Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.191 billeder på Myldretid:
GS Buss 360 og 375 på Redbergsplatsen, Göteborg, Sverige
Opladning af busser i byrummet er det ikke blevet til så meget af i Danmark: Kun linje 2A i København og linje 13 i Aarhus har fået denne løsning, mens alle landets efterhånden rigtig mange andre elbusser lader i garagerne. I Göteborg finder man omvendt en dobbelt ladestation på Redbergsplatsen, som er et ældre knudepunkt i byens kollektive trafik. To Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) fra 2019 sutter strøm, inden næste tur begynder. Busserne er GS Buss' vogn 360 (venstre) og 375 (højre), som få uger senere begge blev overtaget af Nobina. GS Buss er Göteborgs Spårvägars busselskab.
Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2022.
Umove 7541 som servicebus 134 på Kløverprisvej, Hvidovre
Den nyere bushistorie rummer mange eksempler på kortlivede servicebuslinjer, og ved køreplansskiftet 30. juni 2024 kom der endnu én, da servicebuslinje 134 i Hvidovre blev nedlagt efter kun halvandet års drift. Linjen blev mere præcist etableret ved køreplansskiftet 11. december 2022 og gik fra Hvidovre st. til Friheden st. med passage af bl.a. et aktivitetscenter, Hvidovre Butikstorv og Åmarken st., ligesom linjen gav betjening i nogle kvarterer, som ellers ikke havde bus. Der kørtes en gang i timen på hverdage mellem myldretiderne. Men fra sommeren 2024 valgte Hvidovre Kommune at spare de 1,3 mio. kr. årligt, linjen kostede, så fredag 28. juni blev sidste køredag. Det var i øvrigt sjette gang, linjenummeret 134 var i brug i Storkøbenhavn - og tredje gang i Hvidovre! Kort før nedlæggelsen ses Umove 7541 (opr. Umove 7667), VDL Citea LLE 99 årg. 2019, i rundkørslen på Kløverprisvej. Den er afgået fra Hvidovre st. få minutter forinden og skal videre ad Femagervej mod Friheden. Selve bussen var egentlig blevet leveret til Umoves Kvistgård-garage og servicebusserne i Helsingør-Espergærde, men blev overført til servicebuslinjen i Hvidovre ved dens oprettelse. Ved samme lejlighed ændredes vognnummeret fra Kvistgård garages 7600-nummerserie til Glostrup garages 7500-serie.
Foto: Thomas de Laine, 26. juni 2024.
Ex. Bus Danmark 1054 som MPK Lublin 2271 i Lublin, Polen
Som noget dengang usædvanligt fik Bus Danmark i sommeren 1998 leveret til 30 Mercedes-Benz O405N-lavgulvsbusser til kørsel for HT, nemlig på de nyvundne linjer i Roskilde-området, som ikke skulle have gasbusser. De 30 busser, nr. 1051-1080, blev kun brugt én kontraktperiode, og i maj 2004 gik busserne ud af drift. Kort efter afleveredes de tilbage til sælgeren, EvoBus. Herfra blev ti af busserne i 2005 solgt til bybusselskabet MPK Lublin i Lublin i Polen, hvor de fik numrene 2268-2277. Her ses MPK Lublin 2271, alias Bus Danmark 1054, i trafik i Lublin i september 2012. Bussen forblev i drift i Lublin til 2017.
Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.
Ex. Bus Danmark 1059 som MPK Lublin 2274 i Lublin, Polen
Efter seks år hos Bus Danmark og Arriva i Roskilde, hvor bussen bl.a. har været brugt på linjer som 123 og 216/217, blev bus 1059 i 2004 afleveret tilbage til EvoBus. Herfra kom den året efter til bybusselskabet MPK Lublin i Polen, hvor den kørte ti år som bus 2274. I september 2012 fremstod den sådan her.
Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.
Ex. De Hvide Busser 8748 som MPK Lublin 2283 i Lublin, Polen
De Hvide Busser i Hørsholm fik i 1999 leveret seks Mercedes-Benz O405N-busser til kørslen på linjerne 375, 377 og 388. I efteråret 2006 skiftede man dem ud med nye VDL-busser, og de fandt vej til deres søskende fra Roskilde, nemlig på bybusserne i Lublin i Polen. De Hvide Busser vogn 8748 blev til vogn 2283 i Lublin, og den var i drift helt til 2020. Her ses den i Lublin, stadig HT-gul.
Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.
City-Trafik 2821 på Ørestads Boulevard, København
Den engelske karosserifabrik East Lancashire Coachbuilders, der som regel blot kaldes East Lancs, byggede busser fra 1934 til 2010. Fabrikkens modeller var velkendte i hjemlandet, men har med en notabel undtagelse ikke kørt i Danmark. Men i 1999 lykkedes det - i andet forsøg - for HT at indgå en kontrakt om kørsel med Københavns første dobbeltdækkere i almindelig rute, og inden disse var kommet på gaden, fik man lavet en kontrakt mere. City-Trafik skulle køre linje 250S med dobbeltdækkere, og det samme skulle Arriva på linje 10 (som dengang havde en helt anden ruteføring og betydning). Der blev nu skelet til udlandet, og begge busselskaber valgte samme bustype: Et særligt tilpasset Volvo B7L-chassis, der fik en ekstra bagaksel og fik påbygget en ny og forlænget udgave af East Lancs' "Vyking"-dobbeltdækkerkarosseri. Engelske dobbeltdækkere er nemlig normalt kortere end de af HT krævede 12 meter. Den "nye" karosserimodel kaldtes Nordic, og der blev bygget 36 eksemplarer til København i 2000 og 2001. Herudover blev der bygget ti eksemplarer til Glasgow og 19 til så fjernt et sted som Sri Lanka! Busserne kom i drift i København med betydelig forsinkelse, og der var mange problemer med dem. East Lancs var heller ikke vant til at honorere HTs forskellige detailkrav, men derudover var der efter sigende en af City-Trafiks busser, der som leveret knælede til den forkerte side! Arrivas busser fik kun én kontraktperiode i København og blev udrangeret i oktober 2007. City-Trafiks kørte derimod fem år længere, men fra oktober 2012 var det slut med Movia-gule dobbeltdækkere. En pæn del af busserne - også af de srilankanske - fik et efterliv som open top-sightseeingbusser i København, Helsinki, Tallinn, flere polske byer, Sydney og Washington, D.C. Det blev også City-Trafik 2821's skæbne, men inden det kom så vidt, ses den her på Ørestads Boulevard i begyndelsen af april 2012, hvor linje 250S netop var blevet forlænget til Bella Center st., og Movias 9. udbud havde beseglet skæbnen for linjens dobbeltdækkere.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2012.
Frederiksberg Sporveje 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Der var engang, hvor man kunne køre med dobbeltdækkersporvogne i København. Flere eksempler på disse er bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og Frederiksberg Sporveje nr. 50 er det ene. Vognen blev bygget i 1915 af N. Larsens vognfabrik og er en ret traditionel kort, toakslet motorvogn. Øverste etage er delvist åben, så på museets strækning gennem skoven kan man sidde kun under dække af trækronerne - og så trolleystangen! Vognen blev overtaget af Københavns Sporveje fire år efter leveringen, hvor Frederiksberg forpagtede sin sporvognskørsel til den omgivende hovedstadskommune. Ved den lejlighed blev vognen til KS nr. 419, og den forblev i trafik til 1933. Her har den netop krydset med KS 100 ved stoppestedet "Skovkanten" på museet.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.
Vikingbus 4540 på linje 128 på Skovvej, Ishøj Strand
Straks, da Kunstmuseet Arken åbnede ved Ishøj Strandpark 15. marts 1996, blev der etableret busforbindelse til museet. Det blev en ny linje, som fik nummeret 128, og den kørte fra Ishøj station ud til museet nær enden af Skovvej, cirka to kilometer fra stationen. Linjen opstod således uden for de normale HT-køreplansskift, som dengang lå ultimo maj og ultimo september, og i første omgang blev linjen kørt af Unibus' garage på Avedøre Holme, selvom den enlige bus lå lidt afsides i forhold til Unibus' øvrige HT-kørsel. Efter 2½ måned, fra 2. juni 1996, overtog Bus Danmark i Køge kørslen, som siden har været vognløbsmæssigt koblet sammen med linje 127 mellem Ishøj og Taastrup. Dermed har linjerne også været samme tur gennem operatør- og navneskift, og der har således efter 1996 nået at stå Arriva, Connex, Arriva igen, Lokalbus og til sidst Vikingbus på linje 128's busser. Også Linjebus' garage på Blushøjvej i København har optrådt på linjen, men kun med ekstrakørsel. Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 blev der gennemført nogle busomlægninger i Ishøj-området, og ved denne lejlighed blev linje 127 gjort mere direkte og samtidig forlænget ud til Arken. Det blev enden på linje 128, og få dage før nedlæggelsen er Vikingbus 4540, MAN Lion's City 12E årg. 2024, netop vendt 180 grader i den lille rundkørsel for enden af Skovvej for at returnere mod Ishøj station.
Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2024.
Arriva 1051 på Langebro, København
Arriva 1051, Volvo B7RLE-60/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2009, som linje 68 på Langebro i København.
Foto: Thomas de Laine, 8. oktober 2023.
Vikingbus 818 som Fleet-bus i Carsten Niebuhrs Gade, København
En af Vikingbus' 13 Fleet-brandede busser i Carsten Niebuhrs Gade i København, på vej ind til den nye fjernbusterminal ved Dybbølsbro. Bussen er vogn 818, en Irizar i6 fra 2015, og den skal køre søndagens afgang kl. 16.45 mod Aarhus via Odense og Middelfart.
Foto: Thomas de Laine, 9. juni 2024.
Centrum Turist VK 90 046 i garagen, Tilst
Blandt de Volvo B10M-ledbusser med Van Hool Alizée-karosserier, Gråhundbus indsatte på Bornholmerbussen, var denne fra 1991, som hos Gråhundbus var vogn 95. Efter udrangering fra Gråhundbus' fjernbuskørsel kom bussen til en anden fjernbusoperatør, nemlig Centrum Turist i Østjylland, som brugte den under Billigbus.dk-konceptet. Her står den parkeret på Centrum Turists garageanlæg i Tilst.
Foto: Thomas de Laine, 21. april 2012.
Ex. Gråhundbus 91 på Sjælsmark Kaserne
En Volvo B10M fra 1984 med Van Hool Alizée-karosseri på Sjælsmark Kaserne i foråret 2010. Bussen kørte oprindeligt på Færøerne, hvor den dog blev totalskadet som forholdsvis ny. Da det kom til stykket, blev bussen alligevel genopbygget og solgt til Gråhundbus i Ballerup, hvor den blev til vogn 91. Her sluttede den karrieren som Edelskov-bus frem til udrangeringen i 2010.
Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2010.
Busforsyningens "Smeden" i Kvægtorvsgade, København
Denne Volvo B12 med Van Hool Altano-karosseri blev i 1993 nyleveret til Schmidts Turisttrafik i Glostrup. På sine gamle dage ombyggedes den til transportopgaver for bands mv. og anvendt fra 2008 til 2014 af firmaet Busforsyningen. Her ses den, navngivet "Smeden", i brug hos Busforsyningen i Kvægtorvsgade på Vesterbro i København.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2009.
Tide Bus 6005 i Østerågade, Aalborg
Tide Bus 6005, Van Hool A13 årg. 2022, som linje 1 i Østerågade.
Foto: Thomas de Laine, 7. august 2022.
Tide Bus 6044 på John F. Kennedys Plads, Aalborg
Tide Bus 6044, Van Hool A13 årg. 2022, som linje 12 på John F. Kennedys Plads i Aalborg. Der køres med flag, da det er første dag med Tide Bus og nye elbusser på Aalborgs bybusser.
Foto: Thomas de Laine, 7. august 2022.
Oslo-sporvogn 112 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Oslo-sporvogn nr. 112 af SL79-typen, leveret fra Strømmens Værksted ved Oslo i 1983, foran remise 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vognen ankom i april 2024 til museet efter udrangering fra driften i Oslo, og den køreklare vogn ventes senere på året godkendt til at køre med passagerer på museet. Den er dog kun museets næstyngste vogn - nyeste vogn er Prag-vognen, Tatra T3 nr. 7079, som står til højre for Oslo-vognen på dette billede.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.
