Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:
Arriva 1501 på Axeltorv, København
Arriva 1501, MAN Lion's City-gasbus årg. 2014, som linje 6A på Axeltorv.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1066 i Lille Skensved
Arriva 1066, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2006, som linje 246 ved Lille Skensved st.
Foto: Thomas de Laine, 8. september 2016.
De Blaa Omnibusser 4165 hos Lokalbus ved Lille Skensved st.
Ex. De Blaa Omnibusser 4165, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, som linje 242 ved Lille Skensved st. Bussen kom til Lokalbus i august 2016, hvor selskabet overtog kørslen på bl.a. linje 242 fra Strøby Turist. Vognen kom til at indgå permanent i Lokalbus' vognpark, hvor den fik nummer 4449. Men 8. september 2016 havde den endnu både vognnummer og bomærke fra De Blaa, og destinationsskiltet var af pap.
Foto: Thomas de Laine, 8. september 2016.
Arriva 1790 som togbus ved Hundige st.
Arriva 1790, Scania OmniLink årg. 2003, forlader Hundige st. som lilla togbus mod Ølby med stop ved Solrød Strand. Lilla togbus holdt ved Hundige station i den gamle busterminal under broen, men den gamle udkørsel findes ikke mere, så busserne måtte køre både ind og ud gennem de gamle stoppesteder.
Foto: Thomas de Laine, 23. august 2016.
Schmidts Rutetrafik 3606 som togbus ved Hundige st.
Da S-togene på Køge Bugt-banen i sommeren 2016 var erstattet med busser, var den gamle busterminal under broen ved Hundige st. i brug for en del af togbussernes vedkommende. Her ses Schmidts Rutetrafik 3606, Mercedes-Benz O530K Citaro årg. 2010, som "lilla togbus" ved Hundige st. Den lilla togbus kørte Hundige-uden stop-Solrød Strand-uden stop-Ølby.
Foto: Thomas de Laine, 23. august 2016.
Nobina 6073 ved Næstved st.
Nobina 6073, Scania OmniLink årg. 2010, som linje 601A ved Næstved st. i august 2016. Senere på året mistede linje 601 sin A-busstatus.
Foto: Thomas de Laine, 7. august 2016.
Nobina 6083 ved Næstved st.
Nobina 6083, Scania OmniLink årg. 2010, som linje 603 ved Næstved st.
Foto: Thomas de Laine, 7. august 2016.
Arriva 1919 ved Vesterport st., København
Arriva 1919, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 68 ved Vesterport st. Bussen blev i december 2008 nyleveret til linje 40, den nuværende linje 37, hvis gasbusser på dette tidspunkt skulle skiftes ud med nyt materiel ifølge kontrakten. Senere blev linje 40 skåret ned, og i foråret 2015 blev bus 1919 i stedet gjort til A-bus på den nye linje 8A. Ved kontraktskiftet på denne linje i december 2017 blev bl.a. 1919 til overs, så den har nu mistet sine røde hjørner og er flyttet til Gladsaxe, hvor den har erstattet lidt ældre materiel på linje 68.
Foto: Thomas de Laine, 26. december 2017.
Arriva 1922 ved Vesterport st., København
Arriva 1922, Scania OmniLink årg. 2008, i Vester Farimagsgade ved Vesterport st. Det har været et hverdagssyn længe, men tidligere kom bussen her som linje 37 (og endnu tidligere 40) - nu er den overført til Gladsaxe og linje 68, hvor den har erstattet en af linjens Jonckheere-busser. I forbindelse med flytningen har bussen også fået påsat Arrivas nye logo.
Foto: Thomas de Laine, 26. december 2017.
Arriva 1133 som operaekstrabus ved Hovedbanegården, København
Arriva 1133, Scania OmniLink årg. 2012, fra linje 1A afgår fra Hovedbanegården som ekstravogn på linje 9A mod Operaen.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.
Arriva 1345 ved Nordhavn st., København
Arriva 1345, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A ved Nordhavn st.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.
Arriva 1359 ved Friheden st., Hvidovre
Arriva 1359, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A ved Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.
Arriva 1355 ved Friheden st., Hvidovre
Arriva 1355, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A ved Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.
Arriva 1346 på Strandboulevarden, Østerbro
Arriva 1346, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A i krydset mellem Strandboulevarden og Nordre Frihavnsgade på Østerbro.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.
Arriva 1358 ved Friheden st., Hvidovre
Arriva 1358, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A ved Friheden st.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.
Arriva 1372 i Nordre Frihavnsgade, København
Arriva 1372, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 37 i Nordre Frihavnsgade på Østerbro.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.
Arriva 1363 ved Nordhavn st., København
Arriva 1363, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, på bussens første driftsdag som linje 8A ved Nordhavn st.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.
