Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:

SCR "Centrol" PKR FC24 i Kozmin Wielkopolski, Polen

SCR "Centrol" PKR FC24 i Kozmin Wielkopolski, Polen

En Leyland-DAB 7-1200L fra 1987 hos SCR "Centrol" i Kozmin Wielkopolski. Bussen er ex. Søndergaard, Fjerritslev, vogn 87, som i 1994 blev busovertaget af DSB busser og i 1998 kom til Polen. Den kørte først hos PKS Leszno, hvor den fik selskabets blå og hvide bemaling. I 2010 kom den til SCR "Centrol".

Foto: Thomas de Laine, 15. september 2013.

SCR "Centrol" PKR 07WF i Kozmin Wielkopolski, Polen

SCR "Centrol" PKR 07WF i Kozmin Wielkopolski, Polen

En bus, der oprindeligt var Buerup Bilruter vogn 6, kom via Nordvest-Bus, Combus, Wulff Bus og Vejstruprød Busimport til firmaet SCR "Centrol" i Kozmin Wielkopolski i Polen. Den står her på garageanlægget i Kozmin og anvendtes i 2013 øjensynligt bl.a. til skolebuskørsel. Det er en Leyland-DAB 7-1024L fra 1987.

Foto: Thomas de Laine, 15. september 2013.

PKS Zielona Gora Z70105 i det vestlige Polen

PKS Zielona Gora Z70105 i det vestlige Polen

En Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1983 på en landevej i det vestlige Polen, formentlig ikke så langt fra Swiebodzin. Bussen er PKS Zielona Gora vogn Z70105, som kom til dette selskab i 2007 og så vidt vides stadig kører i slutningen af 2020. Dens første ejer var Mortensen i Kragelund, men de sidste 11 år i Danmark kørte den hos Wulff Bus.

Foto: Thomas de Laine, 13. september 2013.

PKS Zielona Gora Z70009 ved Swiebodzin st., Polen

PKS Zielona Gora Z70009 ved Swiebodzin st., Polen

Kurt Larsen i Bisserup fik i 1984 leveret denne Leyland-DAB 7-1200L, som i 1993 gik retur til DAB. Året efter blev den solgt til PKS Zielona Gora i Polen, hvor den her ankommer til jernbane- og rutebilstationen i Swiebodzin i september 2013. PKS Zielona Gora har i øvrigt et af sine garageanlæg på stedet. Bussen blev udrangeret i januar 2019 og fik dermed knap 25 år på de polske landeveje.

Foto: Thomas de Laine, 13. september 2013.

PKS Pila 00077 på rutebilstationen i Pila, Polen

PKS Pila 00077 på rutebilstationen i Pila, Polen

PKS Pila har i en del år været blandt de store brugere af DAB-busser i Polen, formentlig bl.a. som følge af selskabets relationer til Vejstruprød Busimports polske samarbejdspartner i Pila. Denne DAB-Silkeborg 7-0948L fra 1989 blev oprindeligt bygget til Skjern Rute- og Turistfart og har bl.a. været gennem Wulff Bus, før den i 2007 kom til Pila som vogn 00077. I slutningen af 2020 kører bussen så vidt vides stadig hos PKS Pila. Rutebilstationen i Pila.

Foto: Thomas de Laine, 1. oktober 2011.

KM Szczecinek 413 i Szczecinek, Polen

KM Szczecinek 413 i Szczecinek, Polen

Tidligere Odsherreds Jernbane vogn 73, en Leyland-DAB 7-1200L fra 1986, hos KM Szczecinek i Szczecinek, Polen, nu som vogn 413. Bussen kørte her i årene 2002 til 2012.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2011.

PKS Szczecinek 602061 i Szczecinek, Polen

PKS Szczecinek 602061 i Szczecinek, Polen

PKS Szczecinek vogn 602061, en Volvo B10M-60/DAB årg. 1986, i Szczecinek i Polen. Bussen er ex. DSB vogn 036, og den fandt vej til Polen i 2002.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2011.

PKS Gniezno 606 i Wrzesnia, Polen

PKS Gniezno 606 i Wrzesnia, Polen

Tidligere Partner Bus 8421, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, hos PKS Gniezno i Wrzesnia i Polen. Efter 16½ år på landevejene i Hornsherred gik bussen i bytte til VDL i december 2010, hvorfra den blev solgt videre til det polske rutebilselskab i 2011. Den har internnummer 606.

Foto: Thomas de Laine, 15. september 2013.

Ex. HT 1733 hos PKS Gniezno, Wrzesnia, Polen

Ex. HT 1733 hos PKS Gniezno, Wrzesnia, Polen

Ex. HT 1733, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1986, parkeret hos PKS Gniezno i Wrzesnia, Polen. Efter udrangering fra Bus Danmark, kom bussen til PKS Gniezno i 1998, der brugte den til et tidspunkt i 2013, efter at dette billede blev taget i midten af september samme år.

