linie 184, der fik nogle korte ture mellem Nørreport st. og Hans Knudsens Plads. Disse ture bortfaldt fra 1996, hvor linie 185 oprettedes, og herefter kørte duobusserne altid helt til Holte. I 2003 udrangeredes bus 101, der ses på billedet, mens bus 102 udbrændte et par år tidligere. Duobusforsøget kan ikke siges at have været en succes. Forsøget var præget af tekniske problemer og anlægsarbejder, der betød, at busserne ikke kunne få strøm og derfor i stedet kørte på diesel. Cirka efteråret 1997 kørte duobusserne for sidste gang på el, og luftledninger blev taget ned. Bussernes trolleystænger er senere afmonteret, mens elmotoren blev i busserne. Bus 101 kom efter udrangering til Vejstruprød Busimport. Ironisk nok har en af de gamle københavnske trolleybusser, der er bevaret, også nummer 101.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.