Solaris Urbino 12LE (2011) leveret til Anchersen Rute som nr. 3216
Solaris Urbino 12LE
Indregistreret første gang 21. oktober 2011
Stelnr.: SUU206U11BB010330
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Anchersen Rute nr. 3216 | CG91068 | 2-2-1 | Movia | |
2012-08 | Anchersen nr. 3216 | CG91068 | 2-2-1 | Movia | |
2015-01 | Lokalbus nr. 3216 | CG91068 | 2-2-1 | Movia | Lånevogn |
2015-01 | Anchersen nr. 3216 | CG91068 | 2-2-1 | Movia | |
2023-10-30 | (Afmeldt) |
Hændelser:
- Nyleveret til linje 132 og 133 i Movia-udbud A8.
- Udlånt januar 2015 til Lokalbus grundet defekter på busser.
- 2012-03-04: Flyttet fra Teglholmen til Jernholmen garage.
- 2015-01-16: I drift på linje 30 ifølge TH og PLO.
Alle billeder af bussen:
Anchersen Rute 3216 ved Valby st.
Anchersen Rute 3216, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som linje 133 ved Valby st.
Foto: Thomas de Laine, 30. oktober 2011.
Anchersen 3216 ved Ny Ellebjerg st., København
Ved køreplansskiftet 10. december 2023 skiftede Ny Ellebjerg station navn til København Syd, hvilket gerne skulle være nemmere at forstå for turister og samtidig signalere stationens status som trafikknudepunkt. Stationen er allerede endestation for S-togene på Ringbanen, S-togsstation på Køge Bugt-banen og fjerntogsstation på strækningen fra Hovedbanegården mod Køge Nord samt i visse tilfælde Roskilde. I løbet af 2024 åbner en metrostation som del af komplekset, og senere bliver der også perroner på fjerntogssporene til og fra Lufthavnen. Stationen kommer med en vis sandsynlighed endnu senere også til at få betjening af internationale tog mellem Sverige og Tyskland, som kan spare turen ind for at vende på Hovedbanegården. Så vidt så godt, men da stationen åbnede i perioden november 2006-januar 2007, var det kun S-togene, der holdt der, og området omkring stationen var endnu mest en slags træt industrikvarter, som havde set bedre tider. På stationens nordside blev der dog til åbningen bygget en lille busterminal med en kort adgangsvej fra Carl Jacobsens Vej, men det var vist ikke rigtig blevet planlagt, hvilke busser, der skulle betjene stationen. Det blev blot til, at de to ret inferiøre buslinjer, som dengang tilfældigvis i forvejen kørte på Carl Jacobsens Vej, blev ført ned via terminalen - det vil sige linje 133 mellem Valby st. og Mozarts Plads plus myldretidslinje 16E mellem Valby st., Mozarts Plads og Teglholmen. På dette billede er Anchersen 3216, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, på vej ind til Ny Ellebjerg st. ad den korte adgangsvej. Der er siden opført etageejendomme på begge sider, hverken linje 133 eller 16E kører længere på stedet, og den fine gule Almex-klippekortstempler, der ses i forruden, er også historie. Fra 2013 kom linje 14 til at få endestation i terminalen ved Ny Ellebjerg st., og den afløstes her i 2019 af linje 7A, som har kørt som en slags forløber for den nye metrostrækning mellem Hovedbanegården, Sydhavnen og Ny Ellebjerg st. Linje 7A har dog i lang tid været afkortet til Sjælør st. på grund af byggearbejde, og på tidspunktet for omdøbningen af Ny Ellebjerg til København Syd var der slet ingen busbetjening af terminalen.
Foto: Thomas de Laine, 8. marts 2014.
Anchersen 3216 ved Flintholm st., København
Da linje 22 i april 2014 fik ture med endestation i den gamle linje 10-endestation ved hjørnet Kettevej/Byvej i Avedøre, kørte man i første omgang med denne beskiltning. Den blev senere ændret til "Kettevej, Sløjfen". Da linje 10 1975-96 havde endestation samme sted, kørte man med skiltet "Avedøre Byvej". Anchersen 3216, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som linje 22 ved Flintholm st. i begyndelsen af maj 2014.
Foto: Thomas Hildebrand, 5. maj 2014.
Anchersen 3216 ved Åmarken st., København
Anchersen 3216, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som linje 132 på Gl. Køge Landevej ved Åmarken st.
Foto: Sikandar Sahil, 29. marts 2015.