DAB 7-1200L (1989) leveret til DAB
DAB 7-1200L
Indregistreret første gang 3. april 1989
Stelnr.: 8800121
Byggenr.: 32859
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | DAB | LV92589 | 1-1-0 | Demobus | |
1989 | Viggo Nielsen, Viborg | LV92589 | 1-1-0 | VAFT | |
H.O. Nielsen, Viborg | LV92589 | 1-1-0 | VAFT | ||
1993-12 | DAB | 2-2-1 | |||
1994-03-28 | Unibus Rutetrafik nr. 68 | NR96623 | 2-2-1 | HT | |
1996-06-02 | Sommer | NR96623 | 2-2-1 | Direkte videresalg | |
1996-06-02 | City-Trafik nr. 2600 | NR96623 | 2-2-1 | HT | |
2003-09-04 | (Afmeldt) | ||||
2003 | City-Trafik nr. 2600 | 2-2-1 | Hensat afmeldt | ||
2005 | Københavns Bushandel | 2-2-1 | |||
2006-03-13 | Alkom | Polen | Ophugget til reservedele | ||
(Ophugget) |
Alle billeder af bussen:
Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde
City-Trafiks vogn 2600 fra 1989 var en Leyland-DAB 7-1200L med DAF-motor. Den begyndte sin karriere i Jylland som rutebil med dørarrangement 1-1-0, men i 1993-94 blev den hos DAB ombygget til komfortbus med bl.a. meget fine sæder, tonede termoruder, tæppebeklædte hattehylder mv. og dørarrangement 2-2-1. Unibus havde nemlig købt den til brug som S-bus på linje 200S, og dengang skulle S-busser være noget særligt! Efter to år hos Unibus som vogn 68 blev den solgt til Volvo-forhandler Sommer i 1996, og herfra kom den til City-Trafik som nr. 2600. City-Trafik havde først bussen kørende fra sin garage i Hvidovre, Avedøre, og senere i Glostrup frem til maj 2003, hvor den blev udrangeret. I 2005 er den solgt til en brugtbusforhandler. Her leger 2600 linje 9 på Nordens Parkvej i Trekroner ved Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 21. september 2005.
Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde, set fra dørsiden
At bussen er en ombygget rutebil kan faktisk ses på vognsiden: Pyntelisten flugter med toppen af hjuludskæringerne, hvilket indikerer det højere rutebilgulv (type L) - på fødte bybusser (type B) sidder pyntelisten lavere og er afbrudt af hjuludskæringerne. Forreste siderude og sideruderne lige før og lige efter midterdørene er endvidere utraditionelt små, hvilket skyldes at de er blevet gjort mindre, da man gik fra enkelt for- og midterdør til dobbelte for- og midterdøre. Endelig genbrugte man midterdøren som bagdør, hvorfor ruden i bagdøren har underkant i samme højde som siderudernes underkant i modsætning til de nye midterdøre.
Foto: Thomas de Laine, 21. september 2005.