Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.269 billeder på Myldretid:

Ex. City-Trafik 2809 i Krakow, Polen

Ex. City-Trafik 2809 i Krakow, Polen

En række af de dobbeltdækkerbusser, der i 2001 leveredes til City-Trafik og linje 250S, har fundet anvendelse som sightseeingbusser. De er set meget i København, men flere af dem er også kommet til udenlandske byer. I sommeren 2018 kunne ex. City-Trafik 2809, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, ses i brug som sightseeingbus i Krakow i Polen. En af dens søskende stod på samme tidspunkt hos en forhandler i udkanten af byen.

Foto: Thomas de Laine, 30. juni 2018.

Aalborg Omnibus Selskab 245 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Aalborg Omnibus Selskab 245 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Aalborg Omnibus Selskab 245, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1983, foran Hal 3 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen blev i december 2018 overtaget af Sporvejsmuseet og er efterfølgende kommet til ære og værdighed igen med korrekte AOS-bomærker, vognnumre osv.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

KS 995 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 995 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje 995, Leyland-DAB serie I årg. 1964, i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

KS 531 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 531 i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje 531, prototypen på Volvo B59 med chassisnummer 1, i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen har været bevaret siden udrangeringen fra HT i 1984, oprindeligt hos Volvo i Göteborg. I 2011 kom den til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der siden har fået den heloplakeret i den korrekte KS-gule farve, som det ikke helt var lykkedes for Volvos museum at ramme.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

Combus 5202 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Combus 5202 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Combus 5202, DAB 15-1200C-LPG-gasbus årg. 1998, i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Omkring 230 busser af denne type leveredes i 1997-99 til Combus, Bus Danmark og Linjebus, og LPG-gasbusserne udgjorde en overgang næsten en fjerdedel af busparken i Hovedstadsområdet. DAB-busserne var karakteristiske med den store afskærmning af gasbeholderne på taget, som også gjorde det traditionelle destinationsskilt nødvendigt, hvor andre serie 15-busser jo havde høj forrude. Bussen forlod driften cirka januar 2009.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

KS 314 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 314 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje 314, en REO-benzinbus med karrosseri bygget af sporvejene selv, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen byggedes i 1934 til oprettelsen af linje 21 mellem Valby og Hellerup.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2019.

De Blaa Omnibusser 3603 på Farum Hovedgade

De Blaa Omnibusser 3603 på Farum Hovedgade

De Blaa Omnibusser satte i juli 2019 tre "nye" busser i drift på linjerne 332, 333 og 334. Busserne blev til overs hos Ørslev Turisttrafik i april, da dette selskab måtte aflevere sin kørsel i Hedehusene-området efter et udbud. Både Ørslev Turisttrafik og De Blaa Omnibusser er imidlertid i 2018-19 blevet opkøbt af Nobina, og busserne kunne bruges hos De Blaa til at frigøre tre lidt nyere Volvo B8RLE-busser, så linje 185 kan få Euro 6-busser, hvilket Københavns Kommune ønskede. Her ses den ene af de tre busser, nemlig De Blaa Omnibusser nr. 3603, Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, som linje 333 på Farum Hovedgade. Bussen har fået påsat De Blaa Omnibusser-bomærker, men kører altså videre med det internnummer, den havde hos Ørslev Turisttrafik, der igen havde arvet det fra Schmidts Turisttrafik i Glostrup, som oprindeligt fik leveret bussen.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2019.

De Blaa Omnibusser 3604 på Farum Hovedgade

De Blaa Omnibusser 3604 på Farum Hovedgade

De Blaa Omnibusser 3604, Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, som linje 333 på Farum Hovedgade. Bussen og dens to søstervogne kørte fra leveringen til april 2019 på linje 116 i Høje Taastrup, Hedehusene, Fløng og Reerslev og har det for typen usædvanlige dørarrangement 2-2-0.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2019.

De Blaa Omnibusser 3602 ved Farum st.

De Blaa Omnibusser 3602 ved Farum st.

De Blaa Omnibusser 3602 (opr. Schmidts Turisttrafik 3602), Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, forlader Farum st. som linje 334. En uge senere var nedrivningen af det karakteristiske tag over busterminalen i gang. Denne type tag er i de senere år også blevet fjernet fra Køge og Taastrup stationer.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2019.

Arriva 1109 på Vesterbrogade, København

Arriva 1109 på Vesterbrogade, København

Arriva 1109, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Vesterbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2019.

Arriva 1694 ved Jarmers Plads, København

Arriva 1694 ved Jarmers Plads, København

Arriva 1694 (opr. Nettbuss 8494), Volvo B12BLE/Vest årg. 2008, ved Jarmers Plads på vej hjem fra tjeneste på linje 350S.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2019.

Keolis 8437 på Vesterbrogade, København

Keolis 8437 på Vesterbrogade, København

Keolis 8437, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Vesterbrogade ved Bernstorffsgade. Bussens destinationsskilt siger "Teglholmen", fordi linje 14 er blevet afkortet fra Mozarts Plads til Alliancevej på Teglholmen som følge af et arbejde, der gør, at linje 14 og 34 ikke kan køre over Teglværksbroen. Linje 14 vender ikke tilbage til Mozarts Plads, når den normale rute over Sluseholmen igen kan befares, for til den tid er "Nyt Bynet" indført, hvor linje 14 kun kører nord for Nørreport st., og en ny linje 7A har erstattet 14'eren på strækningen mellem Teglholmen og Mozarts Plads.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2019.

