Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 66

Her vises alle 52 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Arriva 1994 som linje 66 ved Nørrebro st.

Arriva 1994 som linje 66 ved Nørrebro st.

Arrivas bus 1994 blev leveret til bl.a. linje 190 og 354 i Nordsjælland i forbindelse med HTs 6. udbud i 1997. I dag er det en Ryvang-bus, og den ses her indsat som linje 66 mod Refshaleøen ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2005.

Arriva 1997 som linje 66 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1997 som linje 66 ved Hovedbanegården, København

Arriva vandt i 1997 kørsel med 9 busser på linjer i Nordsjælland. Til denne kørsel anskaffedes 10 stk. Volvo B10BLE/Aabenraa, nr. 1989-1998, der blev de første busser med Aabenraa-bygget System 2000-karrosseri i Hovedstadsområdet. I dag er busserne godt spredt; nogle er sågar eksporteret. Bus 1997 som linje 66 ved Hovedbanegården i april 2005.

Foto: Frank Pedersen, 24. april 2005.

Arriva 1097 i Rantzausgade, København

Arriva 1097 i Rantzausgade, København

Rantzausgade på Nørrebro fik sin tætte bebyggelse i 1870'erne som del af byggeeksplosionen uden for voldene. Gaden hed oprindeligt Nordvestvej, men skiftede i 1906 navn til Rantzausgade efter den adelige slægt Rantzau. Degang gik gaden dog kun fra Åboulevard til Brohusgade, men den blev senere ført igennem til Jagtvej. Rantzausgade fik kollektiv trafik, da sporvognslinje 13 blev oprettet i 1915. Den kørte fra Rådhuspladsen gennem bl.a. Rantzausgade til Borups Allé/Hillerødgade. Fra en af de sidste dage i 1933 omlagdes linje 8 også ad gaden til sin nye endestation ved Borups Allé/Hillerødgade. Den forlængedes i 1936 videre til Brønshøj Torv. Sporvognslinje 19 oprettedes i 1943 og kørte mellem Bispebjerg og Amager via Rådhuspladsen, og også denne linje førtes ad Rantzausgade, hvis sporvejsmæssige højdepunkt nåedes i årene 1944-53, hvor også linje 11 gik gennem Rantzausgade. Sporvognene forsvandt fra Rantzausgade som et af de første steder i byen: linje 13 og 19 omstilledes til busdrift i 1964 og linje 8 året efter. I dag betjenes gaden af buslinjerne 12, 66 og 69, der faktisk stort set er arvtagerne fra hhv. linje 13, 8 og 19. Arriva 1097, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 i Rantzausgade ved Jagtvej i juli 2006.

Foto: Thomas de Laine, 17. juli 2006.

Arriva 1094 m.fk. ved Nørrebro st. under rydningen af Ungdomshuset

Arriva 1094 m.fk. ved Nørrebro st. under rydningen af Ungdomshuset

Arriva 1094, DAB 15-1200C-gasbus fra 1998, passer sin faste opgave på linje 66 omgivet af et væld af andre busser. Lige bag 1094 ses en linje 4A, der også er på ret kurs, men resten af busserne er ude på diverse omveje pga. den igangværende rydning af Ungdomshuset: Yderst til højre er det bus 1391 på linje 5A, S-bussen er bus 1562 på linje 350S, og bagest på Nørrebrogade anes en DAB-gasbus på linje 18.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 1. marts 2007.

Arriva 1095 på Frederiksborgvej, København

Arriva 1095 på Frederiksborgvej, København

Arriva 1095, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Frederiksborgvej.

Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2007.

Arriva 1093 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1093 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2007.

Arriva 1092 på Nørrebro st., København

Arriva 1092 på Nørrebro st., København

Arriva 1092, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Arriva 1093 ved Operaen, København

Arriva 1093 ved Operaen, København

I december blev to af Arrivas gasbusser udsmykket som totalreklamer for Operaen. Begge busserne kører på linje 66 med endestation ved Det Kongelige Teaters operahus på Holmen, og her ses bus 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 ved Operaen. Den anden totalreklamebus er nr. 1147.

Foto: Per M. Jensen, 15. december 2007.

Arriva 1335 på Emdrup Torv, København

Arriva 1335 på Emdrup Torv, København

Man kan jævnligt møde Ryvang garages Volvo B7RLE-busser fra linje 15 og 176 på andre linjer. 14. april 2008 var bus 1335 ude at køre på linje 66, og her er den fanget på Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2008.

Arriva 1093 ved Nørrebro st., København

Arriva 1093 ved Nørrebro st., København

Arriva 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Folmer Bendtsens Plads ved Nørrebro st. Bussen har sammen med bus 1147 af samme type været udsmykket som totalreklame for Operaen siden december 2007.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2008.