Oslo-sporvogn 112 ved Majorstuen, Oslo
Oslo-sporvogn 112, som i april 2024 er tilgået Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, i krydset ved Majorstuen, august 2019. Vognen ankommer som linje 11 eller 19 og er skiltet om til at afgå som linje 12 via Aker Brygge, Jernbanetorget, Storo og Disen til Kjelsås. Vognen er fra den første serie SL79'ere, der havde en enkelt dør bagest i vinduessiden, som dog ikke benyttedes til passagerudveksling. Der er tale om en Duewag-sporvognstype, men vognen er bygget i Norge på Strømmens Værksted uden for Oslo. SL79'erne blev bestilt, da det i løbet af 1970'erne stod klart, at sporvejene i Oslo alligevel ikke skulle nedlægges, som det ellers havde været planlagt. I første omgang kom der 25 vogne, nr. 101-125, som leveredes i 1982-83, og de blev i 1989-90 efterfulgt af endnu 15 vogne, kaldet SL79/II med numrene 126-140. Alle Oslos hidtidige sporvogne har været under udrangering siden 2022, hvor indsættelsen af nye CAF-lavgulvsvogne begyndte.
Foto: Thomas de Laine, 24. august 2019.
Københavns Busterminal set mod nordøst
Den overdækkede del af fjernbusterminalen ved Dybbølsbro i København rummer 10 pladser under tag. Bemærk signalerne ved hver plads. Når busser ankommer til terminalen, får de anvist et pladsnummer, og fjernbusoperatøren betaler en fast takst for hvert minut, bussen opholder sig i terminalen.
Foto: Thomas de Laine, 11. april 2024.
Københavns Busterminal set mod sydvest
Københavns Busterminal for fjernbusser, som åbner 6. juni 2024, set fra Dybbølsbro i retning mod sydvest, hvor indkørslen findes. I denne del af terminalen er pladserne ikke under tag, og der er tre pladser for ledbusser (fjernest i billedet).
Foto: Thomas de Laine, 11. april 2024.
Umove 7911 på Fredensbro, København
Umove 7911, Yutong E15 årg. 2024, passerer Fredensbro i København under indøvning på linje 15E eller 150S.
Foto: Thomas de Laine, 20. marts 2024.
Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.
Siden december 2019 er Køge Bugt-området syd for Karlslunde Strand busmæssigt næsten isoleret fra resten af Hovedstadsområdet mod nord og vest. Der er kun linje 215 fra Hvalsø/Osted/Havdrup i den fulde driftstid, som dog i hverdagsdagtimerne får selskab af linje 220 fra Roskilde og linje 246 fra Borup/Ejby/Lille Skensved samt om natten af linje 97N fra København. Sparekniven blev for alvor svunget ved decemberkøreplansskiftet 2010. Her havde der bl.a. været arbejdet med et forslag om en ringlinje i Solrød Kommune, der fra Solrød Strand st. skulle gå via Jersie Strand, Jersie landsby, Havdrup stationsby, Gammel Havdrup og Solrød landsby tilbage til Solrød Strand st. og omvendt, mens betjeningen af de øvrige busstrækninger i kommunen skulle ophøre. Denne idé endte ikke med at blive realiseret, men fra 12. december 2010 bortfaldt alle busforbindelser mellem Havdrup og Roskilde - både de direkte og via Snoldelev. Også kørslen mellem Havdrup og Kirke Skensved forsvandt, bl.a. med henvisning til planlagte nye cykelstier på strækningen! Alt i alt udgik linjerne 210, 212 og 213 helt i Solrød Kommune. Den første linje blev helt nedlagt, mens de to sidste kun fortsatte mellem Roskilde og Snoldelev. Den eksisterende linje 215 fik i stedet en ny rute fra Solrød Strand st. via Solrød landsby og Gammel Havdrup til Havdrup st. og videre via Osted til Avnstrup, hvorfra den fem år senere forlængedes til Hvalsø st. Indtil 2010 havde linjerne 212 og 213 haft hver sin rute mellem Havdrup og Solrød, men med omlægningen ophørte betjeningen af Tykmosevej og det sydøstlige Havdrup. Et år senere fulgte så nedlæggelsen af de historiske linjer 121 mellem Køge og København og 126 mellem Solrød Strand og Taastrup, og en ny linje 120 fra Høje Taastrup via Karlslunde og Solrød Strand stationer til Køge erstattede delvist linjerne. Men linje 120 holdt kun til december 2019, hvor den blev nedlagt syd for Karlslunde st. og en ny linje 121 mellem Køge og byudviklingsområdet ved Trylleskoven nord for Solrød Strand kom til. Mellem Karlslunde og Trylleskoven er der herefter kun busbetjening om natten! Her ses Arriva 1024, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, som linje 213 ved Havdrup st. på vej fra Roskilde mod Solrød Strand en snefuld eftermiddag lidt mere end en uge, før Havdrup mistede sine busforbindelser til og fra nord. En passager spurgte fotografen, om han vidste noget om den forestående nye køreplan for hendes daglige rejse, og selvom hun sagde pænt tak for hjælpen, virkede hun ikke oprigtigt glad for svaret...
