Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:

Umove 7421 på præsentationstur i Roskilde

Umove 7421 på præsentationstur i Roskilde

Umove 7421, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, på Frederiksborgvej i Roskilde. Præsentationsturene lørdag 13. april 2019 gik rundt om Byparken.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.

Umove 7401 på præsentationstur i Roskilde

Umove 7401 på præsentationstur i Roskilde

Umove 7401, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, på præsentationstur i Roskilde i rundkørslen Sankt Ibs Vej/Frederiksborgvej lørdag 13. april 2019.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.

Arriva 1268 ved Taastrup st.

Arriva 1268 ved Taastrup st.

De absolut sidste busser bygget på en dansk fabrik, var en serie Volvo B12BLE-busser til Roskilde, som Aabenraa-fabrikken samlede op til fabrikkens lukning i efteråret 2004. Hovedparten af busserne har været i drift i Roskilde frem til udløbet af Arrivas kontrakt i april 2019, og blandt de vogne, der var på gaden den sidste driftsdag, var 1268 på linje 123. To dage senere blev bussen kørt på lager i Stilling. Bus 1268, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2004, som linje 123 ved Taastrup st.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.

Arriva 1472's sidste tur ved Hedehusene st.

Arriva 1472's sidste tur ved Hedehusene st.

Arriva 1472 blev den sidste Volvo B10BLE i drift som ordinær Movia-bus (dvs. ikke ekstrakørsel el.lign.). Det var fredag 12. april 2019, hvor bussen om morgenen kørte fem omgange på linje 202A mellem Roskilde st. og Musicon og om eftermiddagen kørte Glostrup-Roskilde-Glostrup-Roskilde (halvanden omgang) på linje 123. Her er bussen på vej ind til Hedehusene st. for allersidste gang. Bus 1472 indgik i serien 1455-1473, der nyleveredes til Arriva i Ballerup i foråret 2002. Den anvendtes frem til oktober 2008 på linje 400S og regionale natbuslinjer og var herefter ude af drift for Movia i en periode, hvor den bl.a. var i brug i Malmø. Fra omkring 2010 indsattes den sammen med 1471 af samme type i Roskilde, hvor begge busserne først og fremmest har kørt i myldretiderne mellem Roskilde st. og uddannelsesstederne omkring det, der nu kaldes Musicon, på linjerne 561E (indtil 2011), 208E (2011-2014) og senest 202A, samt på 10-minuttersturene i myldretiderne på linje 123. Mens Arriva kørte morgenekstrakørsel på linje 215 og 240, forekom busserne også ofte her. Volvo B10BLE-busser med 2000NL-karrosseriet udgjorde, da typen var mest talrig, omkring en tredjedel af busparken i Hovedstadsområdet, og Volvo B10BLE med forskellige karrosserimodeller har været anvendt i Hovedstadsområdet siden 1993. Dagen efter dette billede blev 1472 kørt til Arrivas lagerplads i Stilling. Volvo B10BLE vil herefter kun en kort tid endnu kunne opleves i Nordsjælland som morgenekstravogne på skoledage.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Arriva 1975 ved Hestetorvet, Roskilde

Arriva 1975 ved Hestetorvet, Roskilde

Arriva 1975, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2009, som linje 206 ved Hestetorvet i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2019.

Arriva 1254 ved Roskilde st.

Arriva 1254 ved Roskilde st.

Arriva 1254, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2004, afgår fra Roskilde st. som linje 205 på sin sidste driftsdag. Som det kan anes på fronten, var bussen en overgang forsynet med røde til linje 201A og 202A, indtil 1900-vognene fra linje 3A efter årsskiftet 2015/16 overførtes til Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.

Arriva 1978 på Vesterparken, Taastrup

Arriva 1978 på Vesterparken, Taastrup

Arriva 1978, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2009, som linje 123 på Vesterparken i Taastrup. Denne bus kan snart forventes at dukke op i Ringsted-området.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.