Arriva 1093 på Christians Brygge, København

Arriva 1093 på Christians Brygge, København

Arriva 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Christians Brygge - udsmykket som totalreklame for Operaen, som netop linje 66 betjener.

Foto: Thomas de Laine, 19. april 2008.

Arriva 1146 ved Holmens Kirke, København

Arriva 1146 ved Holmens Kirke, København

Arriva 1146, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 ved Holmens Kirke.

Foto: Thomas de Laine, 19. april 2008.

Arriva 1180 på Christians Brygge, København

Arriva 1180 på Christians Brygge, København

Arriva 1180, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Christians Brygge ved Det kongelige Bibliotek.

Foto: Thomas de Laine, 19. april 2008.

Arriva 1147 på Borups Plads, København

Arriva 1147 på Borups Plads, København

Arriva 1147, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Borups Plads. Denne bus har sammen med nr. 1093 af samme type kørt som totalreklamer for Operaen siden december 2007.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2008.

Arriva 1093 ved Folmer Bendtsens Plads, København

Arriva 1093 ved Folmer Bendtsens Plads, København

Arriva 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 i rundkørslen ved Folmer Bendtsens Plads på Nørrebro. Bag bussen ses Nørrebro st., og netop Folmer Bendtsens Plads skal rumme nedgangen til Nørrebro metrostation på den kommende metrocityring.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2008.

Arriva 1091 i Rantzausgade, København

Arriva 1091 i Rantzausgade, København

Arriva 1091, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, kører gennem busslusen i Rantzausgade som linje 66.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2008.

Arriva 1181 i Rantzausgade, København

Arriva 1181 i Rantzausgade, København

Arriva 1181, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 66 i Rantzausgade. Bussen kørte endnu i slutningen af august 2008 rundt med det gamle HT-bomærke på fronten. På dette tidspunkt havde andre busser haft Movia-logo i cirka halvandet år!

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2008.

Arriva 1244 som totalreklame ved Operaen, København

Arriva 1244 som totalreklame ved Operaen, København

Arrivas bus 1244, der normalt trafikerer linje 18, var nogle uger i efteråret 2008 udsmykket som totalreklame for V6-tyggegummi. Mens det varede, kørte den fast på linje 66. Her ses bussen ved Operaen på Holmen.

Foto: Per M. Jensen, 31. oktober 2008.

Arriva 1093 i Vester Farimagsgade, København

Arriva 1093 i Vester Farimagsgade, København

Arriva 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 i Vester Farimagsgade.

Foto: Thomas de Laine, 10. januar 2009.

Arriva 1108 på Frederiksborgvej, København

Arriva 1108 på Frederiksborgvej, København

Arriva 1108, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Frederiksborgvej.

Foto: Thomas de Laine, 8. maj 2009.

Arriva 1181 på Frederiksborgvej, København

Arriva 1181 på Frederiksborgvej, København

Arriva 1181, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 66 på Frederiksborgvej.

Foto: Thomas de Laine, 8. maj 2009.

Arriva 1104 i Lundtoftegade, København

Arriva 1104 i Lundtoftegade, København

Arriva 1104, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Lundtoftegade.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.

Arriva 1176 i Rantzausgade, København

Arriva 1176 i Rantzausgade, København

Arriva 1176, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 66 i Rantzausgade.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.

Arriva 1143 på Fabrikmestervej, København

Arriva 1143 på Fabrikmestervej, København

Arriva 1143, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Fabrikmestervej på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 11. september 2009.

Arriva 1180 på Ekvipagemestervej, København

Arriva 1180 på Ekvipagemestervej, København

Arriva 1180, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 66 på Ekvipagemestervej på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 11. september 2009.

Arriva 1097 på Ekvipagemestervej, København

Arriva 1097 på Ekvipagemestervej, København

Arriva 1097, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Ekvipagemestervej på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 11. september 2009.

Arriva 1092 på Holmen, København

Arriva 1092 på Holmen, København

Arriva 1092, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 svinger fra Fabrikmester ned ad Ekvipagemestervej for at nå linjens endestation ved Operaen.

Foto: Thomas de Laine, 11. september 2009.

Arriva 1176 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1176 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1176, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 66 på Danneskiold-Samsøes Allé.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.

Arriva 1093 i Prinsessegade, København

Arriva 1093 i Prinsessegade, København

Arriva 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på broen, der forbinder Prinsessegade med Danneskiold-Samsøes Allé.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.

