Billeder ➜ Se billeder fra en bestemt buslinje ➜
Billeder af busser på linje 10
Billeder fra andre linjer med samme nummer: 10H (fra 1983 til 1989).
Her vises alle 58 billeder af busser på linjen gennem tiden:
Bus Danmark 1581 på Sølvtorvet, København
I juni 1996 udrangeredes de sidste af HTs Scania-busser med DABs såkaldte serie 6½-karrosseri. Der leveredes 135 af disse mellem 1979 og 1984. Karrosseriet var i det ydre søgt tilnærmet Leyland-DABs serie 6-busser, men det var i mange henseender mere at sammenligne med serie 7, idet det var opbygget i Alusuisse M5438-systemet. Serie 7 introduceredes imidlertid ikke før 1982. Bus 1581, Scania N112CLB/DAB årg. 1984, som linje 10 på Sølvtorvet i maj 1996.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Arriva 1773 på Emdrup Torv, København
Scania-busser var i omkring 15 år fast inventar på linjeparret 10/16. Scania-busserne var støjsvage, og da 10/16 havde garage i et boligområde, fandt busserne vej hertil. Bus 1773, der her ses på Emdrup Torv i juni 1999, er fra den sidste serie, der leveredes i 1987. Bussen er af typen Scania N112CLB med DAB-karrosseri.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Busdivisionen 1406 i Tietgensgade, København
Én af 1988' kunstbusser var bus 1406, der blev dekoreret af J. Birkemose. Bussen er en Scania BR112/DAB fra april 1982 - den sidste i anden serie Scania-busser til HT. Scania/DAB-busserne var bl.a. fast inventar på linje 10/16 helt op til midten af 1990'erne, og 1406 holdt da også ud helt til april 1995. Her ses den indsat som på linje 10 i Tietgensgade, København.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
HT 1125 på Kgs. Nytorv, København
HT 1125, Scania BR112/DAB årg. 1980, som linje 10 på Kgs. Nytorv. Bemærk flagningen, der skyldes 40-året for Danmarks befrielse.
Foto: Niels Hertz, 5. maj 1985.
Bus Danmark 1744 på Vindebrogade, København
Bus Danmark 1744, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1986, som linje 10 på Vindebrogade i København.
Foto: Thomas de Laine, 17. februar 1997.
Bus Danmark 1774 på Emdrup Torv
Bus Danmark 1774, Scania N112CLB/DAB årg. 1987, som linje 10 på Emdrup Torv.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 1997.
Bus Danmark 1260 på Emdrup Torv, København
Bus Danmark 1260, Volvo B10R-59/Aabenraa-ReBUS årg. 1980, som linje 10 på Emdrup Torv.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 1997.
Arriva 7115 ved Vigerslev Kirke
Arriva 7115 (opr. Unibus 115), DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 10 ved Vigerslev Kirke i juli 1999. Kort forinden var Bus Danmark og Unibus blevet sammenlagt, og det åbnede mulighed for, at de tidligere Unibus'er kunne optræde på gamle Bus Danmark-linjer som f.eks. linje 10.
Foto: Ib Erik Nielsen, 6. juli 1999.
Arriva 1954 på Tietgensbro, København
Arriva 1954, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 10 på Tietgensbro.
Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2001.
Arriva 1453 på Stubmøllevej, København
Arriva 1453, Volvo B7LT/East-Lancs-dobbeltdækker årg. 2001, som linje 10 på Stubmøllevej i Sydhavnen.
Foto: Ib Erik Nielsen, 3. april 2002.
Arriva 1103 på Flintholm st.
Arriva 1103, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 ved Flintholm st. Connex overtog et par uger senere linjen, hvorefter 1103 henstod arbejdsløs hele sommeren 2005.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2005.
Arriva 1104 på Rådhuspladsen, København
Arriva 1104, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 i Amagerterminalen ved Rådhupladsen. Terminalen hedder sådan, fordi den indrettedes til KS og Amagerbanens mange buslinjer til Amager, men når dette skrives, er det kun linje 33, der kører til Amager herfra.
Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2005.
Connex 6377 og 5107 på Flintholm st.
Dette er verdens sidste danskbyggede bus! Connex har fået 4 stk. Volvo B12BLE/Aabenraa, nr. 6374-6377, der er blevet indsat på linje 10. De fire busser var oprindelig en del af Wulff Bus' ordre på 26 bybusser til Roskilde, men de sidste fire af disse busser blev afbestilt og derfor aldrig leveret. Busserne er reelt bygget i 2004, men er først blevet indregistreret i maj 2005. Fabrikken, Aabenraa Karrosseri, indstillede produktionen 1. oktober 2004. 6377 ses til venstre. Til højre er det Volvo B10BLE/Aabenraa-bus nr. 5107 fra 1998, også fra Connex.
Foto: Thomas de Laine, 9. juni 2005.
Veolia 6230 på Engave Plads, København
Enghave Plads er for nylig blevet udpeget som stedet, hvor den ene af stationerne på den kommende metrocityring skal placeres. Stedet ligger kun ganske kort fra Enghave S-banestation, og har i dag betjening af buslinjerne 3A og 10. Linje 10 kører til Teglholmen på visse ture i myldretiderne, men de fleste ture kører enten til Flintholm station via Mozarts Plads og Vigerslev eller kun til Enghave st. Veolias bus 6230, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, på Enghave Plads.
Foto: Thomas de Laine, 9. juni 2006.
Veolia 5130 på Teglholmen, København
Fra 7. januar udvides linje 10 med flere ture til Teglholmen. Veolias bus 5130, en Volvo B10BLE/Aabenraa 1998, som linje 10 på Teglholmen.
Foto: Sikandar Sahil, 27. december 2006.
Veolia 6268 ved Enghave st., København
Veolia 6268, DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 10 på Enghavevej ved Enghave st.
Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.
Arriva 1639 på Ellebjergvej, København
Busbrande forekommer fra tid til anden, og torsdag eftermiddag 21. februar 2008 var det en bus på linje 10 på Ellebjergvej i København, der blev ramt. Under slukningen måtte Ellebjergvej spærres i vestgående retning i et stykke tid og buslinjer omlægges. Bussen var Arriva 1639, en DAB 15-1200C-gasbus fra 1999 (ex. Veolia 6257), der her ses efterladt på stedet noget tid efter branden.
Foto: Mick Bruce, 21. februar 2008.
Arriva 1900 på Enghavevej, København
De tilbageværende Berkhof-gasbusser har næppe lang tid tilbage i den københavnske bustrafik. I april 2008 anvender Arriva i Vasbygade dog endnu mindst fem styk. Bus 1900 (ex. Veolia 6288), DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, som linje 10 på Enghavevej.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008.
Arriva 1216 på Enghavevej, København
Arriva 1216 (ex. Veolia 5194), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Enghavevej ved Sydhavn st.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008.
Arriva 1619 på Brønshøj Torv, København
Linje 10 blev 19. oktober 2008 forlænget fra Flintholm st. til Brønshøj Torv. Arriva 1619 (ex. Veolia 5183), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Brønshøj Torv den første morgen. Linjen kunne i øvrigt fejre 40 års jubilæum som buslinje tidligere på måneden.
Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2008.
Arriva 1641 ved Rådhuspladsen, København
Arriva 1641 (ex. Veolia 6265), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 10 i Amagerterminalen ved Rådhuspladsen. Afskærmningen af gastankene har fået en skade, og det afslører lidt blå farve, der hidrører fra årene 2002-05, hvor bussen kørte på linje 350S.
Foto: Thomas de Laine, 10. januar 2009.
Arriva 1614 på Grøndals Parkvej, Vanløse
Arriva 1614 (ex. Veolia 5168), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Grøndals Parkvej i Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 11. april 2009.
Arriva 1482 på Enghave Plads, København
Arriva 1482 (ex. Veolia 5188), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Enghave Plads.
Foto: Thomas de Laine, 30. maj 2009.
