Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

DAB 15-1200C (1997) leveret til Combus som nr. 5057

DAB 15-1200C

Indregistreret første gang 1. september 1997

Stelnr.: UH9RV2GD8UCDA3052
Byggenr.: 39921

Bussens ejere og numre mv. gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNoter
NyleveringCombus nr. 5057OY919052-2-2HT
2001-05-01Connex Danmark nr. 5057OY919052-2-2HT
2006-05-01Veolia Transport Danmark nr. 5057OY919052-2-2HT
2007-01-01Veolia Transport Danmark nr. 5057OY919052-2-2Movia
2007-09-01Arriva Danmark nr. 5057OY919052-2-2Movia
2007Arriva Danmark nr. 1187OY919052-2-2MoviaUdrangeringstidspunkt er omtrentligt. Henstod 2009-01-18 i Vasbygade.
(2009-01)(Videre skæbne ikke registreret)

Alle billeder af bussen:

Veolia 5057 i Øster Farimagsgade, København

Veolia 5057 i Øster Farimagsgade, København

Mens København endnu havde sine volde, lå "Farimagsvejen" uden for disse, men inden for søerne, som en slags udenbys ringvej. Efter voldenes fald midt i 1800-tallet blev området bebygget mere tæt, og i 1875 ændredes vejens navn til Vester, Nørre og Øster Farimagsvej. Senere igen blev det til Vester, Nørre og Øster Farimagsgade. Langs den inderste del af Øster Farimagsgade omdannedes et stykke af Østervold med tilhørende glacis til den nuværende Botanisk Have. Det skete fra 1871. På den modsatte side af vejen opførtes 1859-1863 Kommunehospitalet, tegnet af arkitekt Christian Hansen. Farimagsgaderne får sporvogne i 1883, hvor Kjøbenhavns Forstæders Sporveisselskab opretter en hestesporvognslinje fra Trianglen og ad Østerbrogade og Farimagsgaderne til Halmtorvet, det nuværende Rådhuspladsen. Denne linje omstilles i 1901 til elektrisk drift og tildeles det efterfølgende år linjenummeret 4. Fra 1903-04 forlænges hver anden tur til Charlottenlund, Skovshoved og Klampenborg, mens de korte ture fra 1908 forlænges til Svanemøllen. Kort efter opdeles linjen, så de lange ture til Klampenborg udskilles som en selvstændig linje 14. De to linjer omlægges og forlænges senere, men fortsætter med at køre i Øster Farimagsgade mellem Østerbrogade og Frederiksborggade. 1884-1903 havde linjerne følgeskab i Øster Farimagsgade af en anden af Kjøbenhavns Forstæders Sporveisselskabs hestesporvognslinjer, som i 1902 blev tildelt nummeret 11, og 1908-63 af den elektriske linje 15. Linje 4 omstilles som en af de første sporvognslinjer i København til busdrift allerede i 1955. Busserne kører dog under linjenummeret 40. Linje 14 overlever derimod som sporvognslinje til 1965, og samtidig med 14'erens bussificering omlægges buslinje 43 ad Øster Farimagsgade. Der er ikke sket meget med linjerne gennem netop Øster Farimagsgade siden da, idet linjerne 14, 40 og 43 stadig står for betjeningen her. Fra 1990 omdøbtes cirka hver anden tur på linje 43 dog til 42, og 1988-2002 kørte også myldretidsekspresbusserne på linje 72E/79E gennem Øster Farimagsgade. Veolia 5057, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, som linje 40 i Øster Farimagsgade.

Foto: Thomas de Laine, 11. juni 2006.

Arriva 1187 i Njalsgade

Arriva 1187 i Njalsgade

Københavnske linje 40 blev oprettet 21. januar 1954, hvor den erstattede en del af sporvognslinje 4, som man ikke ville bekoste en sporomlægning til i forbindelse med ibrugtagningen af den nye Langebro. I første omgang kørte buslinje 40 kun mellem Hovedbanegården og Halfdansgade på Islands Brygge, men fra 2. maj 1955 erstattede den også resten af sporvognslinje 4, der helt bortfaldt, idet der fra Hovedbanegården fortsattes ad Farimagsgaderne til Sølvtorvet. Samtidig forlængedes linjen på Islands Brygge til Kigkurren og på visse ture til Axel Heides Gade. I august 1960 blev linjen igen forlænget i begge ender; dels til Strandboulevarden og dels på Axel Heides Gade-turene til Thorvald Borgs Gade. Fra 1975 forlængedes linjen påny på Islands Brygge, nemlig til helt til bunden af Artillerivej. 16. marts 2008 omlagdes linje 40, så der ikke mere køres til Islands Brygge. I stedet er linjen afkortet til Vesterport st., hvorfra visse ture fortsætter via Christianshavn til Refshaleøen. Linjen betjener således slet ikke længere sin oprindelige rute. Arrivas bus 1187 (ex. Veolia 5057) som linje 40 i Njalsgade på Islands Brygge.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

Arriva 1187 i Øster Farimagsgade, København

Arriva 1187 i Øster Farimagsgade, København

Arriva 1187 (ex. Veolia 5057), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, som linje 40 i Øster Farimagsgade. Linje 40 kørte med gasbusser fra september 1997 til udgangen af december 2008 - i mere end 11 år. Linjen er derved den, der indtil nu har haft gasbusser i længst tid. Rekorden vil dog akkurat blive slået af linje 42/43, når de til december 2009 mister gasbusserne efter at have haft dem siden sommeren 1998.

Foto: Thomas de Laine, 30. august 2008.