Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Troels Zahren Martens
Troels Zahren Martens har taget 22 billeder på Myldretid:
Bus Danmark 1581 på Sølvtorvet, København
I juni 1996 udrangeredes de sidste af HTs Scania-busser med DABs såkaldte serie 6½-karrosseri. Der leveredes 135 af disse mellem 1979 og 1984. Karrosseriet var i det ydre søgt tilnærmet Leyland-DABs serie 6-busser, men det var i mange henseender mere at sammenligne med serie 7, idet det var opbygget i Alusuisse M5438-systemet. Serie 7 introduceredes imidlertid ikke før 1982. Bus 1581, Scania N112CLB/DAB årg. 1984, som linje 10 på Sølvtorvet i maj 1996.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Arriva 1773 på Emdrup Torv, København
Scania-busser var i omkring 15 år fast inventar på linjeparret 10/16. Scania-busserne var støjsvage, og da 10/16 havde garage i et boligområde, fandt busserne vej hertil. Bus 1773, der her ses på Emdrup Torv i juni 1999, er fra den sidste serie, der leveredes i 1987. Bussen er af typen Scania N112CLB med DAB-karrosseri.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Bus Danmark 1709 på Ballerup st.
Størstedelen af HTs busserie 1688-1717, Leyland-DAB serie 8 årg. 1985-86, blev i 1990'ernes begyndelse ombygget til S-busser til brug på linjerne 200S, 300S og 400S. Efter licitation gik linjerne 200S og 400S dog fra til Unibus i hhv. 1994 og 1996, og ledbusser fortrængte efterhånden serie 8'erne fra 300S. Busserne mistede derfor S-busstriberne og blev indsat på almindelige buslinjer med deres tonede ruder, flyvestole og andet godt, som dengang fandtes på S-buslinjerne. Bus 1709 som linje 69 på Ballerup st. i juni 1996.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Bus Danmark 1292 på Sølvtorvet, København
Ledbusserien 1292-1301 leveredes i 1980-81 til brug på motorvejsbussen mellem København og Kokkedal. Dengang hed den 75E, men senere blev den til linje 173E, og i dag hedder den 150S. Ledbusserne var bygget hos Leyland-DAB, som HT ellers kun købte bybusser fra. De adskilte sig dog fra bybusserne ved at have Allison-gear, som HT foretrak til nærtrafik- og landevejsbusserne, i stedet for Voith-gear, som alle bybusserne fik. Bus Danmark 1292, Leyland-DAB 6-35-TL11/6 årg. 1980, som linje 173E på Sølvtorvet i maj 1996.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Bus Danmark 1867
Op gennem 1990'erne forsvandt flere af de gamle sporvognslinjer i København i takt med opbygningen af S-busnettet. I 1995 var det linje 7E's tur: Den blev fra 24. september erstattet af den nye linje 350S, der egentlig var en slags sammenkobling linjerne 7E og 73E. Den sidste tur på 7E blev kørt af bus 1867, en Volvo B10M-60/DAB fra 1988. Foto på Ballerup st.
Foto: Troels Zahren Martens, 23. september 1995.
City-Trafik 2903 på Østerbrogade, København
Juni-køreplansskiftet i 1996 bød på (efter datidens forhold) omfattende linjeændringer i København, hvor de to nye S-buslinjer 550S og 650S opstod. City-Trafik kørte begge linjer med 41 nye DAB 15-1200C mk. III'ere, bus 2900-2940. Bus 2903 som linje 650S på Østerbrogade i juni 1996 - endnu med reklamer for den nye linje. 10 år senere var kun meget få af disse busser fortsat i trafik hos City-Trafik, men 2903 var en af dem. Linje 650S er forlængst historie.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Bus Danmark 1911 ved Langelinie Pavillonen, København
Sommeren 1996 var sidste sæson, HTs sightseeingbus kørte. Det samme år var private busselskaber begyndt at køre med open-top-sightseeingbusser i København. Busserne 1911-1913, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, kørte på sightseeingbuslinjen dette år. De var ellers normalt at træffe på linje 39. Foto ved Langelinie Pavillonen.