Arriva 1095 på Fabrikmestervej, Holmen

Arriva 1095 på Fabrikmestervej, Holmen

Arriva 1095, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Fabrikmestervej på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.

Arriva 1049 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1049 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Onsdag 21. oktober 2009 var første dag med Volvo B7RLE-busser på linje 66. Denne dag var i hvert fald fire vogne af typen i drift blandet med gasbusser. Bus 1049 på Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009.

Arriva 1048 på Holmen, København

Arriva 1048 på Holmen, København

Arriva 1048, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Holmen den første dag med B7RLE-busser på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009.

Arriva 1140 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1140 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1140, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009.

Arriva 1051 på Holmen, København

Arriva 1051 på Holmen, København

Arriva 1051, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009.

Arriva 1050 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1050 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1050, en helt ny Volvo B7RLE-60/Säffle, som linje 66 på Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009.

Arriva 1048 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1048 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1048, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009.

Arriva 1143 på Holmen, København

Arriva 1143 på Holmen, København

Arriva 1143 svinger fra Fabrikmestervej ned ad Ekvipagemestervej mod endestationen ved Operaen. Om meget kort tid kører der ikke længere gasbusser her. Bussen er en DAB 15-1200C-gasbus fra 1998.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009.

Arriva 1055 på Emdrup Torv, København

Arriva 1055 på Emdrup Torv, København

Arriva 1055, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2009.

Arriva 1056 på Emdrup Torv, København

Arriva 1056 på Emdrup Torv, København

Arriva 1056, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2009.

Arriva 1052 på Emdrup Torv, København

Arriva 1052 på Emdrup Torv, København

Arriva 1052, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2009.

Arriva 1047 på Emdrup Torv, København

Arriva 1047 på Emdrup Torv, København

Arriva 1047, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2009.

Arriva 1051 på Emdrup Torv, København

Arriva 1051 på Emdrup Torv, København

Arriva 1051, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Emdrup Torv. Bussen er udsmykket som totalreklame for Beauvais Økologisk Ketchup.

Foto: Peter Hobel, 16. maj 2010.

Arriva 1053 i Bernstorffsgade, København

Arriva 1053 i Bernstorffsgade, København

Arriva 1053, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas Weidekamp, 1. april 2011.

Arriva 1051 på Åboulevarden, København

Arriva 1051 på Åboulevarden, København

Arriva 1051, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Åboulevarden. Linjerne gennem Rantzausgade var 12 dage i april 2011 omlagt denne vej på grund af vejarbejde i busslusen på den sædvanlige rute.

Foto: Thomas de Laine, 15. april 2011.

Arriva 1053 på Åboulevard, København

Arriva 1053 på Åboulevard, København

Arriva 1053, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Åboulevard.

Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.

City-Trafik 2807 på Fabriksmestervej på Holmen, København

City-Trafik 2807 på Fabriksmestervej på Holmen, København

Nogle gange i efteråret 2011 har City-Trafik stået for ekstrakørslen på linje 66 i forbindelse med forestillinger i Operaen. Turene blev kørt med Volvo B7LT/East-Lancs-dobbeltdækkerne fra linje 250S og 65E. Her er det bus 2807 på Fabriksmestervej på Holmen.

Foto: Per M. Jensen, 1. oktober 2011.

Arriva 1054 på Sankt Annæ Plads, København

Arriva 1054 på Sankt Annæ Plads, København

En linje 66 på Sankt Annæ Plads den sidste eftermiddag inden afkortningen til Holmens Kirke. Stoppestedet ved Kvæsthusbroen var på dette tidspunkt flyttet fra Kvæsthusbroen ved Skuespilhuset til Sankt Annæ Plads ved Lille Strandstræde/Store Strandstræde. Også ved tidligere arbejder i området har linjerne med endestation ved Kvæsthusbroen været flyttet hertil i længere perioder. Det har f.eks. været tilfældet for de nedlagte linjer 29 og 650S/65E. Med afkortningen af linje 66 til Holmens Kirke står Toldbodgade og Holbergsgade i øvrigt helt uden busbetjening, idet linje 11A blev nedlagt ved årsskiftet 2014/15. Arriva 1054, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 66 på Sankt Annæ Plads.

Foto: Thomas de Laine, 4. januar 2015.

Arriva 1044 på Sankt Annæ Plads, København

Arriva 1044 på Sankt Annæ Plads, København

Arriva 1044, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 66 på Sankt Annæ Plads.

Foto: Thomas de Laine, 4. januar 2015.