Keolis 8415 ved Fælledparken, København
Øster Allé mister ved køreplansskiftet 10. december 2017 sin busbetjening efter at have haft bus og endnu tidligere sporvogn gennem 113 år. Tilbage i 1904 blev den daværende sporvognslinje 6 forlænget fra Trianglen ad Øster Allé, der mundede ud i Vibenshus Runddel, hvorfra vognene fortsatte til Haraldsgade. Øster Allé havde kun enkeltspor frem til 1910, hvor alléen til gengæld - som det første sted i byen - fik sporvognsspor i eget areal langs med alléen. Linje 6 forblev i Øster Allé til september 1993, men dog siden foråret 1969 som bus. I 1993 ombyttedes nordenderne på linje 6 og 1, hvorfor der kom til at køre linje 1-busser i Øster Allé frem til maj 2003, hvor linjen skiftede nummer til 15. Den blev dog nedlagt i marts 2013, hvor linje 14 i stedet omlagdes ad Øster Allé. Men nu er det altså slut, idet linje 14 fremover kører ad Østerbrogade og Jagtvej. Begyndende solnedgang over busdriften i almindelighed og Keolis 8415, VDL Citea SLE årg. 2013, i særdeleshed i Øster Allé ved Fælledparken.
Foto: Thomas de Laine, 2. december 2017.
Keolis 8411 på Øster Allé, København
Linje 14 blev fra 20. november 2017 afkortet til Sjælør station på grund af kloakarbejde ved Ny Ellebjerg station, hvilket meget tænkeligt hænger sammen med forberedelserne til den kommende metrostation på stedet. Men allerede fra 10. december afkortes linjen yderligere, nemlig til Mozarts Plads, på grund byggeriet af metrocityringens Sydhavnsgren. Til trods for, at Sjælør altså dermed blev endestation i mindre end tre uger, fik man tilpasset destinationsskiltene. Keolis 8411, den ene af linjens to MAN Lion's City-hybridbusser fra 2011, som linje 14 på Øster Allé ud for Brumleby.
Foto: Thomas de Laine, 2. december 2017.
Keolis 8436 på Nørre Allé ved Vibenshus Runddel, København
+Sporet på Lyngbyvej og i Øster Allé giver ikke mulighed for at køre til og fra Øster Allé, og derfor har linje 14 i lang tid ikke betjent stoppestederne mellem Hans Knudsens Plads og Øster Allé ved Vibenshus Runddel, hvor der findes et midlertidigt stoppestedspar på Øster Allé i svinget ud for Fælledklubhuset. Keolis 8436, VDL Citea SLE årg. 2013, i retning mod Trianglen ses her i venstresvingsbanen i Nørre Allé på vej til at dreje tværs over +Sporet ind i Øster Allé. Til højre for billedet ligger stoppestedet for linje 150S m.fl. ved Vibenshus Runddel, som linjen ikke kan betjene. Med den nye linje 14-ruteføring ad Jagtvej, Lersø Parkallé og Haraldsgade genindføres der "lokalbefordring" på linje 14 i området!
Foto: Thomas de Laine, 2. december 2017.
DitoBus 4298 ved baneoverskæringen syd for Køge station
DitoBus 4298, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2003, forlader Køge st. (øst) som den "gamle" linje 253 på linjens sidste driftsdag. På dette tidspunkt var linjen midlertidigt omlagt ad Søndre Allé i Køge i stedet for Toldbodvej, så bussen kørte over baneoverskæringen ved havnen og Teaterbygningen. Dengang busserne holdt på vestsiden af Køge station, kørte busser mod Store Heddinge også over denne baneoverskæring, men i modsat retning! Baneoverskæringen blev i øvrigt nedlagt for andet end gående fra slutningen af oktober 2016.
Foto: Thomas de Laine, 5. august 2016.
Umove 8729 på Kronprins Frederiks Bro, Frederikssund
Linje 65E mellem Skibby og Hillerød var en ud af fem E-buslinjer i det nye E-buskoncept, der blev lanceret af Region Hovedstaden og Movia i foråret 2016. Linjen skulle være direkte og betjente derfor oprindeligt ikke Frederikssund station, ligesom den (på de fleste ture) ikke kører ind til Slangerup rutebilstation. Siden er ruten dog ændret, så Frederikssund station betjenes, hvilket giver lidt flere passagerer, men omvendt er frekvensen blevet reduceret. Et par forsøg på at udbyde linjen med elbusser er ligeledes mislykkedes. Her ses Umove 8729, VDL Ambassador årg. 2007, som linje 65E mod Skibby på Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund i juli 2016. Linjen overgik senere på året til Keolis i Skibby, der også overtog bussen, som fik nyt vognnummer 2313. Den blev imidlertid totalskadet i begyndelsen af 2017, men det er nok til at leve med, for linjen kræver efter seneste nedskæring blot 2 busser...
Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2016.
DitoBus 4668 ved Tølløse st.
DitoBus 4668, Volvo B12M/Säffle-lavbagperronbus årg. 2008, som linje 540 ved Tølløse st. Bussen er et ret sent eksempel på en Volvo B12M.
Foto: Thomas de Laine, 16. januar 2016.
Keolis 2453 ved Slagelse station
Keolis 2453, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 903 ved Slagelse station. Bussen blev i efteråret 2006 nyleveret til City-Trafik til linje 12 og 69 i og omkring København, men allerede efter halvandet år (hvor linje 12 var blevet skåret ned) blev bussen overført til Slagelse. City-Trafik havde nemlig vundet bybuskørslen i Slagelse fra 1. april 2008. Bussen har efterfølgende kørt knap 10 år i Slagelse, hvor bybusdriften i december 2017 dog overgik til Arriva.
Foto: Thomas de Laine, 16. januar 2016.
Arriva 5646 på Skælskør station
Arriva 5646, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 470R på Skælskør station.
Foto: Thomas de Laine, 7. august 2016.