Foto: Troels Zahren Martens, 14. juni 1996.
Bus Danmark 1790 på Sølvtorvet, København
Bus Danmark 1790, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1987, som linje 184 på Sølvtorvet, København. Maj 1996.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Bus Danmark 1298 ved Hovedbanegården, København
HT oprettede linje 150S mellem København og Kokkedal ad Helsingørmotorvejen på den iskolde søndag 1. februar 1998. Linjen erstattede det meste af linje 173E, der indtil da var en meget stor linje. Der blev købt nye busser til den nye S-buslinje, men de fleste var ikke klar til første driftsdag. Derfor blev ledbusserne fra linje 173E udstyret med blå og hvide S-busstriber og sat ind som S-busser. Kort efter oprettelsen blev det nødvendigt at indsætte flere ture på den succesrige nye linje, så linje 173E's gamle ledbusser fra begyndelsen af 1980'erne fik lov at køre videre... Bus Danmark 1298, en Leyland-DAB 6-35-TL11/6 fra 1981, ved linje 150S' første endestation ved Hovedbanegården i februar 1998.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Duobus 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen, København
Det københavnske duobusforsøg kunne 2. august 1993 indlede driften. Det skete på en særlig linje 50E mellem Hovedbanegården, Rådhuspladsen, Nørreport, Tagensvej og Hans Knudsens Plads. Forsøget var dog forfulgt af problemer og på premieredagen kunne ingen af busserne køre på strøm. Ledningerne med kørestrøm blev pillet ned i efteråret 1997. De to duobusser, der var leveret af Mercedes-Benz, ved præsentationen på Rådhuspladsen med nr. 2 nærmest.
Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.
Duobus 2 på Rådhuspladsen, København
Det første års tid kørte de to duobusser beklædt med en foliereklame, hvor nogle af forsøgsprojektets parter var nævnt: AEG og Nesa. Selvom busserne blev leveret i 1993 var det højgulvsbusser. Duobus nr. 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen.
Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.
KS 314 på Rådhuspladsen, København
Ved duobuspræsentationen i 1993 deltog også HT-Museets Reo-bus fra 1934. Bussen kørte i sin tid hos Københavns Sporveje, hvor den havde nr. 314. I dag tilhører bussen Sporvejhistorisk Selskab.
Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.
Linjebus 6612 på Nørrebrogade, København
Linjebus købte i 1992 et antal brugte busser af HT. Linjebus 6612 var en af dem. Det var en Leyland-DAB serie 8 fra 1984, som hos HT havde kørt med busnummer 1646. Her ses den som linje 4E på Nørrebrogade en morgen i maj 1996. Måneden efter måtte Linjebus aflevere linje 4E til Unibus, og bussen blev udrangeret.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Arriva 1286 på Emdrup Torv, København
HT fik mellem 1979 og 1981 i alt 74 Volvo B10R-busser. En stor del af disse fik et ret langt liv i de københavnske gader, fordi de i 1992-94 blev renoveret under det såkaldte ReBUS-projekt. Først i 2001 blev de sidste udrangeret. Bus 1286, der er bygget i 1981, som linje 176 på Emdrup Torv med bagenden af en søstervogn til højre. Foto i juni 1999.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Bus Danmark 1287 på Jydeholmen, Vanløse
De københavnske Volvo B10R-busser var i drift helt til 2001, og linje 14 var den sidste linje, der havde dem. Bus 1287, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1981, i Jydeholmen-sløjfen i Vanløse i maj eller juni 1999.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Arriva 1822 på Lyngby st.