Arriva 1641 på Enghavevej, København
Arriva 1641 (opr. Linjebus 6265), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 10 på Enghavevej.
Foto: Thomas de Laine, 9. august 2009.
Arriva 1621 på Stubmøllevej, København
Arriva 1621 (opr. Combus 5193), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Stubmøllevej i Sydhavnen.
Foto: Thomas de Laine, 9. august 2009.
Arriva 1641 på Flintholm st., København
Arriva 1641 (opr. Linjebus 6265), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 10 på Flintholm st.
Foto: Thomas de Laine, 9. august 2009.
Arriva 1623 på Gaunøvej, København
Arriva 1623 (opr. Combus 5205), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Gaunøvej.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.
Arriva 1638 på Brønshøjvej, Brønshøj
Arriva 1638 (opr. Linjebus 6253), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 10 på Brønshøjvej.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.
Arriva 1479 på Primulavej, København
Arria 1479 (opr. Combus 5171), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Primulavej.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.
Arriva 1480 på Brønshøjvej, København
Arriva 1480 (opr. Combus 5172), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Brønshøjvej.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.
Arriva 1638 ved Brønshøj Torv, København
Arriva 1638 (opr. Linjebus 6253), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 10 på Krabbesholmvej ved Brønshøj Torv, hvor udligningsopholdet finder sted.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.
Arriva 1484 på Flintholm st., København
Arriva 1484 (opr. Combus 5195), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 ved Flintholm st.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009.
Arriva 1035 ved Flintholm st., København
Tirsdag 6. oktober 2009 begyndte udskiftningen af gasbusserne på linje 10. De første syv vogne, nr. 1031-1037, blev sat i drift, svarende til omkring halvdelen af linjens busbehov. I forhold til tidligere Volvo B7RLE-busser til København er der sket nogle designmæssige justeringer: Midterdørene har glas i fuld højde, og busserne har større udstrækning af skyggebemaling. Arriva 1035, Volvo B7RLE-60/Säffle, som linje 10 ved Flintholm st.
Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009.
Arriva 1033 på Enghavevej, København
Arriva 1033, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej.
Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009.
Arriva 1034 på Enghavevej, København
Arriva 1034, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej.
Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009.
Arriva 1032 på Enghavevej, København
Arriva 1032, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej.
Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009.
Arriva 1479 på Enghavevej, København
Arriva 1479 (opr. Combus 5171), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Enghavevej.
Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009.
Arriva 1034 ved Flintholm st., København
Arriva 1034, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 ved Flintholm st. - endnu uden reklamer.
Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009.
Arriva 1036 på Enghavevej, København
Arriva 1035, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej.
Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009.
Arriva 1033 ved Mozarts Plads, København
Arriva 1033, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Borgbjergsvej ved Mozarts Plads.
Foto: Thomas de Laine, 7. november 2009.
Arriva 1042 på Mozarts Plads, København
Arriva 1042, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Mozarts Plads.
Foto: Bartosz Czekalski, 12. februar 2010.
Arriva 1037 ved Mozarts Plads, København
Arriva 1037, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 ved Mozarts Plads.
Foto: Bartosz Czekalski, 12. februar 2010.
Arriva 1040 på Jarmers Plads, København
Arriva 1040, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 runder Jarmers Plads for at komme til stoppested på Rådhuspladsen. EU-flaget skyldes "Europadagen", som Hovedstadens busser har markeret med et dansk flag og et EU-flag hvert år siden 2007.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2010.
Arriva 1040 ved Brønshøj Torv, København
Arriva 1040, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 ved Brønshøj Torv.
Foto: Thomas Weidekamp, 12. august 2010.
Arriva 1038 i Teglholmsgade, København
Arriva 1038, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 i Teglholmsgade. Dette trøstesløst udseende sted har nu fornem busbetjening med både linje 10, 16E og 30.
Foto: Thomas de Laine, 23. januar 2011.
