Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:
Tide Bus 8716 i Farverstræde, Kolding
Tide Bus 8716, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2012, som bybuslinje 3 i Farverstræde i Kolding.
Foto: Thomas de Laine, 11. marts 2015.
Aarhus Sporveje 516 ved Universitetsparken, Aarhus
Busselskabet Aarhus Sporveje 516, en Solaris Urbino 18-ledbus fra 2017, som linje 12 på Nørrebrogade ved Universitetsparken. Busselskabet skifter i foråret 2021 navn til AarBus, hvilket nok er meget praktisk, når man nu kører parallelt med vor tids sporvej, nemlig Aarhus Letbane, hvis stoppested ses bag 516.
Foto: Thomas de Laine, 31. juli 2020.
Arriva 2129 ved Lindholm st., Nørresundby
Arriva 2129, Iveco Crossway LE årg. 2016, på NT-rute 70 ved Lindholm st. i Nørresundby en grå efterårsdag i sommeren 2017.
Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.
DitoBus 4670 ved Vordingborg st.
DitoBus 4670, Volvo B12M/Säffle (8500) årg. 2008, som linje 664 ved Vordingborg st.
Foto: Thomas de Laine, 4. oktober 2020.
Ørslev Turisttrafik 7702 ved Vordingborg st.
Ørslev Turisttrafik 7702, Scania K230UB/Lahti Scala årg. 2010, som linje 661R mod Præstø på Marienbergvej ved Vordingborg st. Billedet er taget få uger efter, at Ørslev Turisttrafik tabte sin kørsel for Movia med virkning fra april 2022, hvor Lokalbus overtager kørslen.
Foto: Thomas de Laine, 4. oktober 2020.
DitoBus 4732 ved Vordingborg st.
DitoBus 4732, Volvo B12BLE/Säffle (13,7 m) årg. 2010, ved Vordingborg st. Den bruges på linje 660R mellem Stege og Vordingborg.
Foto: Thomas de Laine, 4. oktober 2020.
Keolis 2630 på Bistrupvej, Birkerød
Keolis 2630, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2018, som linje 500S på Bistrupvej i Birkerød.
Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 2020.
Anchersen 3007 på Sirgræsvej, Kastrup
Søndag 18. oktober 2020 åbnede en ny linje 32 i Tårnby Kommune med forbindelse til Ørestad. Linjen går fra Kastrup st. ad bl.a. Sirgræsvej, Løjtegårdsvej og Otto Baches Allé til Ørestad. På premieredagen var der flag på bussen og gratis kørsel. Linjen køres med Anchersens elbusser fra linje 18, som der haves tilstrækkeligt mange af, til at de 2 vognløb på linje 32 også kan dækkes. Her ses Anchersen 3007, BYD K9/eBus 12 årg. 2019, på Sirgræsvej i Kastrup den første dag. En fintælling afslører i øvrigt, at det er tredje gang, der eksisterer en linje 32 på Amager, hvor den første mellem Københavns Rådhusplads og Kastrup (nogle år inklusive hurtigbusvarianten 32H) nok er den, de fleste betragter som den "rigtige" linje 32, men der har også kørt en linje 32 i årene 2000-15, som dog nåede at have en del forskellige linjeføringer i dén periode.
Foto: Thomas de Laine, 18. oktober 2020.
Keolis 8527 ved Viby Sjælland st.
Keolis 8527, VDL Ambassador årg. 2010, forlader Viby Sjælland st. som linje 215. Keolis kører en stor del af turene på linje 215, som hænger driftsmæssigt sammen med linje 219, således at busserne er gennemkørende Solrød Strand-Havdrup-Viby-Hvalsø-Kirke Hyllinge. Den øvrige del af linje 215/219 køres af Lokalbus.
Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 2020.
De Blaa Omnibusser 4163 og 6402 på Bistrupvej, Birkerød
Et mindre antal hverdagsafgange på linjerne 197 og 199 i og omkring Birkerød køres med to busser pr. afgang - som udgangspunkt begge minibusser. Her ses De Blaa Omnibusser 4163, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, og 6402, VDL Citea-minibus årg. 2015, som linje 199 på Bistrupvej, indsat på samme afgang. Bus 6402 er egentlig født til Nobina i Næstved, men blev i december 2019 overført til De Blaa Omnibusser, hvor den primært bruges til netop denne dobbeltbesætning af visse ture.
Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 2020.
Keolis 2455 på Skovgårds Alle, Værløse
Ved køreplansskiftet 28. juni 2020 blev servicebuslinje 851 i Værløse opgraderet til 12 m-busser og kører desuden nu med grønne hjørner. Dette skyldes ikke passagertallet, men det faktum at linjen herefter er driftsmæssigt koblet sammen med E-buslinje 55E mellem Malmparken og Allerød stationer. På hverdage køres de tre første ture på linje 851 nemlig af den 55E-bus, der slutter morgenens kørsel i Allerød kl. 9.03, mens dagens sidste tre 851-ture køres af den bus, som indleder eftermiddagens kørsel på linje 55E i Allerød kl. 14.52. Det giver kun 17-18 minutter til at nå fra Allerød til Værløse og omvendt. Der kører fortsat korte busser på linje 151 og 152. Her forcerer Keolis 2455 et vejbump på Skovgårds Alle i Værløse. Den vil slutte sin arbejdsdag på Malmparken st. kl. 18.35, små fem timer senere.
Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2020.