Arriva 1502 ved Jarmers Plads, København

Arriva 1502 ved Jarmers Plads, København

Linje 5C og 6A blev i vinteren 2019 omlagt til at køre over Jarmers Plads i stedet for den historiske rute gennem Vester Voldgade. Allerede midt i 2017 ændredes linjeføringen, så Rådhuspladsens busterminal i Jernbanegades forlængelse ikke længere blev brugt, og busserne har i stedet kørt ad H.C. Andersens Boulevard og Vesterbrogade til Hovedbanegården. Dette er permanent, og fra indførelsen af "Nyt Bynet" i oktober 2019 er linje 5C alene om at gøre turen. Linje 6A bliver splittet op, så linje 6A kun kører nordvest for Nørreport, mens en ny linje 7A overtager strækningen fra Frihedsstøtten til Rødovrehallen. Arriva 1502, MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus årg. 2014, som linje 6A ved Jarmers Plads i retning mod Rødovrehallen.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2019.

Arriva 1283 ved Nørreport st., København

Arriva 1283 ved Nørreport st., København

Arriva 1283, en 14,6 m lang Scania CityWide fra 2015, som linje 15E i bushavnen ved Nørreport st. Her kommer der til at være tryk på i fremtiden, for når "Nyt Bynet" fra oktober 2019 er indført, skal der vende over 50 busser i timen, eller knap 20 procent flere, på Nørreport i myldretiderne.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2019.

Arriva 1689 i Gothersgade ved Nørreport st.

Arriva 1689 i Gothersgade ved Nørreport st.

Fra oktober 2019 er det slut med kollektiv trafik i den indre del af Gothersgade - gaden der sågar engang rummede Københavns Sporvejes hovedsæde, som HT også anvendte i sine første år. Arriva 1689 er en Volvo B12BLE/Vest, som blev nyleveret til Nettbuss' linjer i Hornsherred i 2007. Bussen har kørt i København siden 2012, hvor den fik røde hjørner og blev indsat på linje 5A. Efter at 5A blev ændret til C-linje, kom bussen over på linje 350S, hvor den her ses i Gothersgade ved Nørreport st. Den bærer EU-flag, men mangler Dannebrog, som ellers er den flagkombination, Movia-busserne kører med hvert år 9. maj.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2019.

Arriva 1604 ved Jarmers Plads, København

Arriva 1604 ved Jarmers Plads, København

Arriva 1604, MAN NG313 Lion's City CNG årg. 2017, som linje 5C ved Jarmers Plads.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2019.

Arriva 1511 på Fengersvej, Valby

Arriva 1511 på Fengersvej, Valby

Fra 2014 til 2019 anvendte Arrivas garage i Ejby en håndfuld tyrkiskbyggede MAN-busser, som oprindeligt var leveret til NF Turistbusser i Holstebro. De blev imidlertid udskiftet med nogle af de Volvo B7RLE-busser, som blev til overs, da Arrivas kørsel i Roskilde-området i april 2019 overgik til andre busselskaber. Arriva 1511, MAN EL283 Lion's City T årg. 2009, som linje 133 på Fengersvej i Valby.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2019.

Arriva 1667 på Godthåbsvej, Frederiksberg

Arriva 1667 på Godthåbsvej, Frederiksberg

Arriva 1667 (opr. Nettbuss 8467), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 2A på Godthåbsvej på Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2019.

Arriva 1650 på Godthåbsvej, Vanløse

Arriva 1650 på Godthåbsvej, Vanløse

Arriva 1650 (opr. Nettbuss 8450), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 2A på Godthåbsvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2019.

Lokalbus 4453 ved Hårlev st.

Lokalbus 4453 ved Hårlev st.

Ved køreplansskiftet i august 2019 nedlægges den linje 255, der oprettedes tre år tidligere som en ringlinje fra Hårlev via Rødvig, Lille Heddinge, Store Heddinge og Varpelev mv. tilbage til Hårlev på tidspunkter, hvor andre linjer i området ikke kører. På hverdage har linjen kun haft to aftenture, mens der har været et antal ture lørdage og søndage. Lokalbus 4453, Iveco Crossway LE årg. 2016, stod for alle ture på linje 254 og 255 på dagen, hvor billedet blev taget, og her afgår den fra Hårlev st. som linje 255.

Foto: Thomas de Laine, 30. juni 2019.

Arriva 1666 på Gaunøvej, Brønshøj

Arriva 1666 på Gaunøvej, Brønshøj

Arriva 1666 (opr. Nettbuss 8466), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 2A på Gaunøvej i Brønshøj.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2019.

Arriva 1648 på Brønshøjvej, Brønshøj

Arriva 1648 på Brønshøjvej, Brønshøj

Arriva 1648, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 2A på Brønshøjvej i Brønshøj.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2019.

Arriva 1040 ved Brønshøj Torv

Arriva 1040 ved Brønshøj Torv

Arriva 1040, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 under vending på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2019.

Lokalbus 4430 på Karlsvognen ved Køge Nord st.

Lokalbus 4430 på Karlsvognen ved Køge Nord st.

Asfalten er ikke mange dage gammel, og græsset er ikke kommet op endnu, men linje 120 har fra 1. juni 2019 taget Egedesvejs forbindelse til Køge Nord st. øst i brug. Her er det Lokalbus 4430, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på det friske stykke vej, som bærer navnet Karlsvognen. Græsset er grønnere på den anden side af stationen, hvor linje 101A kører.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.

Lokalbus 4419 ved Køge Nord st. øst den første dag

Lokalbus 4419 ved Køge Nord st. øst den første dag

Lokalbus 4419, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 120 ved Køge Nord st. øst på stationens første dag. Busterminalen på østsiden af Køge Nord er placeret mellem S-banen og motorvejen, hvorimod fjerntogene kører på vestsiden af motorvejen. På østsiden er der opstillet et sekskantet S-togslogo.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2019.