Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Mercedes-Benz O405GTD (1993) leveret til Busdivisionen som nr. 1

Mercedes-Benz O405GTD

Indregistreret første gang 22. juli 1993

Stelnr.: WDB35726013071214

Bemærkninger: Leveret som duobus. Trolleystænger senere afmonteret.

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringBusdivisionen nr. 1NM88326/TK44712-2/2-0HT
Busdivisionen nr. 101NM88326/TK44712-2/2-0HT
1995-08Bus Danmark nr. 101NM88326/TK44712-2/2-0HT
1999-05-30Arriva Danmark nr. 101NM88326/TK44712-2/2-0HT
2000-10-18Arriva Danmark nr. 101NM883262-2/2-0HT
2003-11-24(Afmeldt)
2003Vejstruprød Busimport2-2/2-0
2008-10-17CF Turist, HvalsøXD910072-2/2-0
2009-02-02(Afmeldt)

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

Duobus 101 hos Vejstruprød Busimport

Duobus 101 hos Vejstruprød Busimport

I 1993 leveredes til HT to stk. Mercedes-Benz-duobusser, oprindeligt nr. 1-2, men i 1994 omnummereret til 101-102. Duobusserne kunne både køre på diesel og vekselstrøm. Denne egenskab betød imidlertid, at busserne var ret tunge, så for at skaffe tilstrækkelig kapacitet i dem, byggedes de som ledbusser. Selvom busserne er fra 1993 er de højgulvsbusser. 1993-94 kørte busserne på den særlige duobuslinie 50E mellem Hovedbanegården og Hans Knudsens Plads, hvoraf en del var elektrificeret. I 1994 nedlagdes denne linie, og busserne overførtes til linie 184, der fik nogle korte ture mellem Nørreport st. og Hans Knudsens Plads. Disse ture bortfaldt fra 1996, hvor linie 185 oprettedes, og herefter kørte duobusserne altid helt til Holte. I 2003 udrangeredes bus 101, der ses på billedet, mens bus 102 udbrændte et par år tidligere. Duobusforsøget kan ikke siges at have været en succes. Forsøget var præget af tekniske problemer og anlægsarbejder, der betød, at busserne ikke kunne få strøm og derfor i stedet kørte på diesel. Cirka efteråret 1997 kørte duobusserne for sidste gang på el, og luftledninger blev taget ned. Bussernes trolleystænger er senere afmonteret, mens elmotoren blev i busserne. Bus 101 kom efter udrangering til Vejstruprød Busimport. Ironisk nok har en af de gamle københavnske trolleybusser, der er bevaret, også nummer 101.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.