Volvo B10M-60/DAB (1988) leveret til Roskilde Omnibusselskab som nr. 21
Volvo B10M-60/DAB
Indregistreret første gang 28. marts 1988
Stelnr.: YV31MGC19JA017382
Byggenr.: 32789
Bussens ejere og numre gennem tiden:
Fra | Ejer og nr. | Reg.nr. | Døre | Trafikselskab eller land | Note |
---|---|---|---|---|---|
Nylevering | Roskilde Omnibusselskab nr. 21 | LM88083 | 2-2-1 | HT | |
1990-04-01 | DSV bus nr. 21 | LM88083 | 2-2-1 | HT | |
1992-10-25 | Linjebus nr. 8658 | LM88083 | 2-2-1 | HT | |
1994 | Linjebus nr. 6658 | LM88083 | 2-2-1 | HT | |
1998-05-24 | Bus Danmark nr. 6658 | LM88083 | 2-2-1 | HT | Lånevogn |
1998 | De Polder, Antwerpen nr. 299 | RAC736 | 2-2-1 | Belgien | |
2003-12 | Københavns Bushandel | 2-2-1 | |||
2004-06-28 | Transgor Myslowice nr. 316 | SM16585 | 2-2-1 | Polen | |
2011 | (Udrangeret) |
Hændelser:
- 1990-04-01: Busovertaget af DSV bus med linje 12, 13 og 18 (HTs 2. udbud). Stationeret i Ryvang garage.
Alle billeder af bussen:
Roskilde Omnibusselskab 21 på Roskilde st.
Roskilde Omnibusselskab var det første selskab, der fik Volvo B10M/DAB i bybusudgave, idet man i samarbejde med OHJ bestilte nogle Volvo/DAB-busser til levering i 1988. Dermed var man forud for HT, der fik en serie efter samme princip leveret i 1988-89 (nr. 1849-1884). Bus 21, der her ses som linje 220 på Roskilde st., var den første Volvo B10M/DAB-bybus, og den leveredes i marts 1988. Frem til 1990 kørte den hos Roskilde Omnibusselskab som vogn 21, hvorefter den fulgte med over til DSV-Bus, hvor den beholdt sit nummer. I 1992 overgik den sammen med DSVs kørsel til Linjebus, der gav den internnummer 8658, fra 1994 nr. 6658. Efter udrangering af bussen i 1998 blev den solgt til Belgien, hvor den kørte til 2003. Derefter blev den købt hjem til Danmark af en brugtbusforhandler, for i 2004 at blive videresolgt til Transgor Myslowice i Polen, hvor den stadig kører i efteråret 2005.
Foto: Dennis Holm Petersen, 7. marts 1990.
Ex. Roskilde Omnibusselskab nr. 21 på Trekroner st.
Roskilde Omnibusselskab fik i 1988 leveret to styk Volvo B10M med DAB-karrosserier (nr. 21 og 7). På daværende tidspunkt var det kun DSB, der fik bygget DAB-karrosserier på Volvo-chassis. Man skulle have mindst fem busser, hvis DAB skulle bygge på et andet chassis end sit eget, så Roskilde Omnibusselskab slog sig sammen med OHJ om at få leveret Volvo/DAB-busser. Senere fik HT en større serie Volvo B10M/DAB (nr. 1849-1884).<br> I forbindelse med HTs 1. og 2. udbud i 1990 valgte Roskilde Omnibusselskab ikke at byde på sin kørsel, hvorfor selskabet ophørte. Busserne blev indløst af HT, der videresolgte de fleste af dem til DSV-Bus, der samtidig overtog kørslen på linie 12, 13 og 18 i København. Hos DSV-Bus kom de to Volvo/DAB-busser til dagligt at køre nogle af de allerlængste vognløb på linie 12/13.<br> DSV-Bus blev i 1992 overtaget af Linjebus, der senere bl.a. anvendte de to busser (nu 8658/6658 hhv. 8659/6659) på linier i Nordsjælland. I 1998 tabte Linjebus dog det meste af sin kørsel for HT, og busserne blev udrangeret. Senere samme år eksporteredes de begge til Belgien, hvor de kørte som skolebusser.<br> Og i december 2003 er de vendt tilbage til Danmark! De skal dog formentlig videre til nye ejere i det store udland inden længe. Men 11. januar 2004 fik den først leverede bus (ex. Roskilde Omnibusselskab nr. 21) en lille tur rundt i Roskilde, hvor den trådte sine barnesko. Den ses her på Trekroner st.
Foto: Thomas de Laine, 11. januar 2004.
Ex. Roskilde Omnibusselskab nr. 21 på Roskilde st.
Ex. Roskilde Omnibusselskab nr. 21 genser Roskilde station på sine gamle dage. Netop her havde bybusserne i tidligere tider stoppested i den ene retning.
Foto: Thomas de Laine, 11. januar 2004.
Ex. Roskilde Omnibusselskab/Linjebus/De Lijn hos Transgor Myslowice som nr. 316
Denne bus blev oprindelig bygget til Roskilde Omnibusselskab som en af de første Volvo B10M/DAB-bybusser. I 1990 overgik bussen til Linjebus, der udrangerede den i 1998. Herefter blev den solgt til De Lijn i Antwerpen, Belgien, hvor den kørte indtil ultimo 2003, og hvor den fik dens nuværende bemaling, der ses på billedet. Den blev efter udrangering i Belgien købt tilbage til Danmark og i 2004 solgt videre til Transgor Myslowice i Polen, hvor den nu kører som nr. 316. Roskilde Omnibusselskab fik to busser af denne type, og den anden har været samme tur igennem og har nu nr. 315 i Myslowice.
Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004.