Iveco Crossway LE (2015) leveret til Keolis som nr. 3501
Iveco Crossway LE
Indregistreret første gang 30. november 2015
Stelnr.: VNE5047M50M023542
Bemærkninger: 13 m
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Keolis nr. 3501 | AZ20250 | 2-2-1 | Fynbus | |
2021 | Keolis | AZ20250 | 2-2-1 | Ude af drift | |
2021-06 | Keolis nr. 2993 | AZ20250 | 2-2-1 | Movia |
Aktuel garage og anvendelse:
Naverland - linje 94N, 250S
Hændelser:
- Overført fra Odense bybusser til Stamholmen garage og linje 250S som udskiftning af 12 m-busser på linjen (8433-8438) i en rokade, der muliggør overholdelsen af emissionskrav i Københavns Kommune fra 1. januar 2022 og overførsel af busser til Naverland garage til erstatning for busser udbrændt 1. april 2021.
- Flyttet 15. oktober 2023 med linje 250S/94N fra Stamholmen garage til Naverland garage.
- 2021-06-24: Set i drift på linje 250S af TH.
- 2021-06-24: I drift på linje 250S ifølge PLO.
- 2021-06-25: I drift på linje 250S ifølge PLO.
Alle billeder af bussen:
Keolis 2993 på linje 250S i Lundtoftegade, København
Linje 250S blev oprettet 25. september 1994 som den første S-buslinje gennem selve København. Det var også den første S-bus, der fik et linjenummer, som sluttede på -50 i stedet for -00. Linjen kørte oprindeligt fra Buddinge st. via Høje Gladsaxe og Bellahøj til Rådhuspladsen og herfra via Hovedbanegården, Langebro og Sundbyvester Plads til Kastrup og Lufthavnen. Det var fra begyndelsen en stor linje, som 1996-2000 havde ledbusser og 2001-2012 dobbeltdækkere. Fra 2012 gik man ned på 13,7 m-busser i én etage. Driften blev skåret ned over flere omgange i takt med åbning af jernbanen til Lufthavnen og senere metroen, og i marts 2008 omlægdes linjen radikalt, så den slet ikke længere betjente Amagerbrogade og Kastrup. I stedet overtog den linje 40's rute på Islands Brygge og fik endestation i Artillerivej-sløjfen. Senere forlængedes linjen ad Lossepladsvej til Bella Center. 13. oktober 2019 blev ruten markant ændret igen som del af "Nyt Bynet"-omlægningerne ved Metrocityringens åbning. Den har nu udgangspunkt på Gladsaxe Trafikplads (i myldretiderne dog ved Bagsværd st.) i stedet for Buddinge, og fra Bellahøj er den ført via Nørrebro st., hvor man kan stige om til metroen. På Amager-siden er den igen ført ad Amagerbrogade til Sundbyvester Plads og herfra via Tårnby st. og Store Magleby til Dragør Sydstrand og Dragør stationsplads. Med denne kørselsudvidelse blev der behov for at supplere linjens materiel med nogle 12 m-busser. Linje 250S blev fra oprettelsen i 1994 kørt af HT-Busdivisionen, som senere blev til Bus Danmark og i 1999 til Arriva. Men City-Trafik vandt linjen, da den første gang kom i udbud med virkning fra juli 2000. Siden har den ikke skiftet operatør, men Keolis-navnet indførtes i stedet for "City-Trafik" i 2014. Først på sommeren 2021 overførte Keolis nogle 13 m lange Iveco Crossway-bybusser fra Odense til brug på linje 250S i København. Herved fik man lange busser på de 250S-ture, der siden oktober 2019 havde haft "korte" busser. Bus 2993 er en af disse Iveco Crossway LE-busser, bygget 2015, som tidligere blev brugt på Odense bybusser som vogn 3501. Den ses her i Lundtoftegade på Nørrebro, lige ved Folmer Bendtsens Plads og Nørrebro station - altså på den nye rute med omstigning til Metrocityringen.
Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2021.