Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Mercedes-Benz O405GTD (1993) leveret til Busdivisionen som nr. 2

Mercedes-Benz O405GTD

Indregistreret første gang 22. juli 1993

Stelnr.: WDB35726013072293

Bemærkninger: Leveret som duobus. Trolleystænger senere afmonteret.

Bussens ejere og numre gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNote
NyleveringBusdivisionen nr. 2NM88327/TK44722-2/2-0HT
Busdivisionen nr. 102NM88327/TK44722-2/2-0HT
1995-08Bus Danmark nr. 102NM88327/TK44722-2/2-0HT
1999-05-30Arriva Danmark nr. 102NM88327/TK44722-2/2-0HT
2000-10-18Arriva Danmark nr. 102NM883272-2/2-0HT
2001(Brændt)
2001-10-15(Afmeldt)
(Ophugget)

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

Duobus 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen, København

Duobus 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen, København

Det københavnske duobusforsøg kunne 2. august 1993 indlede driften. Det skete på en særlig linje 50E mellem Hovedbanegården, Rådhuspladsen, Nørreport, Tagensvej og Hans Knudsens Plads. Forsøget var dog forfulgt af problemer og på premieredagen kunne ingen af busserne køre på strøm. Ledningerne med kørestrøm blev pillet ned i efteråret 1997. De to duobusser, der var leveret af Mercedes-Benz, ved præsentationen på Rådhuspladsen med nr. 2 nærmest.

Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.

Duobus 2 på Rådhuspladsen, København

Duobus 2 på Rådhuspladsen, København

Det første års tid kørte de to duobusser beklædt med en foliereklame, hvor nogle af forsøgsprojektets parter var nævnt: AEG og Nesa. Selvom busserne blev leveret i 1993 var det højgulvsbusser. Duobus nr. 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen.

Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.