Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ankommer til "vendesløjfen" ved Bella Centers indgang vest.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Olli-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Olli-minibus ved Bella Center, København

Der findes flere bud på, hvordan en lille, selvkørende shuttlebus skal være. Det her er "Olli", der produceres af Local Motors, på en lille testbane foran Bella Center, indgang vest, indrettet i forbindelse med ITS World Congress 2018. Olli kører flere steder i verden og er bl.a. en af de typer, der bruges i forsøget med selvkørende minibusser på DTU.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

HSL 1614 ved Bella Center, København

HSL 1614 ved Bella Center, København

Denne Linkker-elbus var udstillet ved ITS World Congress i Bella Center i september 2018. To tilsvarende busser kører på linje 3A i København, men alligevel var dette eksemplar altså fragtet til København. Bussen kommer fra bybusserne i Helsinki, hvor den har vognnummer 1614. Fra 2019 skulle elbusser blive et hverdagssyn ved Bella Center, idet den nye linje 18 - som her skal erstatte linje 4A - kommer til at køre med garageopladte elbusser.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Connexxion 9794 i Amsterdam, Holland

Connexxion 9794 i Amsterdam, Holland

Elektriske ledbusser af VDL Citea-typen skal fra december 2019 overtage driften på Københavns linje 2A, som forinden er blevet omlagt til at køre mellem Refshaleøen og Tingbjerg. Busserne skal lades ved endestationerne og i garagen. Bussen her er en variant af typen: En VDL Citea SLFA-180 Electric årg. 2017 fra hollandske Connexxion, vognnr. 9794, på linje 357 i det sydlige Amsterdam. Bemærk udstyret på taget, det kreative e-symbol på fronten, og at Movia ikke er alene om at have et R-net!

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2018.

Aarhus Letbane 2202-2102 ved Lisbjergskolen

Aarhus Letbane 2202-2102 ved Lisbjergskolen

Den øde beliggende letbaneendestation Lisbjergskolen på første dag med letbanen i drift. Vogntoget er nr. 2202-2102, der på denne tur havde bare 3 minutter at vende på efter en køretur på 70 minutter fra Odder.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2110-2210 ved Klokhøjen st.

Aarhus Letbane 2110-2210 ved Klokhøjen st.

Lisbjerg-delen af Aarhus Letbane ligger i et endnu ret ubebygget byudviklingsråde, hvilket står noget i kontrast til det massive letbaneanlæg med bl.a. en stor bro over motorvejen. Her ankommer vogntog 2110-2210 mod Lisbjergskolen til Parkér&Rejs-stationen Klokhøjen.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2102-2202 på Mårslet st.

Aarhus Letbane 2102-2202 på Mårslet st.

På Mårslet station vil halvdelen af turene på Odderbanen have endestation i dagtimerne, når Grenaabanen også er genåbnet. Fra Mårslet og ind mod Aarhus bliver der dermed i fremtiden kvarterdrift. Om aftenen, lørdag eftermiddag fra firetiden og hele søndagen vil der dog fortsat kun være timedrift på hele Odderbanen. Vogntog 2102-2202 mod Lisbjerg ankommer til Mårslet station.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2104-2204 på Malling st.

Aarhus Letbane 2104-2204 på Malling st.

Aarhus Letbanes vogntog 2104-2204 ankommer til Malling.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2109-2209 og 2204-2104 på Malling st.

Aarhus Letbane 2109-2209 og 2204-2104 på Malling st.

Krydsning på Malling station den første dag med letbanedrift: Til venstre vogntog 2109-2209 mod Aarhus og Lisbjergskolen og til højre vogntog 2204-2104 mod Odder.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2112-2212 på Odder st.

Aarhus Letbane 2112-2212 på Odder st.

Stadler Tango-vogntog nr. 2112-2212 afgår fra Odder på premieredagen. Et tv-hold er også til stede.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Sporveje 124 ved Odder st.

Aarhus Sporveje 124 ved Odder st.

Med Odderbanens genåbning som letbane er det slut med de erstatningsbuslinjer, der blev oprettet i august 2016, hvor banen lukkede for ombygning. Det vil især sige linje 81, som - i modsætning til letbanen - blev kørt af Aarhus Sporveje. Bus 124, Volvo B12M-66/Säffle (8500) årg. 2005, holder pause som linje 81 ved Odder st. på banens genåbningsdag. Linje 81 fortsatte med at køre en kort tid efter letbanens åbning.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Arriva 2957 ved Odder st.

Arriva 2957 ved Odder st.

Arriva 2957, Volvo B12MA-55/Säffle (8500) årg. 2008, som Midttrafik-linje 302 ved Odder st.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Keolis 8434 ved Nørreport st., København

Keolis 8434 ved Nørreport st., København

Siden 2013 har busserne i København kørt med ét regnbueflag og ét Dannebrogsflag på den lørdag i august, hvor Copenhagen Pride finder sted. Her ses Keolis 8434, VDL Citea SLE årg. 2013, som linje 14 i bushavnen ved Nørreport st. med nævnte flagsætning. På grund af optoget var denne tur øjensynligt afkortet til Nørreport i stedet for at fortsætte til Sydhavnen som normalt, men når metrocityringen i sommeren 2019 åbner, vil Nørreport blive endestation for linje 14.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2018.

