Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:
Indvielsestoget med Kronprins Frederik nord for Køge Nord station
Fredag 31. maj 2019, dagen efter Kristi Himmelfartsdag, blev den første nye jernbane på dansk grund i mange år indviet. Det var den nye Køge Nord station, der dannede ramme om de fleste af festlighederne, og gæster blev bragt hertil af to særtog fra henholdsvis Ringsted med ankomst kl. 10.53 og København med ankomst kl. 11.18. Kronprins Frederik, der skulle forestå indvielsen, ankom med sidstnævnte tog, der her ses ved Egedesvej lige nord for Køge Nord station. Efter taler mv. gennembrød dette tog symbolsk et rødt bånd, og kronprinsen fik en rundvisning på stationen.
Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.
DSB ER 03-ER 25-ER 21 som særtog på Køge Nord station
Offentligheden fik første gang mulighed for at køre en tur på den nye jernbane København-Køge Nord-Ringsted i form af tre gratis særtog i hver retning om eftermiddagen på indvielsesdagen fredag 31. maj 2019. Togene kørte mellem København H og Ringsted med stop alene på Køge Nord. Det var de to stammer elektriske ER-togsæt, der tidligere på dagen havde transporteret kronprinsen og gæster til Køge Nord, der blev anvendt i særtogene. Dermed fik publikum også en forsmag på den elektriske drift på banen. Den ordinære drift fra 1. juni 2019 bliver imidlertid det første lange stykke tid med dieseltog. Her er ER 03-ER 25-ER 21 klar til afgang fra Køge Nord mod Ringsted med det første særtog i denne retning.
Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.
International Blue Bird-skolebus ved Køge Nord st.
Som del af festlighederne ved indvielsen af den nye jernbane København-Køge Nord-Ringsted og Køge Nord station befandt denne International Blue Bird fra 1992 sig på pladsen på stationens vestside. Bussen, der er en "amerikansk skolebus", har en fortid i Holland og er formentlig licensbygget i Europa. Den bærer stadig nummerpladen BS-JP-49.
Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.
Copenhagen Coach BX 26 726 ved Køge Nord st.
En MAN Lion's Coach årg. 2018 fra Copenhagen Coach/Herfølge Turistfart ankommer til Køge Nord st. ad Karlsvognen. Bussen anvendtes som shuttlebus mellem den nye station og Køge, hvor der kørtes i kvartersdrift.
Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.
Herfølge Turistfart AP 78 592 ved Køge Nord st.
Herfølge Turistfart med en af de shuttlebusser, der kørte mellem Køge og Køge Nord station på stationens indvielsesdag 31. maj 2019. Bussen holder på den nyanlagte busvendeplads mellem S-banen og motorvejen, hvor linje 120 fra 1. juni har stoppested. Bussen er en Setra S431DT-dobbeltdækkerturistbus fra 2015.
Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.
Lokalbus 4440 og 4416 på Nylandsvej, Ølby
Linje 120's korte ture til Søparken morgen og eftermiddag kørte sidste gang fredag 31. maj 2019 - samme dag som indvielsesarrangementet for Køge Nord station fandt sted. Fra den følgende dag kører linje 120 ind via Køge Nord st. i begge retninger, og dette er bl.a. finansieret ved, at Søparken-turene er inddraget. Lokalbus 4440, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på en Søparken-tur gør plads for søstervogn 4416 som linje 120 mod Køge ved en af Nylandsvejs bussluser lidt syd for Søparken.
Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.
Elektrisk Umove-personalebil ved Roskilde st.
Også Umoves personaletransportbiler kører på el. Vogn 04 er således én blandt flere Renault Zoe R110-elbiler nyanskaffet i 2019. Her er den parkeret i busterminalen ved Roskilde st.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7405 på Nordens Parkvej i Trekroner
Søndag 14. april 2019 gik Roskildes bybusser over til eldrift. Umove 7405, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A på Nordens Parkvej i Trekroner på premieredagen.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7409 på busvejen i Trekroner
Umove 7409, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A på busvejen mellem Nordens Parkvej og Herregårdsvej i Trekroner.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Nobina 6433 ved Roskilde st.
