Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 156

Tidligere linje 1.

Her vises alle 7 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Arriva 1791 som linje 156 på Ballerup st.

Arriva 1791 som linje 156 på Ballerup st.

Movia-logoet skal kun sættes på fronten af busserne - ikke langsiderne. Og selvom det måske ved første øjekast ser ud til at være lidt skævt sat på, så er det faktisk gjort rigtigt her: Zig-zag-delen af logoet skal være centreret på fronten med "movia" stående til højre. Bus 1791 som linje 156 på Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 21. april 2007.

Arriva 1791 i Magleparken, Ballerup

Arriva 1791 i Magleparken, Ballerup

Arriva 1791, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 156 - Ballerup bybus - i Magleparken.

Foto: Sikandar Sahil, 25. juli 2010.

Arriva 1226 på Linde Alle, Ballerup

Arriva 1226 på Linde Alle, Ballerup

Arriva 1226 (opr. Connex 6355), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 156 på Linde Alle i Ballerup. Ballerup bybus, linje 156, nærmer sig støt og roligt sit 50 års jubilæum, idet linjen blev etableret af vognmand Jørgen Andersen i oktober 1967. De første år bar den enlige bus på ruten linjenummeret 1, ligesom firmanavnet Gråhundbus først kom til senere. Siden 1994 har andre busselskaber haft kontrakten på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Arriva 1227 ved Ballerup st.

Arriva 1227 ved Ballerup st.

Arriva 1227 (opr. Connex 6356), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 156 ved Ballerup station, hvor busterminalen siden efteråret 2017 er under ombygning - den plejer at ligge under jordbunkerne bagved bussen. Bussen synger på sit sidste vers, idet den inden for kort tid erstattes af tidligere linje 8A-materiel. Linje 156 kunne i øvrigt fejre 50 års jubilæum 2. oktober 2017.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017.

Demobus 8976 på Hold-An Vej, Ballerup

Demobus 8976 på Hold-An Vej, Ballerup

I efteråret og vinteren 2017-18 kørte denne VDL Citea LLE-demobus hos Arriva i Ejby. Her ses bussen på Hold-An Vej som linje 156, Ballerup bybus, ikke længe inden bussen kom videre til Kruse.

Foto: Thomas de Laine, 27. januar 2018.

Arriva 1917 ved Ballerup st.

Arriva 1917 ved Ballerup st.

Arriva 1917, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 156 i den nye busterminal ved Ballerup st. Linjen holder ved den østligste stoppesteds-ø sammen med bl.a. linje 147/157.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2018.

Arriva 1980 som linje 156 ved Ballerup st.

Arriva 1980 som linje 156 ved Ballerup st.

Ballerup Bybus blev oprettet 2. oktober 1967 af vognmand Jørgen Andersen, der etablerede en ny busforretning i byen. Han var til dels var i konkurrence med De gule Busser i Herstedøster, som også så Ballerup som deres hjemmebane. Bybussen fik linjenummeret 1 og udgangspunkt ved S-togsstationen, hvorfra der kørtes ad Baltorpvej, Vestbuen, Ågerupvej, den nuværende Hold-an Vej og Magleparken til den store Magleparken-bebyggelse og endestation ved Sydbuen. Bybussen blev betjent med en enkelt bus, som en stor del af tiden havde vognmanden selv ved rattet, og busantallet har principielt holdt sig frem til i dag. Ruten var oprindeligt en traditionel punkt til punkt-linje, men ændredes allerede i december i åbningsåret til at køre direkte ad nuværende Hold-an Vej på tilbagevejen til Ballerup st. Nogle få måneder i 1969-70 var dette ændret således, at der i myldretiden også kørte en linje 2, som betjente Baltorpvej, Vestbuen og Ågerupvej, mens linje 1 kørte direkte til og fra Magleparken i samme tidsrum, men dette var altså kun ordningen for en kort bemærkning. Til gengæld ændredes linje 1 i oktober 1972 til at køre som ringlinje, nemlig ad Vestbuen og Sydbyen fra Baltorpvej til Magleparken i stedet for Ågerupvej og Hold-an Vej. 20. september 1974 blev linjenummeret ændret til 156, som den har haft siden, og 1. april 1975 kom den ind under HT-systemet, idet vognmand Jørgen Andersen - mod sin vilje - blev HT-entreprenør. Herefter fulgte kun småjusteringer af ruten i mange år, og disse ændringer var mest i området lige omkring Ballerup station, hvor der med årene skete en del vejændringer. 1. april 1994 overtog Linjebus alle Jørgen Andersens HT-linjer i Ballerup-området ved HTs 4. udbud, og Linjebus kørte frem til maj 2003 - dog de sidste tre år under navnet Connex. Siden 2003 har Arriva kørt linjen, som fra december 2019 fik elbusser. Den eneste væsentlige ændring i det 21. århundrede fandt sted i oktober 2006, hvor aftenkørslen ophørte, og S-buslinje 400S i stedet fik en særlig aftenudgave, linje 400 uden 'S', med stop ved alle stoppesteder. Linje 400 førtes desuden ad Magleparken i stedet for den sydligste del af Hold-an Vej, således at denne del af Ballerup Bybus' rute fortsat betjentes om aftenen. Aftenkørslen vil nok bortfalde helt, hvis planerne om BRT på linje 400S gøres til virkelighed. Arriva 1980, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, afgår fra Ballerup st. som linje 156 lørdag 7. december 2019 - den sidste dag med dieselbusser på linjen. Dagen efter begyndte en ny kontraktperiode, og når den er til ende i 2029-31, vil Arriva have kørt Ballerup Bybus længere tid end Jørgen Andersen selv, omend Arriva Danmarks navn må forventes ændret inden da.

Foto: Thomas de Laine, 7. december 2019.