Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:
Arriva 1596 på Bellahøj, København
Arriva 1596 (opr. Combus 5114), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 13 på Bellahøj.
Foto: Thomas de Laine, 16. april 2011.
City-Trafik 2808 på Borups Allé, København
City-Trafik 2808, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S på Borups Allé ved Hillerødgade.
Foto: Thomas de Laine, 15. april 2011.
Partner Bus 8431 i Sjælsmark
En ret ny museumsbus er denne Volvo B10BLE-60/Aabenraa fra 1994 - et eksempel på den sidst konstruerede karrosserimodel fra Aabenraa-fabrikken. Bussen blev i sin tid anskaffet af Partner Bus i Skibby, hvor den havde nummer 31; senere 8431. Aabenraa Karrosserifabrik blev overtaget af Volvo i 1994, og fabrikkens egne modeller udfasedes de følgende par år til fordel for Säffle System 2000, som allerede i en årrække havde været bygget på Volvos fabrik i Säffle i Sverige.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Østsjællandske Jernbaneklubs veterantog krydser Østre Banevej i Køge
Dansk Model Jernbane Union afholdt 2.-3. april 2011 udstilling i Køgehallerne ved Køge Stadion. Der var dog også arrangeret noget at se på for de af os, herunder fotografen, der mere er til skala 1:1. Dels skulle der begge dage køre veterantog fra København H over Roskilde til Køge og retur, og dels ville der være ture med veterantog på Køge Havn. Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) lagde materiel til, men blev desværre ramt af flere problemer. Togene skulle have været kørt med banens vanlige to motorvogne, men den ene af disse fik motorproblemer, og togene til og fra København blev helt aflyst. Havneturene kunne udføres ved at erstatte den ene motorvogn med DSB-traktor nr. 115 fra 1954, og turene skulle være foregået på Køge Sydhavn med afgang fra havnepladsen lige ved baneoverskæringen syd for Køge station. Et skinnebrud forhindrede dog også denne plan, så togene måtte i stedet køre til Køge Nordhavn med afgang fra ØSJKs egen plads nord for stationen. Til trods for disse vanskeligheder og en del regnvejr var veterantoget alligevel rigtig godt besøgt, da det her søndag 3. april passerer over Østre Banevej i Køge, trukket af DSB-traktoren. Udover veterantoget kørte Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm med museumsbusser i Køge.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
Østsjællandske Jernbaneklub med veterantog på Køge Nordhavn
Østsjællandske Jernbaneklubs veterantog bestående af DSB Mc 651 (nærmest), DSB Cy 4644, Tuborg-vognen og DSB-traktor 115 på Baltic Kaj på Køge Nordhavn. Veterantoget skulle have kørt på Køge Sydhavn, men måtte flyttes til nordhavnen på grund af et skinnebrud.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
KS 571 på Østre Banevej
Sporvejsmuseets KS 571, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, på Østre Banevej i Køge - på vej fra stationen til Øststjællandske Jernbaneklubs plads nord for stationen, hvor bussens passagerer skal skifte til veterantog.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
KS 571 på Nørre Boulevard, Køge
HT/Busdivisionen kørte med forskellige Volvo B59 af HTs 800- og 900-serier i Køge-området fra 1990 til 1994, men siden da har man ikke kunnet se B59'ere i Køge. I weekenden 2.-3. april 2011 kørte et eksemplar af racen, KS 571 fra 1972, dog et større antal afgange mellem Køge station og Køge Stadion. Nørre Boulevard i Køge.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
HT 3078 på Nørre Boulevard, Køge
Sporvejsmuseets HT 3078, Leyland-DAB serie II årg. 1973, på Nørre Boulevard i Køge. Serie II-busser kørte i en årrække i 1970'erne og 1980'erne også som bybusser i Køge, bl.a. netop her - dog i andre farver.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
KS 571 og HT 3078 ved Køge Stadion
De to museumsbusser, Sporvejsmuseet i weekenden 2.-3. april 2011 brugte til pendulkørsel mellem Køge station og Køge Stadion ved "stoppestedet" på Ringvejen ud for Stadion. Forrest KS 571, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, og bagest HT 3078, Leyland-DAB serie II årg. 1973.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
HT 3078 ved Køge Stadion
Sporvejsmuseets HT 3078, Leyland-DAB LIDRT 6857/2 (serie II) årg. 1973, på Ringvejen i Køge ved Stadion.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
HT 3078 på Ringvejen, Køge
Sporvejsmuseets HT 3078, Leyland-DAB LIDRT 6857/2 årg. 1973, på Ringvejen i Køge.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
City-Trafik 2495 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg
City-Trafik 2495, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Dalgas Boulevard på Frederiksberg. Linjen bliver nedlagt i 2011.
Foto: Thomas de Laine, 2. april 2011.
City-Trafik 2475 på Kampmannsgadebroen, København
City-Trafiks hybridbusser fra linje 12 ses også jævnligt på linje 29, fordi linje 12 og 29 har en del kombinerede vognløb. Her ses bus 2475, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, som linje 29 på Kampmannsgadebroen i retning mod Vanløse. Efter ankomst til Ålekistevej i Vanløse returnerede bussen mod byen som linje 12 til Femøren st.
