Billeder ➜ Se billeder fra en bestemt buslinje ➜
Billeder af busser på linje 33
Billeder fra andre linjer med samme nummer: 33 (fra 1951 til 1998), 33H (fra 1974 til 1989).
Her vises alle 38 billeder af busser på linjen gennem tiden:
Connex 5124 på Ørestad st.
Linje 33 kørte Connex sådan set i forvejen, men da der samlet set mangler ca. 30 DAB-gasbusser til kontrakterne i 16. udbud, kører der midlertidigt et mindre antal Volvo B10BLE/Aabenraa-busser fra 1997-98 på linjerne. Bus 5124, der her ses på Ørestad st., var fra oktober 2002 til et tidspunkt i første del af 2005 i øvrigt A-bus som reserve for linje 2A.
Foto: Thomas de Laine, 9. juni 2005.
Connex 5110 i Vester Voldgade, København
Connex 5110, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 33 på Vester Voldgade i København. I baggrunden et par af Gråhundbus' ledbusser på linje 999 mellem København og Malmø.
Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2005.
Veolia 5164 på Amagerfælledvej, København
Ved metroåbningen i 2002 blev der vendt op og ned på det amagerkanske busnet. En af nyskabelserne var linje 33, der bl.a. erstattede en stor del af linje 31. Linje 33 har forskellige endestationer på forskellige ture, og nogle ture fortsætter fra Ørestad st. som linje 32 til Dragør. Veolias bus 5164 som linje 33 på Amagerfælledvej.
Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2006.
Veolia 5199 på Ørestad st., København
Veolia 5199, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Kay Fiskers Plads ved Ørestad st., der i nogle år også var busterminal for linje 33.
Foto: Thomas de Laine, 23. september 2006.
Veolia 6226 i Njalsgade, København
Veolia 6226, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 33 i Njalsgade ved Islands Brygge st.
Foto: Thomas de Laine, 23. september 2006.
Veolia 6288 i Vester Voldgade, København
Veolia 6288, DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 33 i Vester Voldgade.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2007.
Veolia 5171 på Slusevej, København
Veolia 5171, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på vej gennem busslusen på Slusevej ved Ørestad st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2007.
Veolia 5151 på Ørestad st., København
Veolia 5151, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Ørestads Boulevard ud for Field's og Ørestad st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2007.
Arriva 1496 på Røde Mellemvej, København
Arriva 1496 (ex. Veolia 6244), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 33 på Røde Mellemvej.
Foto: Thomas de Laine, 19. april 2008.
Arriva 1479 på Røde Mellemvej, København
Arriva 1479 (ex. Veolia 5171), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Røde Mellemvej.
Foto: Thomas de Laine, 19. april 2008.
Arriva 1479 i Klaksvigsgade, København
Arriva 1479 (ex. Veolia 5171), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 i Klaksvigsgade.
Foto: Thomas de Laine, 19. april 2008.
Arriva 1332 på Røde Mellemvej, København
Fire af Arrivas B7RLE-busser, der egentlig var leveret til linje 19, blev overflyttet til Vasbygade garage, da linje 19 i midten af marts 2008 blev nedlagt. Derfor optræder busserne nu på bl.a. linje 26 og 33 m.fl. Bus 1332, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 33 på Røde Mellemvej.
Foto: Thomas de Laine, 19. april 2008.
Arriva 1488 på Amagerfælledvej, København
Arriva 1488 (ex. Veolia 5203), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Amagerfælledvej.
Foto: Thomas de Laine, 19. april 2008.
Arriva 1624 på Slusevej, København
Arriva 1624 (ex. Veolia 5206), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Slusevej.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008.
Arriva 1496 på Stenlandsvej, København
Et stykke af Stenlandsvej fungerer som forbindelse mellem Kongelundsvej og Vejlands Allé/Røde Mellemvej på Amager. Sådan har det dog ikke altid været: Engang skulle busserne køre et ganske kort stykke ad Vejlands Allé mellem Kongelundsvej og Røde Mellemvej. Det var sandsynligvis ved ændringen af dette, at stykket af Kongelundsvej nord for Vejlands Allé kom til at hedde Nordre Kongelundsvej. Arriva 1496 (ex. Veolia 6244), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 33 på Stenlandsvej.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008.
Arriva 1498 på Slusevej, København
Arriva 1498 (ex. Veolia 6247), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 33 på Slusevej i Ørestad.
Foto: Thomas de Laine, 24. april 2008.
Arriva 1502 på Vester Voldgade, København
Bus 1502 er blandt de DAF/Berkhof-gasbusser, der fortsat er i drift. 24. april 2008 kunne man opleve dén og en søstervogn på linje 33. Her ses Arriva 1502 (ex. Veolia 6282) på Vester Voldgade ved Rådhuspladsen.
