Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Volvo B59-59/Aabenraa (1970) leveret til Københavns Sporveje

Volvo B59-59/Aabenraa

Indregistreret første gang 7. september 1970

Stelnr.: 1

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringKøbenhavns SporvejeAX886282-2-0Demobus
Volvo2-2-0
1972Københavns Sporveje nr. 531BX949302-2-0
1974-10-01HT nr. 531BX949302-2-0HT
1982HT nr. 531BX949302-2-0Skolevogn
1984Volvo2-2-0SverigeMuseumsbus
2009-04-03Busbevarelsesgruppen Danmark2-2-0Museumsbus
2011-03-26Sporvejshistorisk Selskab2-2-0Museumsbus

Alle billeder af bussen:

KS 531 efter ankomsten til Danmark

KS 531 efter ankomsten til Danmark

Prototypen for Volvo B59 blev udviklet i forbindelse med en ordre til Københavns Sporveje. Efter at have været på prøve hos sporvejene som ny, kom den til at indgå i serieleverancen, og serien efterfulgtes frem til 1981 af endnu flere Volvo B59'ere og efterfølgeren B10R til KS og HT. Prototypen forlod den almindelige drift i 1982 og kom et par år senere til Volvo i Sverige, hvor den blev bevaret for eftertiden. I foråret 2009 er den igen på dansk grund, nu hos Busbevarelsesgruppen Danmark.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. april 2009.

KS 531 og AOS 245 mødes

KS 531 og AOS 245 mødes

Københavns Sporveje 531 (til venstre), Volvo B59 med chassisnummer 1 årgang 1970, og Aalborg Omnibus Selskab 245 (til højre), Volvo B10R med chassisnummer 3800 årgang 1983, mødes. Volvo B10R var en videreudvikling af B59, og Aabenraas karrosserimodel er også den samme, men tilpasset over flere omgange, så den sene udgave fremstår væsentligt "rundere" end det oprindelige udseende. På bagenden af 531 ses også en forskel fra serieleverancen, nemlig de runde lygter øverst.

Foto: Thomas de Laine, 4. april 2009.

KS 531 fra dørsiden

KS 531 fra dørsiden

Dørene var nok den tydeligste forskel på KS 531, der ses her, og serieleverancen, som fik "glasdøre" med vinduer i fuld højde. Den første bus efter prototypen, nr. 511, fik dog døre med samme udseende som bus 531, mens den blev som de øvrige vogne med hensyn til f.eks. fronten.

Foto: Thomas de Laine, 4. april 2009.

KS 531 i Alsted

KS 531 i Alsted

KS 531, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1970, ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Alsted. Bussen er prototypen på Volvo B59 med chassisnummer 1, der er udvikledes til Københavns Sporveje i forbindelse med omstillingen af de sidste sporvognslinjer til busdrift.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

KS 531 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 531 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 531, Volvo B59-prototypen fra 1970, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen var med som "reservevogn" til bustræffet, idet 571 (fra serieleverancen) var i brug ved et arrangement i Gentofte.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

KS 531 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 531 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje 531, prototypen på Volvo B59 med chassisnummer 1, i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen har været bevaret siden udrangeringen fra HT i 1984, oprindeligt hos Volvo i Göteborg. I 2011 kom den til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der siden har fået den heloplakeret i den korrekte KS-gule farve, som det ikke helt var lykkedes for Volvos museum at ramme.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.