Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 173E

Tidligere linje 75E, senere linje 15E.

Her vises alle 17 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Bus Danmark 1292 på Sølvtorvet, København

Bus Danmark 1292 på Sølvtorvet, København

Ledbusserien 1292-1301 leveredes i 1980-81 til brug på motorvejsbussen mellem København og Kokkedal. Dengang hed den 75E, men senere blev den til linje 173E, og i dag hedder den 150S. Ledbusserne var bygget hos Leyland-DAB, som HT ellers kun købte bybusser fra. De adskilte sig dog fra bybusserne ved at have Allison-gear, som HT foretrak til nærtrafik- og landevejsbusserne, i stedet for Voith-gear, som alle bybusserne fik. Bus Danmark 1292, Leyland-DAB 6-35-TL11/6 årg. 1980, som linje 173E på Sølvtorvet i maj 1996.

Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.

Bus Danmark 1530 ved Nørreport st., København

Bus Danmark 1530 ved Nørreport st., København

Bus Danmark 1530, Volvo B10MA-55/Aabenraa-ledbus årg. 1984, som linje 173E i Nørre Voldgade ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 1997.

Arriva 1392 ved Nørreport st., København

Arriva 1392 ved Nørreport st., København

Arriva 1392, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 173E ved Nørreport st. Bussen blev bygget til linje 11, men flyttedes 2002 til linje 5A og i 2007 til linje 173E.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2008.

Arriva 1394 på Toftegårds Plads, Valby

Arriva 1394 på Toftegårds Plads, Valby

Arriva 1394 er for nylig blevet udstyret med tv-skærme, der bl.a. viser nyheder fra TV2 News, satiriske videoklummer og bussens aktuelle position på kort. Derudover giver bussen passagererne adgang til trådløst internet samt 220 V-stik til den medbragte computer. Det hele sker under navnet "Den intelligente rejse", som bussen også er blevet udsmykket med, og er en del af Bedre Bustur-projektet på linjerne 150S og 173E, der er omfattet af en såkaldt incitamentskontrakt mellem Movia og Arriva. Busselskabet får ekstra betaling, hvis passagertallene stiger, og der gøres derfor forsøg med forskellige initiativer, der kan tiltrække flere passagerer. Foto fra præsentationen på Toftegårds Plads 26. marts 2009. Bussen er i øvrigt en Volvo B10BLE-63/Aabenraa, som har kørt på linje 173E siden efteråret 2007. Før da har den kørt på linje 11 og 5A.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2009.

Arriva 1392 ved Ryparken st., København

Arriva 1392 ved Ryparken st., København

Arriva 1392, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 173E på Lyngbyvej ved Ryparken st. som sidste tur fredag 28. august 2009. Bussen standser ikke ved Ryparken st., men fra mandag morgen blev dette ændret. Til gengæld mistede linje 173E ved samme lejlighed to andre stoppesteder, så den nu kører uden stop hele vejen fra Nørreport st. til Ryparken st. og omvendt.

Foto: Sikandar Sahil, 28. august 2009.

Arriva 1392 ved Holmegårdsparken, Kokkedal

Arriva 1392 ved Holmegårdsparken, Kokkedal

Linje 173E, der i en del år har været en decideret myldretidslinje fra Fredensborg til Rådhuspladsen morgen og retur om eftermiddagen med kun en håndfuld ture hver vej om dagen, blev 31. august 2009 udvidet betydeligt. Linjen har nu fået flere ture og kører dels i begge retninger i begge myldretider, dels har den fået en ny linjegren, der fra Kongevejen kører ad Egedalsvej, Holmegårdsvej og Brønsholmsgårdsvej til Hvedevænget i Kokkedal. Herved er linjen faktisk blevet tilbageført til sin gamle rute mellem Holmegårdsparken og Kongevejen, som de fleste af dens ture havde i årene 1987-98. Det var dengang, linje 173E var en vigtig linje med ledbusser og rigtig mange afgange - indtil det meste af linjen blev konverteret til S-bus (linje 150S) i februar 1998, og kun Fredensborg-turene overlevede som myldretidssupplement. Arriva 1392, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 173E på Holmegårdsvej ud for linjens tidligere endestation ved Holmegårdsparken på første dag med kørsel til og fra Hvedevænget.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009.

