Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.269 billeder på Myldretid:

Lokalbus 4405 ved Køge Nord st. vest

Lokalbus 4405 ved Køge Nord st. vest

Den nye Køge Nord st. har A-busbetjening i form af linje 101A, der to gange i timen er blevet forlænget fra Ølby st./Campus Køge til den nye station. Det er ikke den permanente linjeføring, der i første omgang køres ad, idet man mangler at bygge en busbro over jernbanen mellem Roskilde og Køge, så linjen tager lidt af en omvej uden stoppesteder. Lokalbus 4405, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 101A på vej ind til Køge Nord st. vest på den første dag med bus 101A hertil. Bemærk, at der på vestsiden af stationen er placeret et sekskantet DSB-logo.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.

DSB SA 70 og SA 43 på Køge Nord st.

DSB SA 70 og SA 43 på Køge Nord st.

S-togene begyndte at holde ved Køge Nord st. fra og med de første afgange efter midnat lørdag 1. juni 2019, hvor der jo i øvrigt er døgndrift på S-banen. Linje A og E standser altid på stationen. Der vil formentlig hurtigt komme en del faste passagerer fra de store boligområder øst for stationen, men på længere sigt kan man også godt forestille sig, at rejsende fra dele af Køge Bugt-området, der skal med InterCity-tog mod Fyn og Jylland, vil bruge S-togene til at nå ned til Køge Nord. SA 70 som linje A mod Køge møder SA 43 som linje A mod Hillerød på Køge Nord station den første driftsdag.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.

DSB ME 1532 og dobbeltdækkervogne på Køge Nord st.

DSB ME 1532 og dobbeltdækkervogne på Køge Nord st.

Første driftsdag på den nye jernbane København-Køge Nord-Ringsted var præget af forskellige problemer, bl.a. en del forsinkelser på togene ud af København. Dertil kom diverse klodsetheder som f.eks. det faktum, at samtlige Rejsekort-standere på den genåbnede fjerntogsperron på Ny Ellebjerg var ude af drift, og at alle S-tog fra Køge Nord var aflyst ifølge Rejseplanen, selvom de faktisk kørte. Her afgår ME 1532 med fire dobbeltdækkervogne med 25 minutters forsinkelse fra Køge Nord mod Næstved. Der kører af gode grunde dieseltog på regionaltogene mellem Østerport og Næstved via Køge Nord, og på premieredagen var det især litra MG (IC4), men også ME med dobbeltdækkere og MF (IC3) var i trafik på banen.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.

Lokalbus 4419 ved Køge Nord st. øst

Lokalbus 4419 ved Køge Nord st. øst

Lokalbus 4419, Irisbus Crossway LE årg. 2011, ankommer til Køge Nord st. øst på den første dag med betjening af stationen.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.

Lokalbus 4409 ved Køge Nord st. vest

Lokalbus 4409 ved Køge Nord st. vest

Lokalbus 4409, Irisbus Crossway LE årg. 2011, forlader Køge Nord st. vest som linje 101A.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.

DSB MG 50 og MG 19 på Køge Nord st.

DSB MG 50 og MG 19 på Køge Nord st.

To IC4-tog på Køge Nord station på den nye banes første almindelige driftsdag. Til venstre er det MG 50 mod Østerport og til højre MG 19 mod Næstved.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.

Indvielsestoget med Kronprins Frederik nord for Køge Nord station

Indvielsestoget med Kronprins Frederik nord for Køge Nord station

Fredag 31. maj 2019, dagen efter Kristi Himmelfartsdag, blev den første nye jernbane på dansk grund i mange år indviet. Det var den nye Køge Nord station, der dannede ramme om de fleste af festlighederne, og gæster blev bragt hertil af to særtog fra henholdsvis Ringsted med ankomst kl. 10.53 og København med ankomst kl. 11.18. Kronprins Frederik, der skulle forestå indvielsen, ankom med sidstnævnte tog, der her ses ved Egedesvej lige nord for Køge Nord station. Efter taler mv. gennembrød dette tog symbolsk et rødt bånd, og kronprinsen fik en rundvisning på stationen.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

DSB ER 03-ER 25-ER 21 som særtog på Køge Nord station

DSB ER 03-ER 25-ER 21 som særtog på Køge Nord station

Offentligheden fik første gang mulighed for at køre en tur på den nye jernbane København-Køge Nord-Ringsted i form af tre gratis særtog i hver retning om eftermiddagen på indvielsesdagen fredag 31. maj 2019. Togene kørte mellem København H og Ringsted med stop alene på Køge Nord. Det var de to stammer elektriske ER-togsæt, der tidligere på dagen havde transporteret kronprinsen og gæster til Køge Nord, der blev anvendt i særtogene. Dermed fik publikum også en forsmag på den elektriske drift på banen. Den ordinære drift fra 1. juni 2019 bliver imidlertid det første lange stykke tid med dieseltog. Her er ER 03-ER 25-ER 21 klar til afgang fra Køge Nord mod Ringsted med det første særtog i denne retning.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

International Blue Bird-skolebus ved Køge Nord st.