Nobina 6433, Iveco Crossway LE årg. 2019, afgår fra Roskilde st. som linje 216.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7409 i Allehelgensgade, Roskilde
Umove 7409, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A i Allehelgensgade i Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7423 i Jernbanegade, Roskilde
Umove 7423, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 205 i Jernbanegade i Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7427 ved Roskilde st.
Umove 7427, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, ankommer til Roskilde st. som linje 203.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7403 på Køgevej, Roskilde
Umove 7403, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 202A på Køgevej i Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7401 i Jernbanegade, Roskilde
Umove 7401, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A i Jernbanegade i Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7407 på Nordens Parkvej, Trekroner
Umove 7407, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 201A på Nordens Parkvej i Trekroner.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Nobina 6448 i Jernbanegade, Roskilde
Nobina 6448, 13 m-Iveco Crossway LE årg. 2019, som linje 123 i Jernbanegade i Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7402 ved Roskilde st.
Umove 7402, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, på vej ind i busterminalen ved Roskilde st. som linje 202A.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7422 på Køgevej, Roskilde
Umove 7422, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 212 på Køgevej i Roskilde. Hvem kunne for få år siden have troet, at linje 212 ville blive en af de første buslinjer i landet med elbusser?
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7429 i Allehelgensgade, Roskilde
Umove 7429, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, som linje 206 i Allehelgensgade i Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Nobina 6439 i Trekroner, Roskilde
Nobina 6439, Iveco Crossway LE årg. 2019, som linje 220 i rundkørslen Trekroner Allé/Nordens Parkvej i Trekroner ved Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Nobina 6437 ved Roskilde st.
Nobina 6437, Iveco Crossway LE årg. 2019, ankommer til Roskilde st. på linje 216, som fra denne morgen køres af Nobina.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Nobina 6441 ved Høje Taastrup st.
Nobina 6441, Iveco Crossway LE årg. 2019, som linje 123 ved Høje Taastrup st. Ved køreplansskiftet 14. april 2019 overtog Nobina linjen fra Arriva, og samtidig blev der indsat 13 m-busser, mens køreplanen er ændret fra 10-minuttersdrift i myldretiderne og 20-minuttersdrift i øvrige dagtimer til kvartersdrift hele dagen med uændret halvtimesdrift aften, lørdag sen eftermiddag og søndag. Antallet af busser på linjen er følgelig reduceret en anelse. Nobina har modtaget 10 13 m-busser, vogn 6441-6450, til linjen.
Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.
Umove 7401 ved elbuspræsentationen på Stændertorvet, Roskilde
Roskilde fik æren af at blive den første by i landet, der har udskiftet dieselbusserne med elektriske busser - vel at mærke ikke som forsøg, men i almindelig drift og i form af alle busserne på de linjer, der holder sig inden for kommunegrænsen. Umove vandt kontrakten, der omfatter kørsel med 17 busser på linje 201A, 202A, 203, 204, 205, 206, 208, 209 og 212. Til formålet er anskaffet 20 Yutong E12LF-elbusser, som oplades på garageanlægget. 11 af busserne har røde hjørner til linje 201A og 202A, mens de andre er helgule. Lørdag 13. april 2019 blev elbusserne præsenteret for Roskildes borgere ved et arrangement på Stændertorvet, hvor to af busserne - 7401 med røde hjørner og 7421 i helgul - kørte gratis ture rundt om Byparken, hvor der blev fortalt lidt om elbusserne undervejs. Dagen efter overtog Umoves elbusser den ordinære drift. Bus 7401 på Stændertorvet med 7421 i baggrunden ved præsentationen på Stændertorvet.
Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.
Umove 7421 på Stændertorvet, Roskilde
Umove 7421, Yutong E12LF-elbus årg. 2019, på Stændertorvet i Roskilde i forbindelse med præsentationen af elbusserne for byens borgere.
Foto: Thomas de Laine, 13. april 2019.