Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Scania CK230UB/Slupsk (2008) leveret til Arriva Danmark som nr. 1945

Scania CK230UB/Slupsk

Indregistreret første gang 22. december 2008

Stelnr.: YS2K4X20001862880
Byggenr.: 413867

Bussens ejere og numre mv. gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNoter
NyleveringArriva Danmark nr. 1945XD883222-2-1Movia
2015-12Arriva Danmark nr. 1945XD883222-2-1
2016Arriva Danmark nr. 1945XD883222-2-1MidttrafikHerning

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

Arriva 1945 på Dragør Stationsplads

Arriva 1945 på Dragør Stationsplads

Linje 30 begyndte at køre til Dragør helt tilbage i april 1930, hvor Amagerbanen oprettede en rækker ruter til bl.a. Kastrup og Tårnby med udgangspunkt ved Sundby Remise, kaldet Sundby Omnibusstation. Disse ruter forlængedes fra 1947 i samarbejde med Københavns Sporveje ad bl.a. Irlandsvej og Sundholmsvej til Rådhuspladsen samtidig med, at nummeret 30 blev tildelt - i første omgang til alle rutevarianterne. I april 1951 splittedes ruten dog op i flere numre, og Dragør-grenen kom herefter til at hedde linje 33, mens nummeret 30 betegnede de ture, der alene kørte mellem Rådhuspladsen og Sundbyvester Plads. Fra 1960 forlængedes linje 30 dog, så også dén kørte til Dragør. Mange linjeændringer senere, blev linje 30 omlagt via Bella Center st., Sjællandsbroen og Kalvebod Brygge, da metroen begyndte at køre i 2002, og den fik også kørsel til Søvang. Senest mistede den 5. april 2009 sin Dragør-gren, men har i stedet fået en ny variant, hvor der fra Tømmerup køres til Nøragersmindevej via Ugandavej. Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, den næstsidste dag med linje 30-busser i Dragør.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.

Arriva 1945 i Nørre Farimagsgade, København

Arriva 1945 i Nørre Farimagsgade, København

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 14 i Nørre Farimagsgade.

Foto: Sikandar Sahil, 11. april 2009.

Arriva 1945 på Strandvejen, Charlottenlund

Arriva 1945 på Strandvejen, Charlottenlund

Arrivas bus 1945, Scania OmniLink årg. 2008, blev i april 2009 overført fra Amager-linjerne til linje 14 ligesom busserne 1332-1334. Bussen fik således bare godt tre måneder på de linjer, den egentlig anskaffedes til! Strandvejen lidt nord for Charlottenlund Fort.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2009.

Arriva 1945 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1945 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 14 på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.

Arriva 1945 på Strandvejen, Hellerup

Arriva 1945 på Strandvejen, Hellerup

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 14 på Strandvejen i Hellerup.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2009.

Arriva 1945 ved Operaen, København

Arriva 1945 ved Operaen, København

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 9A ved Operaen - linjens eneste Scania-bus.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Første bus på linje 9A ved Vanløse st.

Første bus på linje 9A ved Vanløse st.

Den første bus på linje 9A er nået til Vanløse.

Foto: Torben Liebst, 24. marts 2013.

Første bus på linje 9A ved Hovedbanegården, København

Første bus på linje 9A ved Hovedbanegården, København

Den første tur på linje 9A natten mellem lørdag 23. og søndag 24. marts 2013 blev kørt af linjens enlige Scania, Arriva 1945, der er en Scania OmniLink fra 2008, som 9A har arvet fra linje 14. Med døgndriften på A-linjerne følger også nogle ret lange vognløb, selv om det ikke er noget nyt, at dag- og natlinjerne ligger i samme, lange løb. 1945 begyndte således kørslen kl. 1.12 fra Operaen og sluttede samme sted kl. 22.57 - 21 timer og 45 minutter senere! Så sent som lørdag eftermiddag var bussen i trafik på linje 14 med sine røde hjørner.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.