Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:
Arriva 1528 på Frederikssundsvej, København
Scania OmniLink-busserne på linje 2A synger på sidste vers. De busser, Arriva busovertog med linje 5A i december 2015 og med linje 600S i december 2016, bliver nemlig i foråret 2017 flyttet til linjerne 2A, 200S og 350S, hvis Scania OmniLink-busser af årgang 2004-06 for de flestes vedkommende udrangeres. De overflyttede busser er lidt nyere, nemlig fra 2007 og 2008 og kommer formentlig til at køre kontraktperioden ud på de tre linjer. En håndfuld af 2A-Scania'erne forventes dog at overleve i drift. Arriva 1528, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på hjørnet af Åkandevej og Frederikssundsvej i Brønshøj.
Foto: Thomas de Laine, 9. april 2017.
Arriva 1920 på Refshalevej, København
De efterhånden mange nye boliger ved Lynetten kommer til at nyde godt af linje 9A's forlængelse til Refshaleøen fra 9. april 2017. Linjen arver nemlig stoppestedet her fra linje 37, der afkortes til Amagerværket, hvorved Lynetten går fra én bus i timen, dog tillempet halvtimesdrift i myldretiderne, til otte busser i timen. Det må kunne mærkes! Arriva 1920, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 37 på vej mod Refshaleøen ved stoppestedet Lynetten, der allerede er blevet gjort klar til at tage imod A-busser.
Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017.
Umove 7529 på Danneskiold-Samsøes Allé, København
Umove 7529, VDL Citea LLE årg. 2015, drejer fra Danneskiold-Samsøes Allé for at køre ad Fabriksmestervej til Operaen. Fremover fortsætter linje 9A i stedet ligeud ad Kongebrovej og Refshalevej til Refshaleøen - i øvrigt samme rute, som linjen midlertidigt havde, mens det europæiske Melodi Grand Prix i maj 2014 blev afholdt på Refshaleøen.
Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017.
Umove 7536 ved Operaen, København
Umove 7536, VDL Citea LLE årg. 2015, forlader Operaen som linje 9A mod Glostrup. Ved linjens forlængelse til Refshaleøen vokser busforbruget, hvorfor en enkelt vogn overføres fra Umoves Kvistgård-afdeling til linje 3A/9A.
Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017.
Umove 7531 ved Operaen, København
Umove 7531, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 9A ved Operaen på Holmen. Operaen blev indviet i januar 2005 og fik fra maj samme år busbetjening i form af den dengang næsten nye linje 66. I marts 2013 overtog linje 9A betjeningen, der i både linje 66- og 9A-tiden har været suppleret med ekstrabusser i forbindelse med forestillinger i Operaen. Fra centrum kan Operaen alternativt nås med havnebussen og siden juli 2016 til fods via Inderhavnsbroen. Fra april 2017 holder der ikke længere ordinære rutebusser ved Operaen.
Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017.
Unibus 7053 på Kgs. Nytorv, København
Unibus 7053, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, som linje 29 på Kgs. Nytorv i København.
Foto: Thomas de Laine, 20. maj 1998.
Bus Danmark 1885 ved Sydhavn st., København
Bus Danmark 1885, Mercedes-Benz O405N årg. 1992, som linje 3 ved Sydhavn st. i København. Bussen var første lavgulvsbus til HTs daværende Busdivision.
Foto: Thomas de Laine, 18. januar 1998.
De Blaa Omnibusser 8829 ved Rødovre st.
De Blaa Omnibusser 8829, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, som linje 161 ved Rødovre st.
Foto: Thomas de Laine, 16. maj 1998.
Linjebus 6093 på Kgs. Nytorv, København
Linjebus 6093, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1994, som linje 42 i den daværende endestation på Kgs. Nytorv i København.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 1997.
Aalborg Omnibus Selskab 315 på Nytorv, Aalborg
Aalborg Omnibus Selskab vogn 315, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, som linje 7 på Nytorv i Aalborg.
Foto: Thomas de Laine, 24. juli 1998.
Bus Danmark 051 ved Køge st.
Den HT-ejede Bus Danmark nr. 051, Van Hool A308 årg. 1995, holder pause ved Køge st. i forbindelse med driften på telebuslinje 826. Fire busser af typen, der er en midibusversion af Van Hool A300-modellen, blev brugt som tele- og servicebusser i Køge-området.
Foto: Thomas de Laine, 29. december 1997.
Unibus 7030 på Rådhuspladsen, København
Unibus 7030, Scania N113CLB/Wiima årg. 1992, som linje 29 på Rådhuspladsen. Bussen er fra den første serie lavgulvsbusser i Danmark, der blev indsat på netop linje 29 i København fra 29. marts 1992. Wiima'erne forblev i trafik her indtil maj 1998, hvor de flyttedes til bybuskørslen i Herning.
Foto: Thomas de Laine, 17. februar 1997.
Linjebus 6170 ved Roskilde st.
Linjebus 6170, Scania CN113CLL MaxCI årg. 1994, som linje 605 ved Roskilde st.
Foto: Thomas de Laine, 4. april 1998.
Unibus 7144 ved Herlev st.