Foto: Thomas de Laine, 2. april 2011.
City-Trafik 2490 på Thorvaldsensvej, Frederiksberg
City-Trafik 2490, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Thorvaldsensvej på Frederiksberg. En gade, der snart ikke længere har busdrift.
Foto: Thomas de Laine, 2. april 2011.
City-Trafik 2497 på Thorvaldsensvej, Frederiksberg
City-Trafik 2497, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Thorvaldsensvej på Frederiksberg.
Foto: Thomas de Laine, 2. april 2011.
Regionstog 2135-2035 ved Køge station
Østbanen, der kører fra Køge til Hårlev og herfra enten til Fakse Ladeplads eller Rødvig, fik i april 2010 indført linjenumre, da banen indgår i R-nettet på Sjælland. Linje 110R er togene mellem Køge og Fakse Ladeplads, og her ankommer et sådant - behørigt skiltet med linjenummer på fronten - til Køge station. Toget er Regionstogs Alstom Lint 41-togsæt 2035-2135 fra 2009.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
Arriva 1915 på Nørre Boulevard, Køge
Arriva 1915 (opr. Veolia 6411), Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2006, som linje 101A på Nørre Boulevard i Køge. Bussen er nu forsynet med "linjefrise" i tagkanten for linje 101A; dog i større typer, end der normalt anvendes på A-busser.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
Arriva 1875 på Nørre Boulevard, Køge
Ved Movias udbud A8 tabte Arriva alle linjerne i Køge Bugt-området til firmaet Handicap Befordring, der bliver ny Movia-entreprenør på rutekørselsområdet. Arriva 1875 (opr. Combus 5109), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 121 på Nørre Boulevard i Køge i april 2011, få dage efter afgørelsen på udbuddet.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.
Otte museumsbusser i Sjælsmark
Alle otte museumsbusser, der i marts 2011 overgik fra Busbevarelsesgruppen Danmark til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Fra venstre KS 531, Busdivisionen 1441, Odense Bytrafik 130, ex. HT 1585, Odense Bytrafik 140, Århus Sporveje 287, Bus Danmark 1950 og Combus 5202. Sjælsmark Kaserne.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Odense Bytrafik 130 og 140 i Sjælsmark
Selvom der kun er ti vognnumre fra Odense Bytrafik 130 til 140, og busserne begge er Volvo B10M'er med Aabenraa-karrosseri (årg. 1982 hhv. 1987), er der ganske stor forskel på de to Odense-bybusser - også indvendigt. Begge busserne overgik i marts 2011 fra Busbevarelsesgruppen Danmark til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Her ses de sammen på Sjælsmark Kaserne lige inden overdragelsen.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Busdivisionen 1441 i Sjælsmark
Busdivisionen 1441 (opr. HT 1441), Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, på Sjælsmark Kaserne på dagen, hvor bussen blev overdraget fra Busbevarelsesgruppen Danmark til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen kørte i København helt til 1999, men blev da også undervejs renoveret som led i det storstilede "ReBUS"-program sammen med 229 andre aldrende HT-busser. Efterfølgende havde bussen tilmed en karriere på de polske landeveje.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Combus 5202 i Sjælsmark
København og købstederne Roskilde, Køge og Hillerød havde mellem 1999 og 2004 til sammen mere end 250 LPG-gasbusser i drift - svarende til hver fjerde bus Hovedstadsområdet. Det er nu historie, men heldigvis er en sådan bus sikret for eftertiden, nemlig Combus nr. 5202, en DAB 15-1200C mk. III-gasbus fra 1998. Bussen blev 26. marts 2011 overdraget fra Busbevarelsesgruppen Danmark til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og her ses den inden afgang fra Sjælsmark, mens den lige fik skiftet det ene baghjul.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Combus 5202 og Holger Danske-lastbil i Sjælsmark
Combus 5202, DAB 15-1200C mk. III-gasbus årg. 1998, måtte som den eneste trækkes, da den i marts 2011 skulle befordres fra Busbevarelsesgruppen i Sjælsmark til Sporvejsmuseets depot i St. Merløse. Til dét formål blev der brugt en Volvo F12-lastbil fra Holger Danske Bustrafik (Holger Danske Transport).
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Ex. HT 1585 på en tankstation i Roskilde
På vej fra Busbevarelsesgruppen i Sjælsmark til Sporvejsmuseets depot i Alsted "gik vandet" på ex. HT 1585, Scania BR112/DAB årg. 1984, og der var rigeligt med røg og damp! Den grønne væske, som matchede bussens Tallinn-farver, gav anledning til en del morsomme kommentarer fra de forbipasserende...
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.
Ex. HT 1585 og Fjord-bus 7433 i Alsted
Trods problemer undervejs nåede ex. HT 1585, Scania BR112/DAB årg. 1984, frem til Sporvejsmuseets depot i Alsted. Her ses den i selskab med museets DAB serie 15 mk. I'er fra 1993, ex. Fjord-bus 7433.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.