De Dion Bouton leveret til Frederiksberg Sporveie som nr. 1
De Dion Bouton
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Frederiksberg Sporveie nr. 1 | A1200 | 0-0-1 | ||
1919-07-01 | Københavns Sporveje nr. 1 | A1200 | 0-0-1 | ||
1926 | Københavns Sporveje | 0-0-1 | Museumsbus | ||
1974-10-01 | HT | 0-0-1 | Museumsbus | ||
2000-07-01 | HUR | 0-0-1 | Museumsbus | ||
2003 | Sporvejshistorisk Selskab | 0-0-1 | Museumsbus |
Alle billeder af bussen:
100-årsjubilaren ved bustræffet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i juni 2013
I 1913 blev den første motorbusrute oprettet i København. Den gik fra Kgs. Nytorv til Rådhuspladsen ad Strøget og er, med en hel del senere ændringer, identisk med den senere linje 28. Det var Frederiksberg Sporveie, der etablerede ruten, som blev kørt med franske De Dion Bouton-busser. En af disse, vogn 1, er blevet bevaret, og da 100-året for motorbusdriftens indførelse blev markeret med et bustræf på Sporvejsmuseet 15. juni 2013, var bussen selvfølgelig til stede. Man aner, at komforten på en københavnsk bybus anno 1913 ikke helt lever op til senere standarder.
Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.
Frederiksberg Sporveie 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Frederiksberg Sporveie 1, De Dion Bouton årg. 1913, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen skal startes med håndsving...
Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.