Arriva 1032 i Jernbanegade, København
Lørdag 24. august 2013 var dagen for den årlige Copenhagen Pride. For første gang kørte busserne på en række linjer i København med regnbueflag og Dannebrog i dagens anledning. Arriva 1032, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 ved Vesterport st.
Foto: Thomas de Laine, 24. august 2013.
Arriva 1039 i Jernbanegade, København
Arriva 1039, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 i Jernbanegade.
Foto: Thomas de Laine, 24. august 2013.
Arriva 1040 ved Peter Bangs Vej, København
Arriva 1040, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 krydser Peter Bangs Vej.
Foto: Thomas de Laine, 4. maj 2014.
Arriva 1043 på Grøndals Parkvej, Vanløse
Arriva 1043, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Grøndals Parkvej i Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 4. maj 2014.
Arriva 1038 på Sallingvej, Vanløse
Arriva 1038, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 i krydset mellem Sallingvej og Rebildvej i Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014.
Arriva 1032 på Rebildvej, Vanløse
Arriva 1032, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Rebildvej i Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014.
Arriva 1042 på Rebildvej, Vanløse
Arriva 1042, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Rebildvej i Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.
Arriva 1036 på Grøndals Parkvej, Vanløse
Arriva 1036, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Grøndals Parkvej ved C.F. Richs Vej, Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Arriva 1036 ved Sydhavn st., København
Linje 10 havde været buslinje i 50 år 13. oktober 2018. Frem til 1968 havde den som sporvogn kørt fra Emdrup ad Tagensvej, over Kgs. Nytorv, Hovedbanegården og Enghave Plads til Toftegårds Plads i Valby, men ved omstillingen til busdrift valgte sporvejene at bytte om på ruteføringerne for linje 10 og 16 sydvest for Enghave Plads. Derfor kom linje 10 som buslinje til at køre ad Enghavevej og Borgbjergsvej til Mozarts Plads i stedet. Med denne ombytning ophørte sporvognsdriften på Enghavevej, hvilket gjorde det forestående arbejde med at bygge nye broer for den kommende S-bane mod Køge Bugt nemmere. Derudover havde man ambitioner om en forlængelse af linjen fra Mozarts Plads, hvilket dog først gennemførtes året efter, hvor linje 10 blev fortsat ad Ellebjergvej og Folehaven til Vigerslev. Linje 10 og 16 byttede igen sydvestgrene i 1974, hvorefter linje 10 på ny kom til Toftegårds Plads, men historien har det jo med at gentage sig, og i 1996 ombyttedes 10'eren og 16'eren nok engang. Når "Nyt Bynet" indføres 15. juli 2019, bliver linje 10 endnu engang omlagt til at køre over Toftegårds Plads. Arriva 1036, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej med Køge Bugt-banens broer i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2018.
Arriva 1038 på Gaunøvej, Brønshøj
Arriva 1038, Volvo B7RLE-60/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Gaunøvej i Brønshøj.
Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2019.
Arriva 1040 ved Brønshøj Torv
Arriva 1040, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 under vending på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.
Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2019.
Arriva 1035 ved Åmarken st.