International Blue Bird-skolebus ved Køge Nord st.

Som del af festlighederne ved indvielsen af den nye jernbane København-Køge Nord-Ringsted og Køge Nord station befandt denne International Blue Bird fra 1992 sig på pladsen på stationens vestside. Bussen, der er en "amerikansk skolebus", har en fortid i Holland og er formentlig licensbygget i Europa. Den bærer stadig nummerpladen BS-JP-49.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

Copenhagen Coach BX 26 726 ved Køge Nord st.

Copenhagen Coach BX 26 726 ved Køge Nord st.

En MAN Lion's Coach årg. 2018 fra Copenhagen Coach/Herfølge Turistfart ankommer til Køge Nord st. ad Karlsvognen. Bussen anvendtes som shuttlebus mellem den nye station og Køge, hvor der kørtes i kvartersdrift.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

Herfølge Turistfart AP 78 592 ved Køge Nord st.

Herfølge Turistfart AP 78 592 ved Køge Nord st.

Herfølge Turistfart med en af de shuttlebusser, der kørte mellem Køge og Køge Nord station på stationens indvielsesdag 31. maj 2019. Bussen holder på den nyanlagte busvendeplads mellem S-banen og motorvejen, hvor linje 120 fra 1. juni har stoppested. Bussen er en Setra S431DT-dobbeltdækkerturistbus fra 2015.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

Lokalbus 4440 og 4416 på Nylandsvej, Ølby

Lokalbus 4440 og 4416 på Nylandsvej, Ølby

Linje 120's korte ture til Søparken morgen og eftermiddag kørte sidste gang fredag 31. maj 2019 - samme dag som indvielsesarrangementet for Køge Nord station fandt sted. Fra den følgende dag kører linje 120 ind via Køge Nord st. i begge retninger, og dette er bl.a. finansieret ved, at Søparken-turene er inddraget. Lokalbus 4440, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på en Søparken-tur gør plads for søstervogn 4416 som linje 120 mod Køge ved en af Nylandsvejs bussluser lidt syd for Søparken.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

Elektrisk Umove-personalebil ved Roskilde st.

Elektrisk Umove-personalebil ved Roskilde st.

Også Umoves personaletransportbiler kører på el. Vogn 04 er således én blandt flere Renault Zoe R110-elbiler nyanskaffet i 2019. Her er den parkeret i busterminalen ved Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7405 på Nordens Parkvej i Trekroner

Umove 7405 på Nordens Parkvej i Trekroner

Søndag 14. april 2019 gik Roskildes bybusser over til eldrift. Umove 7405, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A på Nordens Parkvej i Trekroner på premieredagen.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7409 på busvejen i Trekroner

Umove 7409 på busvejen i Trekroner

Umove 7409, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A på busvejen mellem Nordens Parkvej og Herregårdsvej i Trekroner.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Nobina 6433 ved Roskilde st.

Nobina 6433 ved Roskilde st.

Nobina 6433, Iveco Crossway LE årg. 2019, afgår fra Roskilde st. som linje 216.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7409 i Allehelgensgade, Roskilde

Umove 7409 i Allehelgensgade, Roskilde

Umove 7409, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A i Allehelgensgade i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7423 i Jernbanegade, Roskilde

Umove 7423 i Jernbanegade, Roskilde

Umove 7423, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 205 i Jernbanegade i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7427 ved Roskilde st.

Umove 7427 ved Roskilde st.

Umove 7427, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, ankommer til Roskilde st. som linje 203.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7403 på Køgevej, Roskilde

Umove 7403 på Køgevej, Roskilde

Umove 7403, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 202A på Køgevej i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7401 i Jernbanegade, Roskilde

Umove 7401 i Jernbanegade, Roskilde

Umove 7401, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A i Jernbanegade i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7407 på Nordens Parkvej, Trekroner

Umove 7407 på Nordens Parkvej, Trekroner

Umove 7407, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A på Nordens Parkvej i Trekroner.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Nobina 6448 i Jernbanegade, Roskilde

Nobina 6448 i Jernbanegade, Roskilde

Nobina 6448, 13 m-Iveco Crossway LE årg. 2019, som linje 123 i Jernbanegade i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7402 ved Roskilde st.

Umove 7402 ved Roskilde st.

Umove 7402, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, på vej ind i busterminalen ved Roskilde st. som linje 202A.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove 7422 på Køgevej, Roskilde

Umove 7422 på Køgevej, Roskilde

Umove 7422, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 212 på Køgevej i Roskilde. Hvem kunne for få år siden have troet, at linje 212 ville blive en af de første buslinjer i landet med elbusser?

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.