Unibus 7144, Volvo B10L-60/Aabenraa årg. 1996, som linje 151 ved Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996.
Birkerød Bus Compagni 43 som linje 330 på Bellahøj, København
Under en udflugt for Foreningen Busfronten besøgte Birkerød Bus Compagni vogn 43 Bellahøj, som Birkerød Bus Compagni i årene 1974-77 betjente med linje 330. Bussen er en Leyland-DAB 7-1-TL11/8 fra 1983, der blev nyleveret til Birkerød Bus Compagni og i dag tilhører Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. På Bellahøj mødtes Keolis 2522, Volvo B12BLE/Aabenraa (Volvo 8500LE) årg. 2003, på linje 13.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2015.
Keolis 2623 på Bellahøj, København
Keolis 2623, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8900LE) årg. 2011, som linje 13 på Bellahøj. Den runde bygning og projektørerne er karakteristiske for denne terminal, der blev indrettet i 1969 samtidig med anlægget af Frederiksundsvejstunnelen.
Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017.
Keolis 8423 på Hareskovvej ved Mellemvangen, København
Keolis 8423, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Hareskovvej ved den gamle linje 38-endestation på hjørnet af Mellemvangen.
Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017.
En række af Københavns Kommunes skovbørnehavebusser parkeret bag Grøndalscentret, København
Bag Grøndalscentret, på parkeringspladsen ved Hvidkildevej, parkerer Københavns Kommune en del af sine skovbørnehavebusser, når de ikke er "på arbejde" - f.eks. i weekenden. Her ses en god blanding, hvoraf de fleste er Volvo'er.
Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017.
Ex. HT 1042 ved Bellahøj, København
Ex. HT 1042, Leyland-DAB LS 575-690/5 (serie 6) årg. 1979, på Borups Allé ved Bellahøj. Bussen blev udrangeret fra HT/Busdivisionen i 1992 og har, efter at have overlevet en periode på et køreteknisk anlæg, siden været benyttet af kreative mennesker på en filmskole og nogle teatre. I januar 2017 var bussen 37½ år gammel, men stadig indregistreret og tilhørende Teater Vestvolden i Hvidovre!
Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.
Lokalbus 4410 på busvendepladsen på Værftsvej, Køge
En ny busvendeplads på et kommunalt areal på Værftsvej nordøst for Køge station blev taget i brug i januar 2017 af linje 102A og 260R. Vendepladsen erstatter den midlertidige vendeplads ved hjørnet af Ivar Huitfeldtsvej og Niels Juelsgade, idet der nu køres tom via den nye vejtunnel under banearealet til Værftsvej og ad denne til vendepladsen. Turen er ca. 900 meter, der altså skal gøres både frem og tilbage, hver gang busserne kommer til Køge st. vest. I den forbindelse har linje 102A, der ellers kører hvert kvarter, nu et endestations-"ophold" i Køge på intet mindre end 20 minutter, hvorfor linjen er udvidet med en bus. Linje 260R nøjes med 10 minutter, mens linje 245, der indtil køreplansskiftet 30. januar 2017 også kørte til Køge st., er blevet afkortet til Ølby st., da linjen ellers ville kræve en bus mere. Afkortningen frigav samtidig den nødvendige ekstra bus til linje 102A! Her ses Lokalbus 4410, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på busvendepladsen en tirsdag morgen efter at have gjort turen fra Præstø til Køge på linje 102A.
Foto: Thomas de Laine, 31. januar 2017.
Lokalbus 4414 ved Køge st. vest
Ved ibrugtagningen af den nye busvendeplads på Værftsvej nordøst for Køge station blev der behov for en bus mere på linje 102A. Samtidig afkortedes linje 245, hvilket frigav en bus. Lokalbus vogn 4414 er således cirka januar 2017 blevet udstyret med røde A-bus-hjørner til kørsel på linje 101A og 102A, og bussen ses her på linje 101A ved Køge stations vestside. Bagved skyder det omfattende Køge Kyst-byggeri op på det område, hvor Køge stations gamle busterminal lå. Bussen er en Irisbus Crossway LE fra 2011.
Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017.
Arriva 1010 ved Greve st.
I forbindelse med renovering af forpladsen ved Greve station er den gamle, overdækkede busterminal fra 1979 fra 22. januar 2017 blevet spærret af, og imens er busserne på linje 224, 225 og 600S/91N henvist til en midlertidig busterminal indrettet på et område, hvor der normalt er parkeringspladser. Arriva 1010, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, ses her som linje 600S i den midlertidige busterminal. Linje 600S holder i begge retninger sådan her, mens stoppestedet i baggrunden til venstre bruges af linje 224 og 225.
Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017.
Lokalbus 4427 ved Greve st.
Lokalbus 4427, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 224 i den midlertidige busterminal ved Greve st.
Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017.
Lokalbus 4429 ved Greve st.
Lokalbus 4429, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 224 i den midlertidige busterminal ved Greve st.
Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017.
Arriva 1012 ved Greve st.
Arriva 1012, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, ankommer til den midlertidige busterminal ved Greve station. Arriva indsatte 23 busser af typen på linje 600S i december 2016.
Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017.