I 1980'erne var dette HTs version af en rutebil: Dobbelte fordøre, dobbelte midterdøre, stor midterperron - og bagagerum! Det var hovedsageligt HTs driftsområde Køge, der var "landevejsbus"-bastion og blev ved med at modtage nye sådanne busser. Busserne 1820-1826 leveredes i 1989 til Køge og blev de sidste nye busser til anlægget i 10 år. Først da kørslen havde været i licitation i 1999, kom der igen nye busser. Da blev hele vognparken til gengæld også skiftet ud, og bus 1820-1826 fik en kort karriere hos andre Arriva-garager. Bus 1822, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1989, holder pause på Lyngby st. i juli 2000. Bussen anvendtes på dette tidspunkt normalt på linje 171E mellem Sjælør st. og Lyngby st.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Combus 5135 i Børsgraven, København
Vittige sjæle hævder, at havnebusserne havde forpremiere 5. februar 1999. Den morgen kørte en bus nemlig i Børsgraven, mens den var på vej fra Combus' busanlæg i Vasbygade til linje 100S' endestation på Østerbro. Bussen var nr. 5135, en Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, og den blev så ødelagt af turen i vandet, at den kasseredes. Chaufføren slap i øvrigt heldigt fra ulykken ved at klare op gennem bussen og ud ad bagruden.
Foto: Troels Zahren Martens, 5. februar 1999.
Bjærgning af Combus 5135, København
Man forsøger at bjærge Combus 5135 fra Børsgraven i København. Denne bus og dens søstre 5134 og 5136 leveredes ikke som S-busser, men var forberedt herfor, idet den daværende linje 100S skulle udvides nogle måneder efter leveringen af busserne.
Foto: Troels Zahren Martens, 5. februar 1999.
BVG 3042 ved Buddinge st.
I april 1998 prøvekørte HT og Bus Danmark en dobbeltdækkerbus på linje 250S mellem Buddinge st., City og Lufthavnen i Kastrup. Bussen var en MAN-bus fra BVG i Berlin, hvor den kørte med nr. 3042. Forsøget skyldtes, at man overvejede at bede om tilbud med dobbeltdækkere på linje 350S, der var på vej i udbud. Det blev dog ikke til noget, men to år senere kom der dobbeltdækkere på linje 250S - hvor også prøvevognen altså kørte. Her ses BVG 3042 ved Buddinge st. i april 1998. På dette tidspunkt var der endnu bare en parkeringsplads, hvor der i dag er busterminal.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
City-Trafik 1854 ved Hovedbanegården, København
City-Trafik overtog 2. juli 2000 linje 250S og skulle indsætte nye dobbeltdækkere. De blev dog først leveret mange måneder senere, og indtil da brugte City-Trafik et antal Volvo/Aabenraa- og Volvo/DAB-højgulvsbusser, som Arriva havde udrangeret. City-Trafik 1854, Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården i juli 2000. Bussen fik aldrig et nummer i City-Trafiks egen serie. Bemærk vejarbejdet i højre side af billedet: Store dele af 2000 gik med at etablere busøen, der i dag udgør busterminalen ved Hovedbanegården.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Metro-togsæt 02 på KVC, Ørestad
I juni 1999 var der mulighed for at besøge metroens Kontrol- og Vedligeholdelsescenter (KVC) på Vestamager. På dette tidspunkt var der mere end tre år til åbningen, men det første metrotogsæt - nr. 02 - var allerede leveret. Her ses det på KVC.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Arriva 1893 på Lyngby st.
Linje 300S blev oprettet i 1990 og fik efter få år ledbusser; i årene 1994-2000 endda i princippet på alle ture. Busdivisionen anskaffede i 1993 i alt 14 MAN NG.272-ledbusser, som blev fordelt mellem linjerne 11 og 300S, indtil de året efter alle samledes på 300S. Typen var ret udskældt og dertil kom, at ikke færre end tre af seriens busser udbrændte totalt, mens de var i drift. Busserne forlod linje 300S i 2000 og blev taget helt ud af drift i 2003. I dag kører en del af dem hos nye ejere i bl.a. Polen. Bus 1893 på Lyngby st. i juli 2000.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.