Foto: Thomas de Laine, 15. september 2013.

Natan 94 i Olkusz, Polen

Natan 94 i Olkusz, Polen

En Renault Master-minibus, endnu i STS-farver fra tiden hos Kruse i Nakskov, på rutebilstationen i Olkusz i Polen. Bussen blev efter udrangering fra Kruse i 2009 solgt til firmaet Natan i den polske by Plaza, som ligger noget syd for Olkusz. Her kørte den som vogn 94 indtil udrangeringen i 2015.

Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010.

PKM Olkusz 7954 i Olkusz, Polen

PKM Olkusz 7954 i Olkusz, Polen

PKM Olkusz, bybusselskabet i den polske by Olkusz, var blandt køberne af DAB serie 12-busser, der blev samlet i Polen. Denne DAB 12-1200B er således samlet i 1995 på DABs "fabrik" i Koszalin. Som mange af de andre polskbyggede serie 12'ere havde den døre 2-2-2, og i Olkusz' tilfælde var der også enkeltsæder i vinduessiden, i hvert fald i forreste del. Både bus 7954 og søsteren 7953 blev udrangeret i 2012. Her ses bus 7954 på gaden i Olkusz i september 2010.

Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010.

MZK Koszalin 1139 på værkstedet i Koszalin, Polen

MZK Koszalin 1139 på værkstedet i Koszalin, Polen

DAB byggede i 1993 denne serie 15-demobus, som blev udstillet på Transport '93 i Herning og efterfølgende kørte hos forskellige busselskaber, bl.a. Unibus i København. Bussen kom imidlertid så tidligt som 1994 til Polen, nemlig til bybusselskabet i Koszalin, MZK Koszalin. Dette hang formentlig sammen med DABs daværende forsøg på at etablere busproduktion i Polen med base i samme by. DABs polske busfabrik lettede aldrig helt, selvom der blev bygget et mindre antal serie 12-busser i Polen i midten af 1990'erne, men serie 15-demobussen fik en længere karriere på vejene i Koszalin, hvor den var i brug helt til 2012. Her ses bussen - stadig i oprindelig hvid demobus-bemaling med gråt skørt - på værkstedet hos MZK Koszalin. Som det ses, bar den internnummer 1139, og mon ikke det er den eneste serie 15, der har kørt på sorte nummerplader?

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2011.

PKS Koszalin 10617 i Koszalin, Polen

PKS Koszalin 10617 i Koszalin, Polen

Ex. HHJ vogn 67, en Leyland-DAB 7-1200L fra 1986, er netop ankommet til rutebilstationen i Koszalin, Polen, og bakker på plads i rækken af pauserende rutebiler. Bussen kom til PKS Koszalin i 2001, hvor den fik vognnummer 10617.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2011.

PKS Nowy Sacz N80017 i Nowy Sacz, Polen

PKS Nowy Sacz N80017 i Nowy Sacz, Polen

Ex. Århus Sporveje 292, DAB 12-1200B årg. 1992, på rutebilstationen i Nowy Sacz, Polen. Bussen kom efter udrangering fra Aarhus i 2007 til PKS Nowy Sacz som vogn N80017. Aarhus-fordørene passer godt til polske forhold, hvor forreste halvdør kun bruges som adgang til chaufførpladsen. Dør 1B åbnes og lukkes derfor separat og skal helst lukke med gummilisten uden på dør 1A.

Foto: Thomas de Laine, 2. september 2010.

PKS Pulawy 00005 i Ryki, Polen

PKS Pulawy 00005 i Ryki, Polen

Ex. HT 1716, en Leyland-DAB 8-1200B fra 1986, i drift hos PKS Pulawy i Ryki, Polen. Bussen har fået spærret midterdørene, så den nu i praksis har dørarrangement 2-0-1. Bussen kom til Polen i 2000, og havde hos PKS Pulawy vognnummer 00005. Den blev udrangeret i 2014.

Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.

PKS Chelm 00013 i Katowice, Polen

PKS Chelm 00013 i Katowice, Polen

Fjernbussen fra Chelm, ca. 400 km mod øst, er netop ankommet til fjernbusterminalen i Katowice. Turen er gjort af en 26 år gammel Leyland-DAB 7-1200L fra 1984, der som ny blev leveret til Juelsminde Buslinier. PKS Chelm fik den i 2000, og den har - ifølge diverse billeder - været benyttet en del på netop denne fjernbusrute. Vognnummer er 00013.

Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010.

