Billeder ➜ Se billeder fra en bestemt buslinje ➜
Billeder af busser på linje 7A
Billeder fra andre linjer med samme nummer: 7 (fra 1867 til 1989), 7E (fra 1989 til 1995).
Her vises alle 13 billeder af busser på linjen gennem tiden:
Arriva 1680 ved Ny Ellebjerg st., København
Arriva 1680, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 7A ved Ny Ellebjerg st. De første par måneder af den nye linje 7A's levetid skete det, at busser med blå hjørner fra linje 350S optrådte på linjen. Arriva havde begge linjer garageret i Ejby, og begge linjer brugte busser af denne type. Herefter overgik linje 350S dog til Anchersen, og bus 1680 blev taget ud af drift. Da der samtidig med oprettelsen af linje 7A blev indført fri ind- og udstigning ad alle døre på A-buslinjerne, kan "fremmede" vogne på disse linjer give nogle udfordringer, fordi de ofte ikke har fået omstillet Rejsekort-læserne til A-bussernes anderledes passagerflow.
Foto: Peter Hobel, 15. november 2019.
Arriva 1687 og 1131 ved Hovedbanegården, København
To linje 7A-busser i busterminalen ved Hovedbanegården en mørk eftermiddag i november 2019, godt en måned efter åbningen af linjen. Forrest bus 1687, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, og bagest 1131, Scania OmniLink årg. 2011. De to busser arvede linje 7A ved oprettelsen fra linje 350S henholdsvis 6A.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 17. november 2019.
Arriva 1107 på Roskildevej, Frederiksberg
Arriva 1107, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 7A på Roskildevej ved Skellet over for den tidligere endestationssløjfe.
Foto: Thomas de Laine, 9. april 2020.
Arriva 1200 som linje 7A i Sydhavnsgade, København
Da Movias ene forgænger Hovedstadens Udviklingsråd i årene 2002 og 2003 indførte A-buskonceptet, gik linjenumrene fra 1A til 6A. Movia tilføjede i 2013 linje 9A og to år senere linje 8A, mens nummeret 7A af en eller anden grund blev sprunget over, selvom '7' havde været ledigt, siden linje 7E i 1995 blev konverteret til S-buslinje 350S. Men da Københavns busnet skulle tilpasses Metrocityringen i efteråret 2019, blev der brug for linjenummer 7A. Man opdelte nemlig linje 6A, som vedblev at køre mellem Nørreport, Emdrup og Buddinge, mens strækningen mellem Hovedbanegården og Rødovrehallen blev til linje 7A, som desuden førtes via Polititorvet, Fisketorvet, Teglholmen, Sluseholmen og Mozarts Plads til Sjælør og Ny Ellebjerg stationer som en slags forløber for den senere forgrening af Metrocityringen på nogenlunde samme strækning. Dermed fik byen igen en linje 7, som desuden faktisk er blandt de tunge linjer. Det var fra oprettelsen og frem til februar 2022 Arriva, som kørte linje 7A, hvorefter Anchersens MAN-elbusser tog over. Arriva 1200, Scania OmniLink årg. 2012, ses her på linje 7A i Sydhavnsgade. Nogle måneder efter overførtes bussen til linje 200S.
Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.
Arriva 1112 ved Ny Ellebjerg st., København
Arriva 1112, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 7A i vendesløjfen ved Ny Ellebjerg st. Bussen blev nyleveret til linje 6A, men ved opsplitningen i efteråret 2019 fulgte den med over på linje 7A. Fra 2021 vender den tilbage til linje 6A. Det er en del af en rokade, hvor der også overføres 200S-vogne til linje 7A.
Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.
Arriva 1648 på Sjælør Boulevard, København
Arriva overflytter i 2021 Volvo B12BLE/Vest-busserne fra linje 200S til linje 7A. En af de første, der blev flyttet og derfor også på ny fik røde hjørner, var 1648, der her krydser Ring 2 på Sjælør Boulevard. Bussen blev nyleveret i 2007 til Netbus og linje 5A, men har også nået at være fast vogn på linje 2A, inden den fra december 2019 blev indsat på linje 200S. Med snart 14 år på bagen runder bussen 1 million kilometer i løbet af 2021.
Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.
Arriva 1695 på Carl Jacobsens Vej, Valby
Arriva 1695 (opr. Netbus 8495), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, som linje 7A på Carl Jacobsens Vej i Valby.
Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.
Arriva 1645 ved den kommende Havneholmen metrostation, København
Når metrolinjen mellem Hovedbanegården, Sydhavnen og Ny Ellebjerg åbner i 2024, kommer der bl.a. en station med navnet Havneholmen på østsiden af Vasbygade lige ved Fisketorvet. Til den tid må man nok regne med, at linje 7A's betjening af den kommende metrostrækning falder væk eller i hvert fald reduceres væsentligt. Men siden introduktionen af "Nyt Bynet" i oktober 2019 har linjen kørt som en slags forløber for metroen. Arriva 1645 (opr. Netbus 8445), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, afgår fra stoppestedet på Vasbygade ved Havneholmen og den kommende metrostation. Ny Ellebjerg station, som optræder på destinationsskiltet, vil i 2024 skifte navn til "København Syd" og blive et skiftested mellem S-tog på Køge Bugt-banen, S-tog på Ringbanen, metrolinje M4, jernbanen mellem Hovedbanegården og Køge Nord samt senere jernbanen mellem Lufthavnen og Roskilde. Stationen forventes også med tiden at få betjening med internationale tog. Måske endda også busser...?
Foto: Thomas de Laine, 5. februar 2022.
Anchersen 3075 på Roskildevej, Frederiksberg
Anchersen 3075, MAN Lion's City 12E årg. 2021, som linje 7A på Roskildevej ved Nordens Plads på Frederiksberg. Første dag med Anchersens elbusser på linjen.
Foto: Thomas de Laine, 13. februar 2022.
Anchersen 3077 ved Ålholm st., Valby
Anchersen 3077, MAN Lion's City 12E årg. 2021, som linje 7A ved Ålholm st.
Foto: Thomas de Laine, 13. februar 2022.
Anchersen 3079 på Roskildevej, Frederiksberg
Anchersen 3079, MAN Lion's City 12E årg. 2021, som linje 7A på Roskildevej ved Nordens Plads på Frederiksberg.
Foto: Thomas de Laine, 13. februar 2022.
Anchersen 3085 på Roskildevej, Frederiksberg
Anchersen 3085, MAN Lion's City 12E årg. 2021, som linje 7A på Roskildevej ved Skellet.
Foto: Thomas de Laine, 13. februar 2022.
Anchersen 3073 på Roskildevej, Valby
Anchersen 3073, MAN Lion's City 12E årg. 2021, som linje 7A på Roskildevej ved Ålholm st.
Foto: Thomas de Laine, 13. februar 2022.