Foto: Thomas de Laine, 24. april 2008.
Arriva 1489 på Kongelundsvej, København
Arriva 1489 (ex. Veolia 5207), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Kongelundsvej - lige før den svinger til højre ad Slusevej mod Ørestad st.
Foto: Thomas de Laine, 30. august 2008.
Arriva 1477 på Kongelundsvej ved Løjtegårdsvej, København
Københavns Sporveje oprettede i februar 1950 buslinje 51 fra Amager Boulevard ad Amagerfælledvej, Røde Mellemvej og Kongelundsvej, i første omgang til Kanadavej. Allerede senere samme år forlængedes ruten dog videre ad Kongelundsvej til Finderupvej, som var den sydlige endestation i en længere årrække. Fra 1966 videreførtes visse ture dog endnu længere ud ad Kongelundsvej til Nøragersmindevej, og fra 1991 blev Nøragersmindevej endestation for stort set alle ture på linjen. På det nordøstlige hjørne af Løjtegårdsvej og Kongelundsvej lå en lille endestationssløjfe, som forblev i brug efter 31'erens forsvinden, nemlig først af linje 11, senere af linje 28 og til sidst af linje 34 frem til 2006. I dag er den lille terminal fjernet til fordel for et trekantet grønt område. Det ses til højre for bus 1477 (ex. Veolia 5151), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, der er på vej som linje 33 ad Kongelundsvej mod Nøragersmindevej. Denne linje erstattede linje 31, da metroen kom. Stedet er ret beset stadig endestation, idet en del ture på linje 33 vender i en sløjfe via Ørestad og Vestamager stationer med ophold på Kongelundsvej lige ud for den gamle endestation. Nu kaldes endestationen bare Otto Baches Allé i stedet - navnet på Løjtegårdsvejs forlængelse til Ørestad.
Foto: Thomas de Laine, 30. august 2008.
Arriva 1486 på Amagerfælledvej, København
Arriva 1486 (ex. Veolia 5200), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Amagerfælledvej.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1491 på Røde Mellemvej, København
Ved oktober-køreplansskiftet 2008 blev linjerne 33 og 77/78 ombyttet, så linje 33 ikke mere kører ad Røde Mellemvej, men i stedet ad Peder Lykkes Vej - Englandsvej - Vejlands Allé. Amagers rullende dagcenter, linje 77/78, betjener således nu i stedet Røde Mellemvej en gang i timen. Arriva 1491 (ex. Veolia 6226), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, på Røde Mellemvej, mens der endnu var kollektiv trafik på vejen. Linje 33 har siden fået nye Scania OmniLink-busser, men bussen lever videre lidt endnu på linje 185.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1493 på Røde Mellemvej, København
Arriva 1493 (ex. Veolia 6240), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 33 på Røde Mellemvej umiddelbart efter passage af Vejlands Allé. Linje 33 overtog denne strækning fra linje 31 i 2002. Fra oktober 2008 kører linje 33 kun på en ganske lille stump af Røde Mellemvej, nemlig stykket mellem Vejlands Allé og Stenlandsvej. Her har der kun været busbetjening siden omkring 1977/78, selvom buskørslen ad Røde Mellemvej og Kongelundsvej går tilbage til 1930'erne. Oprindeligt kørte busserne nemlig fra Røde Mellemvej ad Vejlands Allé med stoppested fælles med linje 37 frem til Kongelundsvej.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1483 på Kongelundsvej ved Kanadavej, København
Da KS i 1950 oprettede linje 31 ad Kongelundsvej, skete det på bekostning af den nordligste del af den private rutebilrute fra Amagerfælledvej ad bl.a Kongelundsvej til Nøragersmindevej. Delepunktet mellem linje 31 og Kongelundsvejens rutebil blev ved Kanadavej. Det varede dog kun få måneder, før den private rutebilrute forsvandt, og KS-busserne fortsatte mod syd til Finderupvej. I dag er der ikke meget at se ved Kanadavej, men der er faktisk stadig busstop på stedet. Arriva 1483 (ex. Veolia 5189), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Kongelundsvej ved Kanadavej. Linje 33 erstattede i 2002 linje 31.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1331 på Kongelundsvej, København
Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 33 på Kongelundsvej.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1489 på Kongelundsvej, København
Arriva 1489 (ex. Veolia 5207), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Kongelundsvej.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1492 i Ørestad, København
Linje 33 var i en periode i efteråret 2008 omlagt i Ørestad i sydgående retning, så der kørtes ad Arne Jacobsens Allé og Center Boulevard mv. Arriva 1492 (ex. Veolia 6239), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, drejer fra Arne Jacobsens Allé. Som det ses, er Ørestad endnu en byggeplads...