Arriva 1045 på Christiansborg Slotsplads, København

Arriva 1045 på Christiansborg Slotsplads, København

Arriva 1045, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 66 på Christiansborg Slotsplads. Det er første dag, hvor linje 66 er afkortet fra Kvæsthusbroen til Holmens Kirke. Heldigvis er skilterullerne for længst afløst af elektroniske skilte, hvis fleksibilitet sikrer, at man er klar til at skilte med den nye destination fra dag 1. Eller...?

Foto: Thomas de Laine, 5. januar 2015.

Arriva 1056 på vej mod Børsbroen, København

Arriva 1056 på vej mod Børsbroen, København

Fra 5. januar 2015 er linje 66 afkortet fra Kvæsthusbroen til Holmens Kirke. Efter afsætning af passagerer i Holmens Kanal køres tom rundt om kirken og over Børsbroen til Børsgade, hvor der er ophold i den gamle linje 37-endestation. Her ses en linje 66 på vej ud på Børsbroen på sin tomtur rundt om kirken. Som det ses, var bussen skiltet med den nu ubetjente endestation Kvæsthusbroen, og det gjaldt også de andre busser på linjen, fotografen så denne første dag med den afkortede rute. Arrivas bus 1056, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, kører turen.

Foto: Thomas de Laine, 5. januar 2015.

Arriva 1052 ved Holmens Bro, København

Arriva 1052 ved Holmens Bro, København

En linje 66-bus venter på tid til afgang fra den gamle linje 37-endestation ved Holmens Bro. Fra 5. januar 2015 og til foråret 2016 vender linje 66 ved at køre rundt om Holmens Kirke. Bussen er Arriva 1052, en Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) leveret i 2009.

Foto: Thomas de Laine, 5. januar 2015.

Arriva 1050 som linje 66 ved Vesterport st.

Arriva 1050 som linje 66 ved Vesterport st.

Gennem 15 år var linje 66 en ikke helt ubetydelig linje i København. Den blev nærmest oprettet som en slags eftertanke til de mange linjeændringer, der i 2002 og 2003 var foretaget som følge af de første metroåbninger i byen. Man havde dels en kort linje 48, som var resterne af den gamle linje 8, der kørte mellem Rådhuspladsen, Hovedbanegården, Christiansborg, Christianshavn og Refshaleøen, og dels savnede man linje 69 på Lygten og Tagensvej. Linje 69 var nemlig blevet omlagt ad Frederiksborgvej i stedet for Lygten-Tagensvej til erstatning for den nedlagte linje 16 og havde desuden fået korte ture, som kun gik mellem Rådhuspladsen og Emdrup Torv. 17. oktober 2004 blev der ryddet op, idet linje 48 og de korte ture på linje 69 faldt bort, og linje 69 fik sin rute ad Lygten og Tagensvej tilbage. I stedet kom en ny linje 66 fra Emdrup Torv ad Frederiksborgvej til Nørrebro st. og ad Rantzausgade mv. til Vesterport st., Hovedbanegården, Christiansborg, Christianshavn og Refshaleøen. Da Opereen åbnede nogle måneder efter oprettelsen, fik linjen i forbindelse med forestillinger ført enkelte ture via Operaen, indtil endestationen ved maj-køreplansskiftet 2005 flyttedes til Operaen, og Refshaleøen blev overladt til den daværende linje 47. Herefter skete der ikke det store, før 24. marts 2013, hvor den nye linje 9A overtog betjeningen mellem Hovedbanegården og Operaen. Linje 66 førtes i stedet gennem bl.a. Holbergsgade til endestation ved Kvæsthusbroen og Sankt Annæ Plads. Det pudsige herved var, at der faktisk 1982-91 havde eksisteret en linje 66 mellem Hovedbanegården og Kvæsthusbroen, som gav forbindelse fra og til Bornholmsfærgen og havde fået linjenummer som en slags reference til Dampskibsselskabet af 1866 (ligesom Gråhundbus' Bornhomerbus med rutenummer 866 og en lokal buslinje 566, nu linje 106, mellem Køge st. og Bornholmsfærgens senere færgeleje i Køge). Den sene linje 66 fortsatte frem til 13. oktober 2019, hvor den forsvandt, og et nyt busnet tilpasset den netop åbnede Metrocityring blev indført. Linje 66 blev i hele sin levetid kørt af Arriva - først med blandede dieselbusser, men fra efteråret 2005 delvist med DAB-gasbusser, som efter et udbud blev enerådende på linjen pr. oktober 2006. Gasbusserne blev tre år senere erstattet af en serie fabriksnye Volvo B7RLE-busser, som kørte linjen de resterende ti år af dens levetid. En af disse, Arriva 1050, ses her ved Vesterport st. i retning mod Kvæsthusbroen, Sankt Annæ Plads og det relativt nye skuespilhus.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2017.