Arriva 1338 på Hyldegårdsvej, Ordrup

Arriva 1338 på Hyldegårdsvej, Ordrup

Arriva 1338, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 176 på Hyldegårdsvej ved jernbanen. Når busnettet i sommeren 2019 tilpasses metrocityringen, sker der også en omlægning af de lokale buslinjer i Gentofte Kommune, og ved den lejlighed ophører linje 176 med at køre til Skovshoved. Det er ellers en af de mest "originale" linjer, der er tilbage i Storkøbenhavn.

Foto: Thomas de Laine, 11. august 2018.

Bus Danmark 1113 på Emdrup Torv, København

Bus Danmark 1113 på Emdrup Torv, København

Bus Danmark 1113, Scania BR112/DAB-ReBUS årg. 1979, som linje 16 på Emdrup Torv. Kun to af HTs mange Scania-busser var omfattet af det såkaldte ReBUS-program, og de blev begge udrangeret i september 1997.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 1996.

City-Trafik-lånevogn 1538 ved Lyngby st.

City-Trafik-lånevogn 1538 ved Lyngby st.

City-Trafik-lånevogn 1538, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, som linje 169 ved Lyngby st. Bussen blev udrangeret fra Bus Danmark 2. juni 1996, og den var umiddelbart efter blandt de busser, City-Trafik midlertidigt anvendte, mens man afventede leveringen af cirka 60 af sine bestilte DAB serie 15-busser.

Foto: Thomas de Laine, 7. juni 1996.

DitoBus 4729 ved Køge st. øst

DitoBus 4729 ved Køge st. øst

DitoBus 4729, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2010, ankommer til Køge st. øst som linje 251.

Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2018.

Arriva 1719 ved Køge st. vest

Arriva 1719 ved Køge st. vest

Arriva 1719, Irisbus Crossway LE årg. 2010, som linje 260R på Køge st. vest. Linje 234 og 260R, der i øvrigt har sammenhængende vognløb, er blandt de linjer, der i løbet af 2016 begyndte at køre med tidligere fynske regionalbusser på 12,8 meters længde på en del af turene. Bus 1719 kørte således tidligere for FynBus som bus 4119. Den lyserøde taxa til højre i billedet tilhører Herfølge Turistfart.

Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2018.

Lokalbus 4401 ved Køge st. øst

Lokalbus 4401 ved Køge st. øst

Lokalbus 4401, Irisbus Crossway LE årg. 2011, der egentlig hører til på linje 101A og 102A, afgår fra Køge st. øst som linje 120.

Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2018.

Lokalbus 4404 ved Køge st. vest

Lokalbus 4404 ved Køge st. vest

Lokalbus 4404, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 101A på Ivar Huitfeldtsvej i Køge ud for de kommende permanente busstoppesteder på Køge st. vest.

Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2018.

Lokalbus 4462 på Vordingborgvej, Herfølge

Lokalbus 4462 på Vordingborgvej, Herfølge

Med støtte fra puljen til forbedring af kollektiv trafik i yderområder oprettedes i august 2016 linje 247 fra Herfølge via Sædder, Ringsbjerg, Algestrup, Gørslev, Slimminge og Bjæverskov til Borup st. Linjen kørte hver anden time fra om formiddagen til om aftenen, og driften blev klaret af Lokalbus med en minibus. Mere end et år før de toårige puljepenge udløb, blev det besluttet at nedlægge linjen, som kørte sidste gang 31. juli 2018. Her ses bus 4462, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2017, som linje 247 med 0 passagerer på Vordingborgvej i Herfølge kort før nedlæggelsen. Samme vogn fik i øvrigt æren af at køre den absolut sidste omgang på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 20. juli 2018.

Lokalbus 4446 på Tessebøllevej, Herfølge

Lokalbus 4446 på Tessebøllevej, Herfølge

Lokalbus 4446, Iveco Crossway LE årg. 2015, som linje 241 på Tessebøllevej i Herfølge.

Foto: Thomas de Laine, 20. juli 2018.

Lokalbus 4454 på Hårlev Stationsvej, Hårlev

Lokalbus 4454 på Hårlev Stationsvej, Hårlev

Lokalbus 4454, Iveco Crossway LE årg. 2016, som linje 254 på vej ind til Hårlev st.

Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2018.

DitoBus 4603 ved Hårlev st.

DitoBus 4603 ved Hårlev st.

DitoBus 4603, Volvo B12M-60/Aabenraa årg. 2003, som linje 252 ved Hårlev st.

Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2018.

Lokalbus 8976 i Hårlev

Lokalbus 8976 i Hårlev

En VDL Citea LLE-demobus med vognnummer 8976 har siden midten af 2017 været anvendt af Umove, Anchersen, Arriva, Kruse og - siden april 2018 - Lokalbus. Her forlader den Hårlev st. som linje 253, der i øvrigt fra august 2018 reduceres til nogle få ture morgen og eftermiddage afpasset skoletiderne.

Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2018.