Ørslev Turisttrafik 7714 på Reerslevvej, Hedehusene

Ørslev Turisttrafik 7714 på Reerslevvej, Hedehusene

Ørslev Turisttrafik 7714, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2009, som linje 116 på Reerslevvej i Hedehusene. Ørslev Turisttrafik havde tabt denne kørsel til Nobina fra midten af april 2019, men inden man var kommet så langt, havde Nobina overtaget ejerskabet af selskabet. Linje 116 er på denne strækning desuden fra 14. april 2019 blevet erstattet af linje 224. Bus 7714 er i øvrigt i sin tid bygget som del af en større serie busser til Arriva, men brændte i 2013. Ørslev Turisttrafik anskaffede den genopbyggede vogn omkring årsskiftet 2014/15.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Arriva 1472 ved Hestetorvet, Roskilde

Arriva 1472 ved Hestetorvet, Roskilde

Arriva 1472, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 2002, som linje 123 ved Hestetorvet i Roskilde. Denne bus, som ellers begyndte livet med den hårde tjans på linje 400S og regionale natbuslinjer, nåede at køre 17 år hos Arriva i Hovedstadsområdet.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2019.

Arriva 1264 ved Hedehusene st.

Arriva 1264 ved Hedehusene st.

Arriva 1264, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2004, som linje 123 ved Hedehusene st. I baggrunden forlader Ørslev Turisttrafiks vogn 3603 busterminalen som linje 116. Begge busser forlod driften i weekenden 13.-14. april 2019.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Arriva 1269 på Frederiksborgvej, Roskilde

Arriva 1269 på Frederiksborgvej, Roskilde

Arriva 1269, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2004, som linje 204 på Frederiksborgvej i Roskilde. Flere af busserne i denne serie var i drift på Arrivas sidste dag i Roskilde efter 15 års tro tjeneste.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.

Arriva 1968 ved Roskilde st.

Arriva 1968 ved Roskilde st.

Arriva 1968, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2009, som linje 201A på vej ind til Roskilde st. Serien 1968-1984 leveredes til linje 3A, men blev efter tabet af denne linje overført til Roskilde i begyndelsen af 2016. Busserne overlever også Roskilde, idet de fordeles til forskellige andre garager i Movialand til afløsning for ældre vogne. 1968 skal således efter planen til garagen i Herlufmagle, der kører nogle lokale ruter.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.

Ørslev Turisttrafik 3607 ved Taastrup st.

Ørslev Turisttrafik 3607 ved Taastrup st.

En af landets ældste servicebuslinjer kørte sidste gang lørdag 13. april 2019, nemlig linje 850 i Taastrup-Høje Taastrup. Den første servicebus på dansk grund begyndte at køre i Fredericia i marts 1990, og i september samme år oprettedes flere linjer i Aalborg. HT fulgte med fra december 1990 med en linje i Høje Taastrup-Taastrup. Det var endnu et forsøg, og linjenummeret 850 blev først tildelt senere. Servicebussen i Fredericia forsvandt allerede i 1990'erne, mens Aalborgs er lavet om.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.

Arriva 1071 ved Hedehusene st.

Arriva 1071 ved Hedehusene st.

Arriva 1071, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, forlader Hedehusene st. som linje 123. Bussen blev oprindeligt leveret til Veolia i Randers, men overførtes 2010 til Hovedstadsområdet og linje 123.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Arriva 1261 ved Hestetorvet, Roskilde

Arriva 1261 ved Hestetorvet, Roskilde

Arriva 1261, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2004, som linje 123 ved Hestetorvet i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2019.

Østsjællandske Jernbaneklubs veterantog på Havdrup station

Østsjællandske Jernbaneklubs veterantog på Havdrup station

I weekenden 5.-7. april 2019 kørte Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) mellem Roskilde og Køge for sidste gang, inden denne banestrækning som den første bliver lukket land for veterantog som følge af det nye signalsystem. Om søndagen kørtes to omgange med Lollandsbanen M 32 (Frichs 1952), DSB CLE 1680 (Scandia 1958) og HTJ CLE 71 (opr. DSB CLL 496) (Scandia 1959). På dette billede er toget på vej ind til Havdrup station mellem de gamle udkørselssignaler. Den blå og gule tavle skyldes det nye signalsystem, som efter planen tages i brug på strækningen til sommer.

Foto: Thomas de Laine, 7. april 2019.

