Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

BYD eBus B13E01 (2024) leveret til Umove som nr. 7982

BYD eBus B13E01

Indregistreret første gang 5. november 2024

Stelnr.: LC06T44U2R4000101

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringUmove nr. 7982ED431652-2-1Movia

Aktuel garage og anvendelse:

Slangerup - linje 91N, 600S

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

Umove 7982 ved Greve st.

Umove 7982 ved Greve st.

Fra foråret 2025 kører der over 150 BYD-elbusser på Movias linjer. I Danmark findes BYD-rutebusser foreløbigt kun øst for Storebælt, men her er det så også mere end hver tiende bus, der kommer fra bemeldte kinesiske producent, selvom en mindre del af de nyeste er bygget på europæisk grund, nemlig på BYDs fabrik i Ungarn. Det gør BYD-busser nogenlunde lige så almindelige i Movia-regi som busser fra MAN, Mercedes, VDL og Volvo. Hele dette felt ligger til gengæld et pænt stykke bag en anden kinesisk elbusproducent: Yutong. At man på denne måde bliver meget afhængig af kinesiske mærker har i øvrigt vakt kritik i bladet Ingeniøren i vinteren 2024-25, men hvis man ønsker ændringer på det område, skal man nok gå ind i politik. Det kniber i forvejen jævnligt med pengene til busdrift hos trafikbestillerne, og busoperatørerne er i konkurrence med hinanden om kontrakterne. Så der bliver købt busser efter pris, batterirækkevidde, pålidelighed, leveringssikkerhed og lignende kvalitetsparametre og ikke ud fra langsigtede geopolitiske overvejelser! Største bruger af BYD-busser er Umove med små 100 BYD'er fordelt på K9- og B12E-standardbusserne samt de 13 meter lange B13E-busser. Sidstnævnte variant findes på linje 250S og 600S og indsættes fra april 2025 desuden på linje 123. Umove 7982, BYD B13E årg. 2024, ses her ved Greve st. som helt ny og efterhånden ganske typisk Movia-bus.

Foto: Thomas de Laine, 21. december 2024.