Foto: Thomas de Laine, 3. december 2010.
TLT 3407 ved Teatri väljak, Tallinn, Estland
Tallinna Linnatranspordi (TLT) vogn 3407 opsamler passagerer ved Teatri väljak i det centrale Tallinn. Bussen kører på linje 68 ud til betonforstaden Priisle, som har mange forbindelser med ledbusser til og fra byen. Fra anden halvdel af 1990'erne og omkring tyve år frem var der god chance for at køre med en tidligere dansk bus på netop disse linjer. Bus 3407 har da også dansk fortid, idet den i 1995 blev nyleveret til Århus Sporveje som vogn 434. Det er en Volvo B10MA-55/Säffle fra 1995, som i 2008 kom til den estiske hovedstad, hvor den var i trafik til 2017.
Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2013.
Arriva 5710 ved Næstved st.
Den norske buskarosserifabrik Vest Karosseri blev etableret i Stryn i midten af 1960'erne og må ikke forveksles med Vestfold Bil- og Karosserifabrik, VBK, som i nogle år i 1970'erne byggede en mængde busser til danske kunder. Vest Karosseri fik vi nemlig først at se på danske plader i 1995-96 med Vest Liner- og Vest Ambassdør-modellerne. Her er et eksempel på en Vest Liner, nemlig Arriva 5710, der netop er ankommet til Næstved st. på lokalrute 692. Som bussens dørarrangement giver et hint om, er der tale om en vogn, der i sin tid blev anskaffet af Combus til selskabets kortvarige eventyr med særlige lufthavnsbusser til og fra Billund Lufthavn. Den er bygget på Volvo B10M-chassis til dette formål i 1997, men kom allerede i 1999 til STS-området, hvor den kørte resten af sin tid som almindelig rutebus - først som Combus 2559 og senere som Arriva 5710.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2010.
Arriva 5713 ved Næstved st.
I 1998 kom der et opdateret Vest-karosseri - kaldet V10 på laventrébusser og V25 på højgulvsbusser. Dette er en V25, bygget 1999 på Volvo B10M-chassis til Combus i Næstved, vogn 2562, hvorfra Arriva overtog den. Den blev senere omnummereret til 5713. V10 og V25 blev bygget ind i det 21. århundrede og var i bybusversionen gerne på Volvo B10BLE-chassis, men der kom også et antal korte Volvo B6LE. I den periode i 2002-03, hvor Vest ejede DAB-fabrikken i Silkeborg sammen med brasilianske Busscar Ônibus, blev V10 og V25 også bygget her - samlet set dog kun i godt 20 eksemplarer.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2010.
Nettbuss 8480 ved Hovedbanegården, København
Omkring 2004 var Vest-fabrikken klar med nye karosserimodeller: Vest Center til bybusser og Vest Contrast til rutebiler. Det var et design, man måske lige skulle vænne sig til at se på... Til kørsel på landets største buslinje, linje 5A, anskaffede norske Nettbuss 43 Volvo B12BLE med Center-karosseri, som blev sat i drift i efteråret 2007. Busser af samme type blev af et andet norsk busselskab, Tide Bus, også indsat i Odense i et pænt antal. Nettbuss 8480 afgår fra Københavns Hovedbanegård som linje 5A mod Nørrebro og Husum. "Gå ikke over for rødt! Især unge bliver ramt," lyder kampagnefolieringen på bussen. Netop i den fodgængerovergang, bussen krydser på billedet, er der mange, der skynder sig over for rødt, men pigen til venstre for bussen har tydeligvis forstået budskabet!
Foto: Thomas de Laine, 16. december 2009.