Scania CK250UB/Slupsk (2013) leveret til De Hvide Busser som nr. 8789
Scania CK250UB/Slupsk
Indregistreret første gang 21. november 2013
Stelnr.: YS2K4X20001887071
Byggenr.: 417232
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | De Hvide Busser nr. 8789 | AK37681 | 2-2-1 | Movia | |
2015-11-01 | Umove nr. 8789 | AK37681 | 2-2-1 | Movia | |
2015-12 | Umove nr. 7689 | AK37681 | 2-2-1 | Movia | |
2019-11 | Umove | AK37681 | 2-2-1 | ||
2019 | Umove nr. 672 | AK37681 | 2-2-1 | Sydtrafik | Bybus i Vejle |
2020-06 | Umove nr. 672 | AK37681 | 2-2-1 | Sydtrafik | |
2022 | Umove nr. 7641 | AK37681 | 2-2-1 | Movia |
Aktuel garage og anvendelse:
Bagsværd
Hændelser:
- Nyleveret til linje 388 i Movia-udbud A10.
- Fra oktober 2019 ikke længere anvendt på linje 388, hvor materiel overført fra linje 3A/9A i stedet er indsat.
- Fra senest ca. 1. december 2022 genindsat i Kvistgård garage på linje 388 (busudskiftning i Movia-udbud A10).
- Efter afgivelse af bybuskørslen i Vejle juni 2020 ikke længere anvendt her.
- Flyttet senest januar 2024, måske ved køreplansskiftet december 2023, fra Kvistgård garage til Bagsværd garage.
- 2019-10-30: I drift på linje 338 ifølge PLO.
- 2019-10-31: I drift på linje 801A ifølge PLO.
- 2019-11-06: I drift på linje 802x ifølge PLO.
- 2019-11-08: I drift på linje 801Ax ifølge PLO.
- 2023-12-12: I drift på linje 388 ifølge PLO.
- 2024-01-16: I drift på linje 172 ifølge PLO.
- 2024-01-18: I drift på linje 179 ifølge PLO.
- 2024-01-22: I drift på linje 172 ifølge PLO.
- 2024-01-25: I drift på linje 172 ifølge PLO.
- 2024-01-29: I drift på linje 172 ifølge PLO.
- 2024-02-05: I drift på linje 388's korte ture Lyngby-Taarbæk Havn ifølge PLO.
- 2024-02-06: I drift på linje 172 ifølge PLO.
- 2024-04-24: I drift på linje 172 ifølge PLO.
- 2024-04-26: I drift på linje 171 ifølge PLO.
- 2024-10-24: I drift på linje 388 ifølge PLO.
- 2024-12-17: Set i drift på linje 250S af JFC.
- 2024-12-25: I drift på linje 94N natten til denne dato ifølge JFPP.
Kørte kilometer:
- 670.000 km pr. 14. oktober 2018
- 770.000 km pr. 29. september 2019
- 881.000 km pr. 31. oktober 2022
Alle billeder af bussen:
Umove 7641 på Jægersborg Allé, Charlottenlund

Som Københavns Kommunes nærmeste nabo mod nord har Gentofte traditionelt haft en betjening med - i tidens løb - busser, trolleybusser og sporvogne, der har hængt meget sammen med hovedstadskommunens linjer. Der findes stadig busser, der kører over denne kommunegrænse, som f.eks. linje 23 og 185 samt linjerne på Helsingørmotorvejen/Lyngbyvej. Men de overvejende øst-vest-gående buslinjer er af mere lokal karakter. Ved de linjeomlægninger i Københavnsområdet, der fulgte med Metrocityringens åbning i efteråret 2019, blev de modsatrettede ringlinjer 171 og 172 etableret, og de forløber udelukkende inden for Gentoftes kommunegrænse. Fra Hellerup station kører linje 171 mod uret ad Strandvejen og Jægersborg Allé tæt forbi Charlottenlund Fort og Charlottenlund station, og den har overtaget den historiske krydsning på Femvejen med linjen ad Bernstorffsvej, der nu om dage er linje 185. Herfra fortsættes via bl.a. Gentofte station og Kildegårds Plads tilbage til Hellerup station. Linje 172 kører modsat. Der er kun timedrift på begge linjerne og kun til klokken 19. Umove har siden oprettelsen stået for driften, der i vinteren 2025 endnu i overensstemmelse med kontrakten fandt sted med dieselbusser, selvom Yutong-batteribusserne er hyppige gæster på linjerne. Umove 7641 (ex. De Hvide Busser 8789), Scania Citywide årg. 2013, passerer over jernbanen på Jægersborg Allé lige ved Charlottenlund station. Fra oktober 2025 indsættes der elbusser på linje 171/172.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. februar 2025.