Billeder ➜ Se billeder fra en bestemt buslinje ➜
Billeder af busser på linje 132
Her vises alle 12 billeder af busser på linjen gennem tiden:
Connex 5002 på Friheden st.
På Friheden st. mødes linie 132, 137, 539P og 200S, som City-Trafik alle overtog fra Connex 23. maj 2004. Desuden trafikeres terminalen af linie 18, 121 og 97N. Connex' bus 5002, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, som linie 132 på Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004.
City-Trafik 2520 på Friheden st.
Til linie 132 og 133 har City-Trafik modtaget 5 stk. Volvo B12BLE/Aabenraa 12 m-busser, nr. 2516-2520. Bus 2520 som linie 132 på Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.
City-Trafik 2140 ved Friheden st.
City-Trafiks bus 2140 er en DAB-bygget Scania OmniLink fra 2002 som i 2003 blev overført fra City-Trafiks Fredericia-afdeling. I Fredericia kørte den med nummeret 140. Den ses her ved Friheden st. som linje 132 med en af samme selskabs Slupsk-byggede OmniLink'er fra linje 200S i baggrunden.
Foto: Sikandar Sahil, 25. marts 2007.
City-Trafik 2135 på Rødovre Parkvej
City-Trafik 2135, Scania OmniLink årg. 2002, som linje 132 på Rødovre Parkvej ved Rødovre Centret.
Foto: Thomas Weidekamp, 6. december 2010.
City-Trafik 2132 på Hvidovrevej, Hvidovre
City-Trafik 2132, Scania OmniLink årg. 2002, som linje 132 på Hvidovrevej i Hvidovre.
Foto: Thomas Weidekamp, 9. december 2010.
Anchersen Rute 3221 ved Friheden st., Hvidovre
Første del af Movias udbud A8 trådte i kraft 23. oktober 2011, og det betød samtidig premiere på Solaris-busser i Hovedstadsområdet. Anchersen Rute indsatte 8 af typen Urbino 12LE på linje 132 og 133 i Valby-Hvidovre-området, og endnu 8 fulgte i december samme år til linje 22. Bus 3221 som ny på linje 132 ved Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 30. oktober 2011.
Anchersen Rute 3222 ved Friheden st., Hvidovre
Anchersen Rute 3222, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som linje 132 ved Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 30. oktober 2011.
Anchersen Rute 3204 ved Friheden st., Hvidovre
Anchersens små Mercedes'er fungerer også som reservevogne for linje 132 og 133, der ellers kører med 12 m-Solaris-busser. Vogn 3204, Mercedes-Benz O.530K årg. 2008, som linje 132 ved Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 30. oktober 2011.
Anchersen 3228 på Damhustorvet, Rødovre
Anchersen 3228, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som linje 132 på Damhustorvet i Rødovre.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2014.
Anchersen 3216 ved Åmarken st., København
Anchersen 3216, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som linje 132 på Gl. Køge Landevej ved Åmarken st.
Foto: Sikandar Sahil, 29. marts 2015.
Anchersen 3215 på Åkandevej, København
Anchersen 3215, Mercedes-Benz O530K Citaro årg. 2009, som linje 132 på Åkandevej ved Voldparken i Husum. Som på andre Anchersen-linjer kan man jævnligt møde de små Citaro'er, der oprindeligt anskaffedes til servicebuslinjerne i København.
Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2015.
Anchersen 3222 som linje 132 på Hvidovrevej, Hvidovre
Movias linje 132 kan føre historien tilbage til årene omkring 1920, selvom vi skal lidt længere op i tiden, før ruten begyndte at minde mere om nutidens version. Linjen indgik i rutebilpionéren J.P. Pedersens forretning som "Hvidovre Ringlinie". Denne rutebilforretning eksisterede helt frem til 1990 under navnet Hvidovre Rutebiler, og den var fra 1975 HTs største private entreprenør. Hvidovre Ringlinie kørte allerede i løbet af 1920'erne som netop en ringlinje fra Toftegårds Plads ad Gl. Køge Landevej forbi Flaskekroen over Friheden og op ad Hvidovrevej til Vigerslev Allé og tilbage til Toftegårds Plads, men udvidedes efterhånden med en afstikker til Strandmarksskolen og fik senere også kørsel ud på det nye industriområde Avedøre Holme. Ringlinjestrukturen blev brudt 1. oktober 1972, hvor kørslen på Vigerslev Allé mellem Hvidovrevej og Toftegårds Plads faldt bort, og linjen i stedet forlængedes nordpå via Hvidovre st. og Damhustorvet til Ålholm Plads, hvilket fandt sted samtidig med S-banens åbning langs Gl. Køge Landevej. HT udskilte desuden i foråret 1979 kørslen mellem Valby og Avedøre Holme som en separat "hurtigbuslinje" 132H. Endestationen i Valby flyttedes endvidere i september 1981 til busterminalen ved Valby st. Ved de store linjeomlægninger og besparelser i foråret 1989 afkortedes ruten i den anden ende fra Ålholm Plads til Hvidovre st., men det varede kun til 2. juni 1991, hvor den i stedet forlængedes via Damhustorvet til Rødovre Centrum. 1. april 1990 overtog Linjebus kørslen, og Hvidovre Rutebiler ophørte med at eksistere. Det blev til otte år med Linjebus ved roret, hvorefter Combus vandt linjen fra maj 1998. 27. september samme år bortfaldt den på Gl. Køge Landevej mellem Valby st. og Friheden, hvor den ellers havde kørt i omkring 80 år. Den vendte fra maj 2003 tilbage til Valby, men dog ikke med helt samme rute. 24. marts 2013 kom den ekstra langt mod nord, da den i Rødovreenden videreførtes over Husum Torv til Tingbjerg. Den seneste ændring fandt sted ved tilpasningen af busnettet til Metrocityringens åbning 13. oktober 2019, hvor kørslen mellem Valby st. og Friheden nok engang faldt bort. I det 21. århundrede har linjen skiftet operatør tre gange: Connex overtog Combus' aktiviteter i Hovedstadsområdet i foråret 2001, og fra maj 2004 vandt City-Trafik den, men siden oktober 2011 har Anchersen - i øvrigt med garage på Avedøre Holme - haft linjen. Det ændrer sig i december 2023, hvor Umoves elbusser tager over. Her er det Anchersen 3222, en Solaris Urbino 12LE nyleveret til netop linje 132 i efteråret 2011, på Hvidovrevej lige syd for Hvidovre st.
Foto: Thomas de Laine, 1. september 2023.