Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:
Arriva 1930 i Teglholmsgade, København
Arriva 1930, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 i Teglholmsgade den første dag med den nye ruteføring.
Foto: Thomas de Laine, 23. januar 2011.
Arriva 1915 ved Køge st.
Lige siden oprettelsen i december 2010 har de nordgående busser på linje 101A holdt ved et nyt stoppested i lokalkørebanen på Ivar Huitfeldtsvej ved Køge st. ud for S-togssporene 6 og 7 og regionaltogsspor 4. Stoppstedet anvendes også til afsætning for syd fra ankommende busser, og blev taget i brug til dette formål allerede før december-køreplansskiftet. Arriva 1915 (opr. Veolia 6411), Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2006, som linje 101A ved Køge st.
Foto: Thomas de Laine, 22. januar 2011.
Solaris-demohybridbus ved Frydenlund, Århus
Århus Sporveje prøvekørte i januar 2011 en Solaris Urbino-hybridbus på linje 4/24. Bussen er bygget som dieselbus i 2008, men blev året efter ombygget til hybridbus og har efterfølgende været i trafik som demobus flere steder i Europa. I Århus bliver den efterfulgt af Volvos demohybridbus. Selvom Solaris er en velkendt bus for århusianerne, stak hybridbussen ud på flere punkter. Udover det afvigende lydbillede og den udvendige bemaling havde bussen f.eks. halvgennemsigtige platicsæderygge og en dobbeltbred midterdør udført i ét dørblad. Her ses bussen på linje 24 ved Frydenlund.
Foto: Thomas de Laine, 19. januar 2011.
Solaris-demohybridbus og Århus Sporveje 140 ved Frydenlund, Århus
Den klart største Solaris-kunde i Danmark har hidtil været Århus Sporveje, så det kan vel ikke undre, at byen også skulle blive den første, der prøvekørte en Solaris-hybridbus. Den var i trafik på linje 4 og 24 fra 7. til 19. januar 2011. Demohybridbussen og Århus Sporvejes egen vogn 140, begge Solaris Urbino årg. 2008, som linje 24 henholdsvis 4 i linjernes fælles vendesløjfe ved Frydenlund.
Foto: Thomas de Laine, 19. januar 2011.
City-Trafik 2475 ved Femøren st., København
City-Trafik 2475, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, som linje 12 ved Femøren st. - så vidt vides første dag, denne bus kørte i ordinær drift. Bussen er fejlskiltet som linje 29, hvad der måske har givet problemer senere på ruten, hvor 12'eren har et par stoppesteder fælles med netop linje 29 med samme endestation!
Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2011.
City-Trafik 2509 ved Femøren st., København
City-Trafik 2509, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 78 på Hedegaardsvej ved Femøren st. på Amager.
Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2011.
Arriva 1062 ved Roskilde st.
Arriva 1062, Irisbus Crossway LE årg. 2010, som linje 601 ved Roskilde st.
Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2011.
Arriva 1065 ved Roskilde st.
Arriva 1065, Irisbus Crossway LE årg. 2010, ved Roskilde st.
Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2011.
Arriva 1073 ved Roskilde st.
Arriva har i 2010 overført en del Volvo-busser fra især Vejle og Randers, hvor man har tabt bybuskørslen, til Hovedstadsområdet. En af disse er bus 1073, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2002, som dog tidligere kørte i Horsens. Her ses bussen på linje 123 ved Roskilde st.
Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2011.
Arriva 1061 ved Roskilde st.
Arriva 1061, Irisbus Crossway LE årg. 2010, som linje 601 ved Roskilde st. en tåget januar-eftermiddag.
Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2011.
City-Trafik 2473 i Vester Farimagsgade, København
Fredag 7. januar 2011 begyndte City-Trafik kørslen med hybridbusser på linje 12 i København. Der vil køre i alt 3 hybridbusser på linjen, men på premieredagen var bus 2473 alene på 12'eren. Tidligere samme uge blev 3 busser magen til sat i trafik på linje 17 i Aalborg. Bus 2473, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, som linje 12 i Vester Farimagsgade.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011.
City-Trafik 2473 ved Vesterport st., København
City-Trafik 2473, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, som linje 12 ved Vesterport st. den første dag med hybridbusser på linjen.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011.
Arriva 1918 ved Vesterport st., København
Tagkantreklamer på busserne er der ikke tradition for i København, mens det f.eks. i Århus er almindeligt. Nu kan fænomenet dog også ses på Movias busser. Her er det Arriva 1918, Scania OmniLink årg. 2008, med tagkantreklame på linje 40 ved Vesterport st.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011.
Arriva 1058 og 1063 ved Solrød Strand st.
Engang var det primært Volvo B10M'er og DAB-busser, man kunne møde på Solrød Strand st. I dag er billedet ændret... Her ses et par helt nye Arriva-busser i Solrød. Til venstre bus 1058, en VDL Ambassador, som linje 215, og til højre bus 1063, en Irisbus Crossway LE som linje 223E. Begge busserne er leveret i forbindelse med køreplans- og kontraktskiftet 12. december 2010.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.
Arriva 1072 ved Solrød Strand st.