PKS Chelm 60016 i Chelm, Polen

PKS Chelm 60016 i Chelm, Polen

PKS Chelm vogn 60016, en Leyland-DAB 7-1200L årg. 1988, i Chelm i Polen. Bussen blev som ny leveret til Frank Hansen i Arden og blev ved det første udbud i Nordjylland overtaget af DSB busser i 1994. I perioden 1999-2004 var den hos Tylstrup og altså fortsat i Nordjylland. Den har været at finde på landevejene omkring Chelm siden midten af 00'erne.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2012.

PKS Chelm 10013 på rutebilstationen i Chelm, Polen

PKS Chelm 10013 på rutebilstationen i Chelm, Polen

Som 28 år gammel kan en Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1984 da godt agere fjernbus! Der er over 400 km fra rutebilstationen i Chelm i det østlige Polen, hvor billedet er taget, til destinationen Katowice via Radom og Czestochowa. Bussen er bygget til Hærvejens Bus Linier i 1984, kom via DAB til en vognmand på Næstved-kanten i 1992 og endte i 1997 hos Odense Taxa's Busser. PKS Chelm i Polen fik bussen i 2001 og gav den vognnummer 10013, men det er ikke helt klart, hvornår i bussens historie, den har fået NT-rutebildesign. Derimod har PKS Chelm kopieret Odense Taxa's Bussers blå og hvide bemaling til adskillige andre busser, bl.a. bussen i baggrunden til højre.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2012.

PKS Nowy Sacz N10005 i garagen i Nowy Sacz, Polen

PKS Nowy Sacz N10005 i garagen i Nowy Sacz, Polen

På garageanlægget hos PKS Nowy Sacz i Nowy Sacz kunne man i september 2012 stadig se denne Leyland-DAB serie 7 type 5 fra 1983. Bussen begyndte livet hos De forenede Bilruter i Løgstør, men kom allerede i 1991 til Nowy Sacz, hvor den altså fik mere end 20 år i drift. Inden 2012 var omme, var bussen dog hugget op. Internnummer var N10005.

Foto: Thomas de Laine, 15. september 2012.

MZK Oswiecim 63 ved banegården i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 63 ved banegården i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 63, DAB 12-1200B årg. 1992, som linje 3 ved banegården i Oswiecim i Polen. Bussen var ex. City-Trafik, København, nr. 59 (senere 2059) og kom i foråret 2007 til Oswiecim. Den var i drift her indtil begyndelsen af december 2020, hvor den brændte.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2010.

MZK Oswiecim 18 ved Chemików, Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 18 ved Chemików, Oswiecim, Polen

Denne tidligere Taastrup-bybus kørte 1991-2017 i Oswiecim i Polen - en by, der nok bedre er kendt under det tyske navn Auschwitz. Bussen er en Leyland-DAB 6-3-TL11/3 fra 1982 og ses her kort efter sin 30 års fødselsdag ved Chemików-endestationen for linje 1.

Foto: Thomas de Laine, 14. september 2012.

Ex. Møns Omnibusser 63 hos PKS Stalowa Wola, Polen

Ex. Møns Omnibusser 63 hos PKS Stalowa Wola, Polen

Ex. Møns Omnibusser 63, Leyland-DAB 7-1200L årg. 1984, på garageanlægget hos PKS Stalowa Wola i Polen. Bussen har stort set bevaret sin bemaling fra Møns Omnibusser-tiden, men fronten er nymalet i let afvigende design i Polen. Bussen kom i 2000 til Stalowa Wola, hvor den kørte til slutningen af 2019 for i 2020 at blive skrottet.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2012.

Ex. City-Trafik 322 i Stalowa Wola, Polen

Ex. City-Trafik 322 i Stalowa Wola, Polen

Ex. City-Trafik, Hadsund, vogn 322 hos PKS Stalowa Wola i Polen. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200L leveret til Kruse i 1986. Den blev købt brugt af City-Trafik i 1994, og i 2000 kom den til Stalowa Wola, hvor den var i brug til 2017. Den kan dermed tælles med på listen over DAB-busser, som nåede at runde deres 30 års fødselsdag i drift i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. september 2012.

Transgór Myslowice 07 i Chrzanów, Polen

Transgór Myslowice 07 i Chrzanów, Polen

Transgór Myslowice vogn 07 på rutebilstationen i Chrzanów i Polen. Bussen er ex. City-Trafik 2307, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996.

Foto: Thomas de Laine, 7. september 2010.

Marprom 767 i Maribor, Slovenien

Marprom 767 i Maribor, Slovenien

Bybusselskabet i Maribor i Slovenien fik i 2004 den serie Volvo B10BLE-60/Säffle-busser, Combus i 1998 fik leveret til linje 200S i København, dvs. numrene 5137-5148. I 2016 var der stadig enkelte af dem tilbage. Her forlader "Marprom" vogn 767 med ukendt tidligere Combus-vognnummer rutebilstationen ved banegården i Maribor i maj 2016.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2016.