Billeder ➜ Se billeder fra en bestemt buslinje ➜
Billeder af busser på linje 1
Senere linje 15.
Billeder fra andre linjer med samme nummer: 1A (fra 2003).
Her vises alle 8 billeder af busser på linjen gennem tiden:
Busdivisionen 1570 på Rådhuspladsen, København
Fra april 1993 blev Busdivisionens bus 1570, Scania BR112/DAB fra 1983, totalreklame for Computer Associates. På billedet ses 1570 i denne bemaling på Rådhuspladsen i selskab med en Scania/Wiima-lavgulvsbus fra Unibus på linje 29 (bag bussen) og en anden Scania BR112/DAB (til venstre). I 1996 blev bussen udrangeret og eksporteret til Tallinn i Estland.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
Busdivisionen 1596 i Valby garage
Ved HTs køreplansskift 28. april 1991 blev Valby garage nedlagt. Dette skete til trods for, at der ikke blev privatiseret nogen linjer dette år. En del af busanlægget i Valby var tidligere sporvognsremise, der anvendtes til opstilling af busser, og netop her fangede fotografen bus 1596. Ifølge litteraturen blev 1596 totalreklame for Frisko Is i maj 1991, altså måneden efter ("litteraturen" er "Busdivisionen 1984-1995"), så vi kan nok konkludere, at 1596 lige var blevet totalreklame, da billedet blev taget... Bussen er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra september 1983 og fra den serie, der havde bagperron og dørarrangement 2-2-2. De fleste vogne fra denne serie blev i 1994-95 ReBUS-renoveret, men 1596 slap og blev i stedet skolevogn for HT-Områdets Uddannelsescenter, der stadig har bussen - nu i blå og hvid bemaling.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
HT 371 ved Charlottenlund Fort
HT 371, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 1 ved Charlottenlund Fort. Bussen har fået HTs nye gule farve i forbindelse med en renovering.
Foto: Niels Hertz, 22. januar 1983.
HT 2011 på Strandvejen, Hellerup
HT 2011 (ex. NESA 11), Leyland-DAB serie II årg. 1971, som ekstravogn fra travbanen på linje 1 i Hellerup ved Tuborg. I alt overtog HT 27 serie II'ere fra NESA, som i forhold til de fra sporvejene overtagne vogne afveg i flere henseender. Blandt andet havde NESA-vognene ZF-gear, mens KS-vognene havde Voith-, og busserne havde en anden sædeopstilling, ligesom destinationsskiltet på siden var flyttet op over tagkanten. Endelig var NESA-vognene nogle år nyere end KS-busserne.
Foto: Niels Hertz, 24. april 1983.
HT 884 på Trianglen, København
HT 884, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1978, ved Trianglen som "badevogn" på linje 1 mod Kgs. Nytorv.
Foto: Niels Hertz, 24. april 1983.
Bus Danmark 1250 ved Østerport st., København
Bus Danmark 1250, Volvo B10R-59/Aabenraa-ReBUS årg. 1979, som linje 1 ved Østerport st. - dagen før City-Trafik overtog driften.
Foto: Thomas de Laine, 1. juni 1996.
City-Trafik 1374 på Christiansborg Slotsplads, København
Bus Danmark 1374, Scania BR112/DAB årg. 1981, som lånevogn hos City-Trafik på linje 1 på Christiansborg Slotsplads i København. Det er første dag, City-Trafik kører linje 1, og første dag linje 1 kører til Rødovre st. Bussen er derimod ikke uvant med linjen.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.
City-Trafik-lånevogn 1232 i Tietgensgade, København
Bus Danmark 1232, Volvo B10R-59/Aabenraa-ReBUS årg. 1979, som lånevogn hos City-Trafik på linje 1 i Tietgensgade.
Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.