Billeder ➜ Se billeder fra en bestemt buslinje ➜
Billeder af busser på linje 120
Her vises alle 11 billeder af busser på linjen gennem tiden:
Lokalbus 4415 på Lyngvej, Ølby
Lokalbus 4415, der endnu bærer vognnummeret 4315, som linje 120 mod Karlslunde på Lyngvej i Ølby.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4441 på Nylandsvej, Ølby
11. december 2011 kom den nye linje 120 mellem Køge st. og Høje Taastrup st., der er en slags sammenlægning af sydenden af linje 121 og nordenden af linje 126. Samme dag overtog Lokalbus det meste af kørslen i Køge Bugt-området fra Arriva. Dette billede illustrerer meget godt nogle af de småproblemer, der kan være på sådan en skiftedag: Bussen kan ikke skilte linjen korrekt, og bussen bærer et forkert internnummer. Vogn 4441, en helt ny Irisbus Crossway LE, som linje 120 i svinget Nylandsvej-Gl. Lyngvej i Ølby.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4002 ved Ølby st.
Lokalbus har et par Volvo 7700-hybridbusser som lånevogne, og de anvendes meget på linje 120's korte myldretidsture mellem Ølby st. og Søparken. Her forlader vogn 4002 Ølby st. mod Søparken. Vognnummeret stammer fra dens tid hos De Blaa Omnibusser i Holte, hvor den kørte i 2013-14. Inden da var den to år hos City-Trafik som vogn 2000, bl.a. på linje 1A, som del af Movias forsøg med hybridbusser. Bussen er en Volvo B5LH/Wroclaw (7700 Hybrid) årg. 2011.
Foto: Thomas de Laine, 6. maj 2015.
Lokalbus 4002 ved Ølby Center
Lokalbus 4002, Volvo 7700-hybridbus årg. 2011, ved Ølby Center som linje 120 fra Søparken.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4431 ved Ølby st.
Lokalbus 4431, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 120 ved Ølby st. I baggrunden to af de "korte" Crossway-busser fra linje 103/245, nemlig 4424 (til venstre) og 4443 (til højre). Den mørkegrå bygning til højre i billedet rummer chaufførernes lokale mv. Den blev opført, efter at omlægningen af bustrafikken i Køge-området i december 2010 havde gjort Ølby station til endestation for en række linjer. Indtil denne bygning var klar, havde man placeret en slags campingvogn ved terminalen.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4401 ved Køge st. øst
Lokalbus 4401, Irisbus Crossway LE årg. 2011, der egentlig hører til på linje 101A og 102A, afgår fra Køge st. øst som linje 120.
Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2018.
Lokalbus 4440 og 4416 på Nylandsvej, Ølby
Linje 120's korte ture til Søparken morgen og eftermiddag kørte sidste gang fredag 31. maj 2019 - samme dag som indvielsesarrangementet for Køge Nord station fandt sted. Fra den følgende dag kører linje 120 ind via Køge Nord st. i begge retninger, og dette er bl.a. finansieret ved, at Søparken-turene er inddraget. Lokalbus 4440, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på en Søparken-tur gør plads for søstervogn 4416 som linje 120 mod Køge ved en af Nylandsvejs bussluser lidt syd for Søparken.
Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.
Lokalbus 4430 på Karlsvognen ved Køge Nord st.
Asfalten er ikke mange dage gammel, og græsset er ikke kommet op endnu, men linje 120 har fra 1. juni 2019 taget Egedesvejs forbindelse til Køge Nord st. øst i brug. Her er det Lokalbus 4430, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på det friske stykke vej, som bærer navnet Karlsvognen. Græsset er grønnere på den anden side af stationen, hvor linje 101A kører.
Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.
Lokalbus 4419 ved Køge Nord st. øst den første dag
Lokalbus 4419, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 120 ved Køge Nord st. øst på stationens første dag. Busterminalen på østsiden af Køge Nord er placeret mellem S-banen og motorvejen, hvorimod fjerntogene kører på vestsiden af motorvejen. På østsiden er der opstillet et sekskantet S-togslogo.
Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.
Lokalbus 4419 ved Køge Nord st. øst
Lokalbus 4419, Irisbus Crossway LE årg. 2011, ankommer til Køge Nord st. øst på den første dag med betjening af stationen.
Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.
Vikingbus 4434 ved Karlslunde st.
Da Køge Bugt-banen åbnede i fire etaper mellem 1972 og 1983, blev der etableret busterminaler ved to tredjedele af de nye stationer. Men en række af de oprindelige terminaler er siden blevet erstattet af nye anlæg. Blandt de tilbageværende er den ved Karlslunde station, som blev taget i brug i efteråret 1979. Ved åbningen og helt ind i dette århundrede var der ubebygget på nordsiden af busterminalen, men nu har terminalen fået Karlslunde Stationscenter som nærmeste nabo. Den oprindelige halvtagsoverdækning af busholdepladserne er til gengæld fjernet, hvilket giver et lysere og formentlig tryggere miljø at vente i, men man er som ventende passager samtidig blevet overladt til elementernes rasen... En busfotograf kan derimod nyde godt af muligheden for at fotografere oppe fra S-togsperronen! På denne måde blev Vikingbus 4434, Irisbus Crossway LE årg. 2011, i dette tilfælde foreviget under dens endestationsophold på linje 120, Karlslunde-Høje Taastrup. Foråret 2023 har terminalen betjening med linjerne 120, 224 og 225, hvoraf sidstnævnte har kørt via stationen siden dens åbning, mens de to andre er nyere kreationer i drift siden 2011.
Foto: Thomas de Laine, 28. marts 2023.