Østsjællandske Jernbaneklubs veterantog på Roskilde station

Østsjællandske Jernbaneklubs veterantog på Roskilde station

Om aftenen fredag 5. april 2019 kørte Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) en dobbelttur mellem Køge og Roskilde med Lollandsbanen M 32 (Frichs 1952) og HTJ CLE 71 (Scandia 1959). Denne weekend kørte ØSJK for sidste gang på strækningen, som er pilotstrækning for det nye signalsystem. Her ses det lille tog i Roskilde inden afgang retur mod Køge.

Foto: Thomas de Laine, 5. april 2019.

DitoBus 4627 i Ringsted garage

DitoBus 4627 i Ringsted garage

1. april 2019 fraflytter DitoBus sin garage i Ringsted, hvor man hidtil har lejet sig ind hos Vejdirektoratet, der anvender pladsen til opstilling af sneplove mv. Her ses DitoBus 4627, Volvo B12M-60/Carrus (Volvo 8700) årg. 2006, bag en sneplov på garagepladsen i Ringsted i september 2018, hvor en af Foreningen Busfrontens udflugter gik forbi Ringsted.

Foto: Thomas de Laine, 8. september 2018.

Ørslev Turisttrafik 7711 på Jernbanevej, Præstø

Ørslev Turisttrafik 7711 på Jernbanevej, Præstø

Ørslev Turisttrafik 7711, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, ankommer til Præstø som linje 661R.

Foto: Thomas de Laine, 8. september 2018.

Keolis 2623 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Keolis 2623 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Keolis 2623, Volvo B7RLE/Säffle (8900LE) årg. 2011, som linje 13 på Grøndals Parkvej i Vanløse. Som det ses, har bussen fået Keolis' nye bomærke monteret.

Foto: Thomas de Laine, 26. januar 2019.

Anchersen 3312 på C.F. Richs Vej, Vanløse

Anchersen 3312 på C.F. Richs Vej, Vanløse

Anchersen 3312, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2016, som linje 34 på C.F. Richs Vej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 26. januar 2019.

UCplus 37 på Grøndals Parkvej, Vanløse

UCplus 37 på Grøndals Parkvej, Vanløse

UCplus vogn 37, en DAB-bygget Scania OmniLink årg. 2002, på Grøndals Parkvej i Vanløse ud for Randbølvej (med en linje 10-bus i baggrunden). Bussen, der efterhånden må regnes for at være en ældre sag, blev bygget til Connex og bybusserne i Esbjerg. I 2009, hvor Arriva for længst havde overtaget Connex' buskørsel i Danmark, blev bussen flyttet til Gladsaxe garage som vogn 1691, og efter udrangering fra den almindelige drift i 2012 er bussen blevet skolevogn hos UCplus.

Foto: Thomas de Laine, 26. januar 2019.

Umove 7504 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Umove 7504 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Umove 7504, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 9A på Grøndals Parkvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 26. januar 2019.

Tide Bus 8100 i Odense garage

Tide Bus 8100 i Odense garage

Tide Bus fik i 2009 leveret 12 styk MAN NL263 Lion's City-midibusser til bybuskørslen i Odense med vognnumrene 8091-8102. Serien fik ikke verdens længste levetid i byen, idet syv af busserne allerede i 2013 flyttedes til Tides kørsel for Sydtrafik i Aabenraa, hvorfra de i øvrigt blev udrangeret i 2017. To af Aabenraa-busserne nåede forinden at køre for Anchersen i Hovedstadsområdet i nogle måneder. De resterende fem busser fulgte med over til Keolis i december 2015, hvor bybusserne i Odense skiftede hænder, og foreløbigt fire af de fem busser er siden efteråret 2018 kommet i trafik i Hovedstadsområdet, hvor de har afløst Mercedes-Benz Sprinter-minibusser. Her er det Tide Bus 8100 på bybusgarageanlægget i Odense i maj 2010. Bussen fik først nr. 3703 hos Keolis, men har ved indsættelsen i Movialand fået tildelt nummeret 2546.

Foto: Thomas de Laine, 29. maj 2010.

Tide Bus 8091 i Odense garage

Tide Bus 8091 i Odense garage

Tide Bus 8091, MAN NL263 Lion's City årg. 2009, på bybusgarageanlægget i Odense.

Foto: Thomas de Laine, 29. maj 2010.