Selvom linje 215 fra december 2010 er blevet en Køge-linje, kan Roskilde garages busser stadig ses på linjen i myldretiderne, hvor kørslen er flettet sammen med linje 212. Om eftermiddagen køres som linje 212 fra Roskilde st. til Hastrup, herfra tom til Solrød Strand st. og som linje 215 til Havdrup st. Fra Havdrup køres tom til Vor Frue, hvorfra der køres som linje 212 til Roskilde st. Der kører to Roskilde-busser i denne "karrusel", hvorved der er timedrift på linje 212 og en supplerende tur i timen fra Solrød til Havdrup. Om morgenen køres den modsatte vej rundt (mere præcist som 215 Havdrup st.-Solrød Strand st., tom til Hastrup, som 212 Hastrup-Roskilde st. og Roskilde st.-Snoldelev Kirke samt endelig tom til Havdrup st.). Bus 1072, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2007, som linje 215 ved Solrød Strand st. Den var denne eftermiddag den ene bus på linje 212/215 - med en lidt klodset beskiltning... Bussen blev oprindeligt bestilt af Veolia til kørslen i Hovedstadsområdet, hvor den skulle have været med til at erstatte gasbusserne, som man ønskede at udfase. Dét projekt blev droppet, og bussen afbestilt. I 2008 lykkedes det at finde en køber til bussen, nemlig Arriva i Randers, der gav den nr. 2992. I 2010, hvor Arriva måtte afgive bybusserne i Randers til Nobina, er bussen overført til Roskilde garage.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.
Arriva 1058 ved Solrød Strand st.
Arriva 1058, VDL Ambassador årg. 2010, som linje 215 ved Solrød Strand st. Linje 215 blev 12. december 2010 omlagt og forlænget til Solrød Strand, idet linje 212 og 213 er nedlagt i Solrød Kommune og således ikke mere kører mellem Solrød og Havdrup. Samtidig overgik linjen til Arriva i Køge, som bus 1058 altså tilhører. Roskilde garage kører dog stadig halvtimessuppleringen mellem Solrød og Havdrup på hverdage.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.
Arriva 1059 ved Ishøj Bycenter
Arrivas nye bus 1059, en VDL Ambassador årg. 2010, som servicebuslinje 857 ved Ishøj Bycenter.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.
Herfølge Turistfart UK 93 794 ved Køge st.
En af de mange nye Movia-linjenumre, der så dagens lys i december 2010, er 241, som dækker over en linje mellem Køge, Herfølge Skole, Algestrup, Fløjterup, Ringsbjerg og Sædder. Linjen erstatter især linje 526 og kører kun på skoledage. Det er Herfølge Turistfart, der kører, og det foregår med minibusser. Her ses Mercedes-Benz-minibus UK 93 794 ved Køge st. som linje 241.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.
City-Trafik 2510 på Sundbyvester Plads, København
City-Trafik indsatte i december 2010 15 nye busser på linjerne i Nordsjælland. Mange af de i 2002 leverede Volvo B10BLE/Vest-busser er derfor flyttet til andre City-Trafik-garager, hvor de har afløst ældre vogne. På Amager er det f.eks. gået ud over serie 15. Bus 2510, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 78 på Sundbyvester Plads.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2010.
Arriva 1063 ved Solrød Strand st.
Som første sted i Hovedstadsområdet har Arriva i Roskilde indsat 5 Irisbus Crossway LE-busser i Movia-trafik. Bus 1063 som linje 223E ved Solrød Strand st. Linje 223E blev i december 2010 omlagt og forlænget til Trekroner Øst, som det noget tilisede skilt på bussen viser. Stoppestedsstanderen er dog ikke rettet!
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.
Herfølge Turistfart UK 97 429 ved Ølby st.
Linje 242 blev oprettet i december 2010 som erstatning for dele af linjerne 210 og 525. Linjen kører mellem Ølby st., Ølsemagle, Ll. Skensved, Højelse, St. Salby, Ll. Salby og Ejby. Herfølge Turistfart står for kørslen, der finder sted med minibus.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.
Arriva 1903 på Tessebøllevej, Herfølge
12. december 2010 indføres et nyt bussystem i Køge-området med bl.a. A-busser. Bybuslinjerne 501 og 502, der har eksisteret siden april 1977, bliver nedlagt. Til erstatning for disse og flere andre linjer kommer der to nye A-buslinjer - 101A og 102A. Allerede en uges tid inden køreplansskiftet begyndte der dog at dukke busser op med røde A-bushjørner. Her er det Arriva 1903 (opr. Veolia 6399), Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2006, som linje 502 på Tessebøllevej i Herfølge. De to A-linjer skal tilsammen bruge 12 busser, så de fleste af Køge garages 15 B7RLE-busser (nr. 1901-1915) vil nok få røde hjørner.
Foto: Thomas de Laine, 4. december 2010.
De Blaa Omnibusser 4082 ved Lyngby st.
De Blaa Omnibusser har i november 2010 indsat 5 nye busser anskaffet til den fornyede kontrakt med Movia om en række linjer. Busserne er - bortset fra en demobus - de første busser øst for Storebælt med det "faceliftede" Volvo 8500LE-karrosseri. Bus 4082, Volvo B7RLE-60/Säffle, som linje 191 ved Lyngby st. en af de første dage i drift. De Blaa har samtidig afhændet 6 af deres ældste busser, dvs. vogne årgang 2004!
Foto: Thomas de Laine, 12. november 2010.
De Blaa Omnibusser 4083 ved Holte st.
De Blaa Omnibusser 4083, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2010, som linje 195 ved Holte st.
Foto: Thomas de Laine, 12. november 2010.
Arriva 7000 ved Hovedbanegården, København
Arriva havde i oktober 2010 lånt den VDL Citea CLE-demobus, der tidligere har kørt hos Netbus. Den benyttedes på linje 2A og ses her ved Hovedbanegården.
Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2010.