Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

DAB 7-1200L (1989) leveret til DAB

DAB 7-1200L

Indregistreret første gang 3. april 1989

Stelnr.: 8800121
Byggenr.: 32859

Bussens ejere og numre mv. gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNoter
NyleveringDABLV925891-1-0Demobus
1989Viggo Nielsen, ViborgLV925891-1-0VAFT
H.O. Nielsen, ViborgLV925891-1-0VAFT
1993-12DAB2-2-1
1994-03-28Unibus Rutetrafik nr. 68NR966232-2-1HT
1996-06-02SommerNR966232-2-1Direkte videresalg
1996-06-02City-Trafik nr. 2600NR966232-2-1HT
2003-09-04(Afmeldt)
2003City-Trafik nr. 26002-2-1Hensat afmeldt
2005Københavns Bushandel2-2-1
2006-03-13AlkomPolenOphugget til reservedele
(Ophugget)

Alle billeder af bussen:

Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde

Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde

City-Trafiks vogn 2600 fra 1989 var en Leyland-DAB 7-1200L med DAF-motor. Den begyndte sin karriere i Jylland som rutebil med dørarrangement 1-1-0, men i 1993-94 blev den hos DAB ombygget til komfortbus med bl.a. meget fine sæder, tonede termoruder, tæppebeklædte hattehylder mv. og dørarrangement 2-2-1. Unibus havde nemlig købt den til brug som S-bus på linje 200S, og dengang skulle S-busser være noget særligt! Efter to år hos Unibus som vogn 68 blev den solgt til Volvo-forhandler Sommer i 1996, og herfra kom den til City-Trafik som nr. 2600. City-Trafik havde først bussen kørende fra sin garage i Hvidovre, Avedøre, og senere i Glostrup frem til maj 2003, hvor den blev udrangeret. I 2005 er den solgt til en brugtbusforhandler. Her leger 2600 linje 9 på Nordens Parkvej i Trekroner ved Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 21. september 2005.

Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde, set fra dørsiden

Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde, set fra dørsiden

At bussen er en ombygget rutebil kan faktisk ses på vognsiden: Pyntelisten flugter med toppen af hjuludskæringerne, hvilket indikerer det højere rutebilgulv (type L) - på fødte bybusser (type B) sidder pyntelisten lavere og er afbrudt af hjuludskæringerne. Forreste siderude og sideruderne lige før og lige efter midterdørene er endvidere utraditionelt små, hvilket skyldes at de er blevet gjort mindre, da man gik fra enkelt for- og midterdør til dobbelte for- og midterdøre. Endelig genbrugte man midterdøren som bagdør, hvorfor ruden i bagdøren har underkant i samme højde som siderudernes underkant i modsætning til de nye midterdøre.

Foto: Thomas de Laine, 21. september 2005.