Volvo B59-59/Aabenraa (1972) leveret til Københavns Sporveje som nr. 571
Volvo B59-59/Aabenraa
Indregistreret første gang 4. september 1972
Stelnr.: 80
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Københavns Sporveje nr. 571 | BR94433 | 2-2-0 | ||
1974-10-01 | HT nr. 571 | BR94433 | 2-2-0 | HT | |
1986 | Københavns Lufthavnsvæsen nr. 078 | KX93275 | 2-2-0 | ||
1999-07 | Københavns Lufthavnsvæsen nr. 078 | EE98135 | 2-2-0 | ||
1999 | Sporvejshistorisk Selskab | EE98135 | 2-2-0 | Museumsbus | |
2019-11-01 | (Afmeldt) | ||||
2019-11-01 | Sporvejshistorisk Selskab | 2-2-0 | Museumsbus | ||
2020-07-22 | Sporvejshistorisk Selskab | CU19663 | 2-2-0 | Museumsbus |
Hændelser:
- 2002-10-19: I samarbejde mellem HUR og SHS i drift på linje 5 på linjens sidste driftsdag.
Alle billeder af bussen:
KS 571 ved Formosavej-sløjfen i København
I juni 2005 foretog Sporvejshistorisk Selskab en tur med KS 571, Volvo B59/Aabenraa, i forbindelse med planlægningen af en fotoudflugt for busentusiaster et par måneder senere. Ved den lejlighed lagde man vejen forbi Formosavej-sløjfen i Sundbyøster, der var endestation for linje 5 frem til 2002.
Foto: Frank Pedersen, 16. juni 2005.
KS 571 ved Artillerivej-endestationen, København
Ved enden af Artillerivej har linje 40 i mange år haft endestation, og frem til 1996 havde HT også garage på stedet. Linje 5H har dog aldrig betjent stedet, men beskiltningen er korrekt nok: Linje 5H havde endestation ved Kompagnistræde. Artillerivej i sommeren 2005.
Foto: Frank Pedersen, 16. juni 2005.
HT 571 på Artillerivej, København
Artillerivej udgør den østlige grænse til Islands Brygge. Vejen udgår fra Amager Boulevard i nord og fortsætter mod sydvest til et punkt noget nord for slusen og Sjællandsbroen. Bryggen er anlagt på opfyldte arealer, og det skete 1902-05 som en udvidelse af havnekapaciteten. Anlægget af Islands Brygge var i øvrigt årsag til, at det blev nødvendigt at indrette en sluse i Sydhavnen. Bag havnefronten opførtes beboelsesejendomme, og beboelse var der mest af på den nordlige del af bryggen, mens industri prægede den sydlige. Islands Brygge fik sporvogne, da linje 8 i 1907 forlængedes fra Rådhuspladsen til Bryggen, lige ved Langebro. Den blev dog afkortet igen i 1908. Islands Brygge blev efterfølgende betjent af sporvogne på Amager Boulevard, men i 1924 afkortedes og omlagdes linje 4 til en endestation i Thorshavnsgade. Den forlængedes senere til Isafjordsgade og i 1949 til Halfdansgade. I 1954 afkortedes linjen fra Islands Brygge til Otto Mønsteds Plads, og blev erstattet af den nye buslinje 40. Buslinjen afløste året efter også resten af linje 4 og forlængedes samtidig på Islands Brygge til Kigkurren og i myldretiderne Axel Heides Gade. Fra 1960 fortsatte myldretidsturene til Thorvald Borgs Gade. Efter HTs overtagelse, blev linjen forlænget videre ad Artillerivej til enden af denne. I første omgang vendte busserne ved at køre rundt på HTs nye Artillerivej-busanlæg, der indrettedes samme sted, men der kom hurtigt en vendesløjfe uden for anlægget, som linje 40 stadig bruger i dag. Busanlægget lukkede i 1996, og linje 34 blev i 2003 også ført til endestationen på Artillerivej med en anden rute ad Islands Brygge. Linje 34 forsvinder i marts 2008, hvor linje 250S i stedet føres til Bryggen. HT 571, Volvo B59-59/Aaebenraa årg. 1972, skiltet som linje 40 i sløjfen på Artillerivej under en fotoudflugt i 2005. I baggrunden det gamle Artillerivej-busanlæg.
Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005.
HT 571 på Amager Boulevard
Københavns linje 13 er i dag reduceret til en perifer forbindelse mellem Bellahøj, Vanløse, Rødovre og Glostrup. Men faktisk har linjen en lang historie som både sporvogns- og buslinje med en strækning gennem det centrale København. På Amager-siden gik turen engang ad Amager Boulevard, men senere blev buslinje 13 forlagt til Njalsgade og Sundholmsvej, og i maj 2003 kørte den sidste linje 13-bus på Amager. HT 571, Volvo B59-59/Aabenraa, som linje 13 på Amager Boulevard.
Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005.
HT 571 i Borgmester Christiansens Gade
Linje 37 er blandt de mange buslinjer, der er forsvundet fra København. Linjen kørte de sidste mange år mellem Valby og Holmens Bro via Sjællandsbroen, Sundbyvester Plads, Sundbyøster og Knippelsbro. HT 571, Volvo B59-59/Aabenraa, som linje 37 i Borgmester Christiansens Gade nær Mozarts Plads.
Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005.
HT 571 på Englandsvej i Tårnby
En af HTs "opfindelser" var hurtigbusserne, der var hurtige varianter af andre linjer. Linje 33H blev oprettet straks efter HTs overtagelse 13. oktober 1974 og kørte mellem Rådhuspladsen og Dragør Stationsplads uden stop mellem Langebro og Tårnby. HT 571, Volvo B59-59/Aabenraa, skiltet som linje 33H på Englandsvej i Tårnby.
Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005.
Ex. HT 571 i Formosavejsløjfen i Sundbyøster
I august 2005 arrangerede Sporvejshistorisk Selskab og Foreningen Busfronten en udflugt med de tidligere KS/HT-busser nr. 322, Leyland-DAB serie II, og 571, Volvo B59/Aabenraa. Et af fotostoppene var ved den gamle linje 5-endestation i Sundbyøster på hjørnet Backersvej/Formosavej. Terminalen betjenes ikke længere af busser, men den ligger der endnu i stort set uændret form. Indtil april 1972 vendte linje 5, Danmarks sidste sporvognslinje i drift, her, hvorefter sporvognene blev erstattet af busser. Buslinje 5 fik straks fra omstillingen KS-serie III-busser, altså Volvo B59/Aabenraa-typen. Den første serie var ret karakteristisk med sine firkantede forlygter, døre med vinduer i fuld højde og det lille spring i vinduernes underkant efter midterdørene. Det første og det sidste kan ses på dette billede af bus 571, som er bygget i 1972.
Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005.
KS 571 som kulturnatbus på Gammeltorv, København
I lighed med 2004 kørte Sporvejshistorisk Selskab med gratis veteranbusser ved kulturnatten i København fredag 15. oktober 2005. Der var tale om en ottetalsrute med udgangspunkt på Rådhuspladsen, hvor der holdtes i Vester Voldgade. Herfra kørtes ad Rysensteensgade - Christians Brygge - Slotsholmsgade - Holmens Kanal - Kongens Nytorv - Bredgade - Grønningen - Øster Voldgade - Nørreport st. - Nørregade - Gammeltorv - Vandkunsten - Vester Voldgade - Tietgensgade - Hovedbanegården - Bernstorffsgade - Hammerichsgade - Jernbanegade - Rådhuspladsen (busterminalen) - Vester Voldgade. I alt 6 busser var i drift på ruten og dannede tilsammen cirka 10-minuttersdrift. Busserne var KS 41 (Triangel, 1933), ÅS 165 (Volvo B655/NK, 1961), KS 772 (Leyland-DAB, 1963), KS 322 (Leyland-DAB LIDRT 12/2 (serie 2), 1968), KS 571 (Volvo B59-59/Aabenraa, 1972) og HT 3078 (Leyland-DAB LIDRT 6857/3 (serie 2), 1973). Myldretids udsendte fik billeder af alle busserne, undtagen Trianglen. Her ses KS 571 på Gammeltorv.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2005.
HT 1388 får strøm fra KS 571 på Sporvejsmuseet
Efter at have stået stille lidt, måtte 1388 lige have strøm for at kunne starte. Det blev en anden museumsbus, nemlig Volvo B59'eren KS 571, der leverede. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
Ex. KS/HT 571 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
De såkaldte KS serie III-busser, Volvo B59-59/Aabenraa med nr. 511-595, var karakteristiske med deres firkantede forlygter og "glasdøre" mv. Bus 571 af årgang 1972 er bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor den blev foreviget 27. juli 2006.
Foto: Michael Salomonsen, 27. juli 2006.
KS 571 ved Den lille Lurblæser, København
KS 571 i Vester Voldgade i København i forbindelse med årets kulturnat. Bussen er skiltet som linje 9, der også i en årrække betjentes af vogne af denne type: Volvo B59-59/Aabenraa.
Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.
KS 571 fra vinduessiden ved Den lille Lurblæser, København
KS 571 i Vester Voldgade, København. En detalje ved den første serie B59'ere var knækket i pyntelisten under vinduerne.
Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.
KS 571 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006
KS 571, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, skiltet som natlinje D på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006.
Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.
KS 571 ved Hvalsø st.
Sporvejsmuseets Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, ex. KS 571, ved Hvalsø st.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.
KS 571 på Rådhuspladsen på Kulturnatten 2007
KS 571, Volvo B59/Aabenraa årg. 1972, inden afgang fra Rådhuspladsen i København under Kulturnatten 2007.
Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.
KS 571 på Gammeltorv, København
KS 571 på Gammeltorv i København ved Kulturnatten 2007.
Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.
KS 571 på Østre Banevej
Sporvejsmuseets KS 571, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, på Østre Banevej i Køge - på vej fra stationen til Øststjællandske Jernbaneklubs plads nord for stationen, hvor bussens passagerer skal skifte til veterantog.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
KS 571 på Nørre Boulevard, Køge
HT/Busdivisionen kørte med forskellige Volvo B59 af HTs 800- og 900-serier i Køge-området fra 1990 til 1994, men siden da har man ikke kunnet se B59'ere i Køge. I weekenden 2.-3. april 2011 kørte et eksemplar af racen, KS 571 fra 1972, dog et større antal afgange mellem Køge station og Køge Stadion. Nørre Boulevard i Køge.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
KS 571 og HT 3078 ved Køge Stadion
De to museumsbusser, Sporvejsmuseet i weekenden 2.-3. april 2011 brugte til pendulkørsel mellem Køge station og Køge Stadion ved "stoppestedet" på Ringvejen ud for Stadion. Forrest KS 571, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, og bagest HT 3078, Leyland-DAB serie II årg. 1973.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
KS 571 ved Hovedbanegården, København
KS 571, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, som kulturnatbus ved Hovedbanegården i København.
Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2014.
KS 571 i Vester Voldgade, København
KS 571, Volvo B59/Aabenraa årg. 1972, som kulturnatbus ved endestationen i Vester Voldgade ved Rådhuspladsen.
Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2014.