Åmarken station åbnede i 1972 sammen med Køge Bugt-banens første etape fra Dybbølsbro til Vallensbæk. Stationen er beliggende lige øst for Gl. Køge Landevej umiddelbart syd for kommunegrænsen mellem Københavns og Hvidovre kommuner. Stationen har aldrig været banens travleste, og de fleste togrejsende stifter kun rigtigt bekendtskab med den i forbindelse med større driftsuregelmæssigheder eller sporarbejder, idet stationen er den eneste mellem Dybbølsbro og Vallensbæk, hvor sporforholdene egner sig til at vende tog. Derfor har Åmarken ofte været skiftepunktet mellem S-tog og togbusser! Ordinær busdrift har stationen haft mindre af, når der ses bort fra de almindelige busstoppesteder på Gl. Køge Landevej ud for stationen. I april 1989 blev Åmarken dog endestation for den nye linje 23 mellem Hellerup, Nordvest, Vanløse, Valby, Vigerslev og altså Åmarken station. Linjen var en variant af den ældre linje 21 med anderledes rute i sydenden. Selvom linje 23 bestod til efteråret 1997, forsvandt den dog fra Åmarken st. allerede i oktober 1990, hvor den omlagdes, så den fra Vigerslevvej drejede mod nord i stedet mod syd ad Gl. Køge Landevej og fik endestation sammen med makkeren, linje 21, på Toftegårds Plads i Valby. Efter næsten 31 år blev Åmarken st. igen endestation for en rigtig buslinje fra 27. juni 2021, hvor omlægninger i bustrafikken mellem København og Hvidovre medførte, at buslinje 10 ikke længere skulle køre ind til byen, men i stedet føres ned til Åmarken st. Linjen kører mellem Brønshøj Torv, Flintholm st., Ålholm Plads og Åmarken st. og har på hele stykket fra Damhussøen til Åmarken st. i øvrigt samme ruteføring, som linje 23 i sin tid havde. Den nye tværforbindelse, som opstod med omlægningen, har ikke tiltrukket tonsvis af passagerer, men hvis man f.eks. fra Vanløse gerne vil have forbindelse med Køge Bugt-banen og ikke føler for at skifte tog på Folkesundshedsprojekt Ny Ellebjerg, kan man da bruge linje 10 ned til Åmarken... Siden december 2022 kører også Hvidovres servicebuslinje 134 via Åmarken st.
Foto: Thomas de Laine, 27. juni 2021.
Umove 7346 som linje 10 ved Flintholm st., København
Flintholm var i mange år en sikringsteknisk station og godsstation på Godsringbanen og Frederikssundsbanen, idet der før metroens tid var sporforbindelser fra både nord og syd mod Frederiksberg og omvendt samt for S-togene fra nord til Vanløse station og omvendt, hvorimod man aldrig færdigbyggede sporforbindelsen fra Vanløse til Godsringbanen mod syd. Denne første Flintholm station blev etableret i 1929-30 og var ikke nogen personstation, men den eksisterede frem til 1990'erne, hvor baneanlæggene ombyggedes radikalt. Den nuværende Flintholm station åbnedes 24. januar 2004 og har siden givet mulighed for at skifte mellem metroen, Frederikssundsbanens S-tog og Ringbanens S-tog. Det var fra begyndelsen forventningen, at Flintholm ville blive en betydelig skiftestation, og der findes da også ældre planer om en personstation på stedet med navnet "Vestkryds", formentlig efter berlinsk forbillede. Den nye Flintholm station havde fra åbningen en busterminal parallelt med Grøndals Parkvej, som blev endestation for linje 10 og 142, og derudover førtes linje 21 via stationen. Netop linje 21 havde kørt forbi stedet ad Grøndals Parkvej i årtier, men havde dog siden 1989 i stedet kørt via Vanløse station. Efter nogle år fandt man på, at flere buslinjer skulle føres via Flintholm, og det førte i 2013 til et ombygningsprojekt, hvor linjer uden endestation fik nye stoppesteder på begge sider af en busø ude ved Grøndals Parkvej, mens de eksisterende busstoppesteder blev bibeholdt som endestationsstoppesteder. Flere linjer omlagdes derefter via Flintholm, men det har ændret sig noget i årenes løb, præcis hvilke linjer, der har betjent stationen. Bl.a. har linjerne 12, 13 og 22 kørt via Flintholm, og det har også været på tegnebrættet, at linje 123 skulle have endestation der. I dag er der endestation for linje 37 og 142, mens linje 9A, 10, 21 og 26 bruger busøen ved Gtøndals Parkvej. Endelig bør det nævnes, at linje 30 en kort periode omkring 2013 kørte ad Dirch Passers Allé og Flintholm Allé med endestation på Frederiksberg-siden af Flintholm st. Umove 7346, Yutong E12LF årg. 2021, som linje 10 ved Flintholm st. en vintereftermiddag. Broen over terminalen, der ses bag bussen, bærer metroens spor mod Nørreport.
Foto: Thomas de Laine, 13. december 2021.