Arriva 1458 på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1458 på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1458, Volvo B10BLE-63/Aabenraa, leveredes i 2002 til linje 400S. Her kørte den frem til oktober 2008, hvor den blev gjort arbejdsløs, da Concordia overtog linjen. Efter nogle måneders stilstand var bussen i januar 2009 igen på gaden, nu som linje 123. Det holdt dog kun til slutningen af marts, men efter en istandsættelse er bussen - på nye nummerplader - fra ultimo august blevet fast vogn på den udvidede linje 173E. Foto på Holmegårdsvej i Kokkedal.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009.

Arriva 1395 på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1395 på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1395, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 173E ved Holmegårdsparken i Kokkedal. Til venstre for bussen lå tidligere en vendeplads, som udgjorde linje 173E's gamle endestation ved Holmegårdsskolen.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009.

Arriva 1464 fra dørsiden på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1464 fra dørsiden på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1464, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 173E på Holmegårdsvej i Kokkedal. Bussen kørte foråret 2002 til oktober 2008 på linje 400S og var det følgende år hensat, bortset fra en overgang, hvor den var udlånt til Arriva i Malmö. Først med udvidelsen af linje 173E pr. 31. august 2009 kom den i drift igen.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009.

Arriva 1394 på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1394 på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1394, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, bærer påskriften "Den intelligente rejse" på fronten, da den er udstyret med bl.a. særlige tv-skærme, der viser TV2 News til passagererne på linje 173E. Det er blot et af de nye tiltag, som er kommet ud af incitamentskontrakten på linje 150S og 173E. Det andet og seneste er udvidelsen af linje 173E med ture til Holmegårdsparken og Hvedevænget samt kørsel i begge retninger både morgen og eftermiddag. Foto ved Holmegårdsskolen i Kokkedal på første dag med kørsel hertil.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009.

Arriva 1464 fra vinduessiden på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1464 fra vinduessiden på Holmegårdsvej, Kokkedal

Arriva 1464, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, på Holmegårdsvej i Kokkedal - nymalet til brug på linje 173E.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009.

Arriva 1458 i Nærum

Arriva 1458 i Nærum

Arriva 1458, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 173E på Helsingørmotorvejen nord for Nærum st.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.

Arriva 1394 ved Kongevejscentret, Hørsholm

Arriva 1394 ved Kongevejscentret, Hørsholm

Arriva 1394, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 173E på Usserød Kongevej ved Kongevejscentret. Bussen er på vej mod den nye destination "Kokkedal, Hvedevænget".

Foto: Sikandar Sahil, 3. september 2009.

Arriva 1415 på Helsingørmotorvejen, Lundtofte

Arriva 1415 på Helsingørmotorvejen, Lundtofte

Arriva 1415, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 173E på Helsingørmotorvejen i Lundtofte kort før introduktionen af nye Scania-busser på 14,6 m.

Foto: Thomas de Laine, 27. marts 2012.

Arriva 1412 på Nørre Allé, København

Arriva 1412 på Nørre Allé, København

Arriva 1412, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 173E på Nørre Allé ved Universitetsparken.

Foto: Thomas de Laine, 28. marts 2012.

Arriva 1415 ved Nørreport st., København

Arriva 1415 ved Nørreport st., København

Arriva 1415, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, ankommer til Nørreport st. som linje 173E. Da Nørreport til en forandring er under ombygning, er der stablet nogle skurvogne ved busterminalen.

Foto: Thomas de Laine, 28. marts 2012.

Arriva 1188 ved Forskerparken, Hørsholm

Arriva 1188 ved Forskerparken, Hørsholm

Arriva 1188, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 173E ved Forskerparken i Hørsholm, der nu er linjens nordlige endestation.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 8. august 2012.