Holo CN 91 877 på Sandkaj, København
3. august 2020 begyndte endnu et forsøg med selvkørende minibusser - denne gang i Nordhavnen i København, hvor der køres på og syd for Århusgade, bl.a. langs kajen. Det er Holo/Autonomous Mobility, der kører, og der anvendes en af de Navya-minibusser, som også kendes fra forsøgsruten på et stisystem i Aalborg eller kørslerne på sygehusene i Køge og Slagelse. Ruten i Nordhavn er en ringlinje med uret, der betjenes cirka fire gange i timen kl. 10-17. Det er gratis at køre med, og linjen ligger uden for Movia-systemet. Bussen rummer egentlig 11 sidde- og 4 ståpladser, men kapaciteten er ekstra begrænset i begyndelsen for at undgå Corona-smitte. Og det er også stadig nødvendigt at have en operatør med ombord, ligesom der højst køres 18 km/t. Her kanter CN 91 877 sig gennem Sandkaj. Bussen er indregistreret første gang 5. marts 2020. Samme dag blev en søstervogn indregistreret CN 91 876.
Foto: Thomas de Laine, 3. august 2020.
Arriva 8812 "Holmen" ved Nyhavn, København
Flere af de nye elektriske havnebusser, som blev indsat i sommeren 2020, har arvet navnene fra de tidligere motorfærger, bl.a. "vogn 8812", som hedder Holmen - navnet fra den ene af de to færger, som i sin tid åbnede havnebusdriften i august 2000. Her stævner Arriva 8812 alias Holmen ud fra stoppestedet ved Nyhavn som en sydgående linje 991. I alt fem nye færger er leveret.
Foto: Thomas de Laine, 3. august 2020.
Arriva 8815 "Sydhavn" ved Knippelsbro, København
Arriva 8815, havnebussen "Sydhavn", på linje 992 lige nord for Knippelsbro med Udenrigsministeriets bygninger i baggrunden på 20-årsdagen for indførelsen af havnebusser i Københavns Havn. I sommeren 2020 er flåden udskiftet med nye, elektriske færger, hvilket markeres med de grønne reklamer på siden.
Foto: Thomas de Laine, 3. august 2020.
Nobina 6462 ved Hillerød st.
I slutningen af 2019 udskiftede Nobina bybusserne i Hillerød med 10 brugte Volvo B5LH-hybridbusser fra moderselskabet i Norge. Busserne havde mere præcist kørt hos Nobina i Tromsø. Bus 6462 - på fototidspunktet den højest nummererede Nobina-bus i Movialand - forlader Hillerød st. som linje 303. I Tromsø kørte bussen med vognnummer 1181.
Foto: Thomas de Laine, 13. juni 2020.
Nobina 6456 ved Hillerød st.
Nobina 6456 (ex. Tromsø nr. 1174) som linje 301 ved Hillerød st. I forbindelse med indsættelsen af disse busser overgik bybusserne i Hillerød til dørarrangement 2-2-0. Bussen er en Volvo B5LH-hybridbus fra 2012.
Foto: Thomas de Laine, 13. juni 2020.
Nobina 6458 på Søndre Jernbanevej, Hillerød
Nobina 6458 (ex. Tromsø nr. 1172), Volvo B5LH-hybridbus årg. 2012, som linje 302 på Søndre Jernbanevej i Hillerød.
Foto: Thomas de Laine, 13. juni 2020.
Nobina 6454 ved Hillerød st.
Nobina 6454, Volvo B5LH-hybridbus årg. 2012, forlader Hillerød st. som linje 301. I Tromsø kørte denne bus med vognnummer 1175.
Foto: Thomas de Laine, 13. juni 2020.
City-Trafik 2300 ved Herlev st.
City-Trafik 2300, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Herlev st. i maj 2011. Bussen blev udrangeret senere samme år.
Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2011.
De Blaa Omnibusser 4055 på Nørre Allé, København
De Blaa Omnibusser 4055 (senere omnummereret til 4051), DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 184 på Nørre Allé ved Universitetsparken.
Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2010.
Dyssells Busser 101 på Jersie Strandvej
Som 40 år tidligere kunne der i 2015 opleves Stockholm-ledbus på strandvejene langs Køge Bugt. Denne gang var det som togbus, hvor det i 1975 var for at afprøve kørsel med ledbus i det hele taget. Dyssells Busser vogn 101, navngivet "Alma", kører ad Jersie Strand som togbus E3 uden stop mod Køge. Bussen er en Volvo B12MA/Säffle-ledbus fra 2006 med fortid hos Busslink alias Keolis i Stockholm.
Foto: Thomas de Laine, 8. august 2015.
Sidste linje 121 på Køge st.
Den sidste linje 121-bus efter ankomsten til Køge station natten til 11. december 2011. Linjen nåede at eksistere i 91½ år. Bussen er Arriva 1873 (opr. Combus 5105), Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, som efterfølgende blev udrangeret.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Arriva 1643 i Øster Voldgade, København
Arriva 1643 (opr. Connex 6307), Volvo B12BLE/Aabenraa (Volvo 8500LE) årg. 2003, som linje 6A i Øster Voldgade.
Foto: Thomas de Laine, 25. april 2010.
Nobina 6411 på Gadehavegårdsvej, Høje Taastrup
Nobina 6411, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2016, som linje 40E på Gadehavegårdsvej i Høje Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 26. april 2017.
De Blaa Omnibusser 4080 i Gothersgade, København
En periode i foråret 2010 havde linje 185 fået flyttet endestationen ved Nørreport til Gothersgade for at frigøre kapacitet i den daværende busterminal ved stationen. I retning mod Klampenborg kørte busserne derfor via Kommunehospitalet. De Blaa Omnibusser 4080, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2009, som linje 185 ved endestationsstoppestedet i Gothersgade.
Foto: Thomas de Laine, 5. april 2010.