Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 650S

Senere linje 65E.

Her vises alle 9 billeder af busser på linjen gennem tiden:

City-Trafik 2903 på Østerbrogade, København

City-Trafik 2903 på Østerbrogade, København

Juni-køreplansskiftet i 1996 bød på (efter datidens forhold) omfattende linjeændringer i København, hvor de to nye S-buslinjer 550S og 650S opstod. City-Trafik kørte begge linjer med 41 nye DAB 15-1200C mk. III'ere, bus 2900-2940. Bus 2903 som linje 650S på Østerbrogade i juni 1996 - endnu med reklamer for den nye linje. 10 år senere var kun meget få af disse busser fortsat i trafik hos City-Trafik, men 2903 var en af dem. Linje 650S er forlængst historie.

Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.

City-Trafik 2907 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2907 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2907, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 650S på Tietgensbro. Bussen kørte de første to et halvt år fast på denne linje, men overførtes derefter til linje 500S og 550S. I 2003 mistede den sin S-busstatus, men kørte som en af kun få 2900-vogne videre.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.

City-Trafik 2912 i Tietgensgade, København

City-Trafik 2912 i Tietgensgade, København

City-Trafik 2912, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som helt ny på linje 650S' første driftsdag. Bemærk bussens reklamer, som var karakteristiske for S-busindvielserne fra og med linje 500S i 1993. Tietgensgade.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.

City-Trafik-lånevogn 612 på Tietgensbro, København

City-Trafik-lånevogn 612 på Tietgensbro, København

NyBus 612, Volvo B10M-60/Van Hool årg. 1991, som ekstravogn på linje 650S i oktober 1997. Bussen ses her på Tietgensbro ved Hovedbanegården og var lånevogn hos City-Trafik. Lånet hang sammen med, at City-Trafik siden august 1997 var medejer af selskabet NyBus, der dannedes på resterne af det krakkede LF-bus (tidligere Lollandsbanens Bustrafik). NyBus videreførte dog ikke LF-bus' kørsel for Vestsjællands Trafikselskab, hvorfor 600-vognene, der kørte her, blev flyttet til andre anvendelser. Bussen er i øvrigt oprindeligt bygget til Gråhundbus som vogn 11.

Foto: Ib Erik Nielsen, 1. oktober 1997.

City-Trafik-lånevogn 604 i Tietgensgade, København

City-Trafik-lånevogn 604 i Tietgensgade, København

City-Trafiks lånevogn 604 fra NyBus som ekstrabus på linje 650S i Tietgensgade, oktober 1997. Bus 604 var en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988 og oprindeligt leveret til DSB som bus 129.

Foto: Ib Erik Nielsen, 2. oktober 1997.

City-Trafik 2903 i Tietgensgade, København

City-Trafik 2903 i Tietgensgade, København

City-Trafik 2903, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 650S i Tietgensgade. Dette var bussens oprindelige anvendelse, men i efteråret 1998 blev den flyttet til linje 500S og 550S. Bussen var blandt de få 2900-vogne, der overlevede maj 2003, hvor City-Trafiks store 1996-kontrakt udløb - og hvor linje 650S i øvrigt mistede det meste af sin betydning.

Foto: Ib Erik Nielsen, 9. januar 1998.

City-Trafik 2409 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2409 på Tietgensbro, København

Linje 650S kørte oprindeligt udelukkende med DAB 15-1200C-busser, nemlig numrene 2900-2916, men nogle større omlægninger i forbindelse med åbningen af jernbanen København H-Lufthavnen i september 1998 førte til en større rokade af City-Trafiks busser. Busserne 2900-2909 blev flyttet til linje 500S/550S, mens linje 650S i stedet fik Scania N113CLL/Lahti-busserne 2400-2409, hvoraf de otte sidste først blev gjort til S-busser ved denne lejlighed. Bus 2409 på Tietgensbro ved Hovedbanegården i oktober 1998.

Foto: Ib Erik Nielsen, 7. oktober 1998.

City-Trafik 2820 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2820 på Tietgensbro, København

Linje 650S, Avedøre st.-City-Hellerup st., blev i 2003 reelt ændret til A-bus som linje 1A. En lille rest fortsatte dog mellem Avedøre og Kvæsthusbroen, men førtes vis Sydhavnen i stedet for Valby. Denne linje blev betjent af de overtallige dobbeltdækkerbusser fra den nedskårne linje 250S. City-Trafik 2820, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som linje 650S på Tietgensbro. I oktober 2004 blev linje 650S degraderet til myldretidslinje under nummeret 65E. Men den kører stadig med dobbeltdækkere.

Foto: Ib Erik Nielsen, 2. juli 2003.

City-Trafik 2046 på Avedøre st.

City-Trafik 2046 på Avedøre st.

Linie 650S, Kvæsthusbroen-Hovedbanegården-Mozarts Plads-Hvidovre Hospital-Avedøre st., betjenes normalt med dobbeltdækkere, men da mange af disse for tiden er i England for indbygning af aircondition, anvendes andre busser i stedet. Det er i høj grad højgulvsbusser, som regel DAB 12-1200B. Bus 2046, Volvo B10M-60/Aabenraa, optræder dog også på linien. I 1992 fik City-Trafik leveret 4 stk. Volvo/Aabenraa, nr. 44-47. Busserne indsattes i første omgang på linie 34, men da man året efter indkøbte lavgulvsbusser til denne linie, flyttedes Volvo'erne til afdelingen i Roskilde. Den 1. april 1994 mistede City-Trafik sine linier i Roskilde-området til Linjebus ved licitation, og busserne vendte tilbage til København. Nr. 46 og 47 gjorde 1995-96 tjeneste i Kolding garage. Da City-Trafik i 1996 overtog linie 1 i København blev alle vognene 44-47 faste (reserve)vogne her, og numrene ændredes til 2044-2047. I maj 2003 blev linie 1 til linie 15, og kørslen overgik til Arriva. Herefter er to busser flyttet til Fredericia, mens de to andre normalt står mere eller mindre arbejdsløse. Men bus 2046 kan altså for tiden opleves på linie 650S, og den er altså nu 12 år gammel og lidt slidt. Avedøre st., hvor billedet er taget, betjenes også linierne 1A og 133, som City-Trafik også betjener. Linie 650S forventes i øvrigt nedlagt senere på året og erstattet af en ekspresbuslinie, der kun kører i myldretiderne.

Foto: Thomas de Laine, 30. juli 2004.