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1491 ved Ørestad st., København
DAB-gasbusserne, hvoraf hovedstaden modtog omkring 230 stk. i årene 1997-99, er nu under udrangering. De sidste kan forventes at udgå af trafikken i december 2009. Lørdag 10. januar var sidste dag med typen på linje 30, 32, 33 og 36. Det var også sidste driftsdag for Vasbygade garage, der på grund af skimmelsvamp og kommende metrobyggeri i området nedlægges efter 11½ år. Garagen har kørt med DAB-gasbusser i alle årene og havde en overgang slet ikke andre typer, hvilket gav anledning til øgenavnet Gasbygade. Arriva 1491 (ex. Veolia 6226), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 33 ved Ørestad st.
Foto: Thomas de Laine, 10. januar 2009.
Arriva 1482 ved Rådhuspladsen, København
Arriva 1482 (ex. Veolia 5188), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 i endestationen ved Rådhuspladsen.
Foto: Thomas de Laine, 10. januar 2009.
Arriva 1489 ved Ørestad st., København
Arriva 1489 (ex. Veolia 5207), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 ved Ørestad st.
Foto: Thomas de Laine, 10. januar 2009.
Arriva 1925 ved Ørestad st., København
Arriva 1925, Scania OmniLink årg. 2008, opsamler passagerer som linje 33 ved Ørestad st. Målt i togpassagerer er Ørestad nu på størrelse med Odense og dermed landets 20. største station!
Foto: Thomas de Laine, 12. marts 2009.
Arriva 1935 på Englandsvej, København
Arriva 1935, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 33 på Englandsvej ved Sundby Stadion.
Foto: Thomas de Laine, 8. maj 2009.
Arriva 1944 ved Ørestad st., København
Arriva 1944, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 33 ved Ørestad st.
Foto: Bartosz Czekalski, 12. februar 2010.
Arriva 1930 på Jarmers Plads, København
Arriva 1930, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 33 på Jarmers Plads på vej fra Amager mod endestationen i Vester Voldgade.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2010.
Arriva 1943 ved Rådhuspladsen, København
Arriva 1943, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 33 ved det nyindrettede stoppested på den tidligere Amagerterminals område. Udover linje 33 holder her kun linje 69 og nogle natbuslinjer.
Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2010.
Anchersen 3239 på Fælledvej, Søvang
Anchersen 3239 (ex. Arriva 1932), Scania OmniLink årg. 2008, som linje 33 på Fælledvej i Søvang en tidlig forårsmorgen.
Foto: Sikandar Sahil, 5. maj 2015.
Anchersen 3296 på Langebro, København
Anchersen 3296, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2016, som linje 33 på Langebro.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2016.
Anchersen 3298 på Langebro, København
Anchersen 3298, Mercedes-Benz O530LE årg. 2016, som linje 33 på Langebro. Bemærk skiltningen, hvor der er lagt vægt på, at turen var ad Kongelundsvej og ikke gennem Ørestad, mens den egentlige destination Rådhuspladsen kun er vist med mindre skrift.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017.
Anchersen 3308 ved Ørestad st., København
Ørestad City fik nærmest busbetjening, inden de første bygninger var rejst. Det skete 2. juli 2000, hvor den daværende linje 46 mellem Vesterport st. og Bella Center via Sjællandsbroen blev forlænget gennem Ørestads endnu tomme veje til Kongelundsvej og ud til Nøragersmindevej-endestationen længere ude på Vestamager. I Ørestad kørtes via den nye Ørestad station, der ligesom Øresundsbroen samme dag åbnede på jernbanen mellem København H, Lufthavnen og Malmö. Hverken bus 46 eller Øresundstogene havde dog rigtig nogen af- og påstigere i Ørestad de første år. Man kunne opleve, at linje 46 "glemte" at køre ind via stationens oprindelige busterminal på Kay Fiskers Plads, og problemer med at overholde køreplanen for Øresundstogene førte snart til, at kun ét tog i timen standsede på Ørestad station i en lang periode. Men efter nogle få år var der efterhånden en række bygninger og lidt mere liv i området, og i oktober 2002 åbnede metroen. Samtidig tilpassedes busbetjeningen af Amager, hvilket bl.a. betød enden for linje 46. I stedet blev Ørestad station blandt andet omstigningssted mellem metroen og den nyoprettede linje 33. I dag er Ørestad City tæt bebygget, og busbetjeningen i området er omlagt utallige gange. Her har en linje 33 fra Rådhuspladsen mod Ørestad Syd, Kongelundsvej og Dragør netop passeret Ørestad st., hvis metroperrons tagoverdækning ses over bussen, som befinder sig på broen, der fører Ørestads Boulevard over jernbanen til Lufthavnen. Ørestad station på Lufthavnsbanen findes til højre for billedet. Bussen er Anchersens vogn 3308, en Mercedes-Benz O530LE Citaro fra 2016.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2019.