Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.269 billeder på Myldretid:

Anchersen 3241 ved Flintholm st.

Anchersen 3241 ved Flintholm st.

Anchersen 3241, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 på Dirch Passers Allé ved Flintholm st. En klassisk Amager-linje, nu på Frederiksberg...!

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Første bus på linje 9A ved Hovedbanegården, København

Første bus på linje 9A ved Hovedbanegården, København

Den første tur på linje 9A natten mellem lørdag 23. og søndag 24. marts 2013 blev kørt af linjens enlige Scania, Arriva 1945, der er en Scania OmniLink fra 2008, som 9A har arvet fra linje 14. Med døgndriften på A-linjerne følger også nogle ret lange vognløb, selv om det ikke er noget nyt, at dag- og natlinjerne ligger i samme, lange løb. 1945 begyndte således kørslen kl. 1.12 fra Operaen og sluttede samme sted kl. 22.57 - 21 timer og 45 minutter senere! Så sent som lørdag eftermiddag var bussen i trafik på linje 14 med sine røde hjørner.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

KS 41 på Vanløse Torv

KS 41 på Vanløse Torv

Vanløse Lokaludvalg, Movia, Vanløse Bydelshistoriske Arkiv og Sporvejshistorisk Selskab markerede åbningen af Vanløses første A-bus, den nye linje 9A, ved et arrangement på Vanløse Torv lige ved Vanløse station om eftermiddagen mandag 25. marts 2013. Fra Sporvejsmuseet deltog KS 41, en Triangel-bus fra 1933, der faktisk netop har kørt til Vanløse - dog ad ikke ad samme rute.

Foto: Thomas de Laine, 25. marts 2013.

Nettbuss 8434 ved Enghave st., København

Nettbuss 8434 ved Enghave st., København

Nettbuss 8434, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 ved Enghave st. Linje 14 erstatter fra 24. marts 2013 linje 10's korte ture mellem Rådhuspladsen og Enghave st.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1914 i Smallegade, Frederiksberg

Arriva 1914 i Smallegade, Frederiksberg

Arriva 1914, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2006, var i trafik på linje 15 hele linjens sidste dag. Bussen var indsat i det løb, der sluttede af med den definitivt sidste tur på linjen, og kørte rundt med et skilt som den gamle sporvognslinje 15 på fronten. Derudover havde alle busserne på 15'eren et hvidt skilt med teksten "Sidste dag" i forruden. Foto i Smallegade.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Sidste linje 15-bus på Kgs. Nytorv

Sidste linje 15-bus på Kgs. Nytorv

Den sidste tur på linje 15 er nået til Kgs. Nytorv. Klokken er cirka kvart i ét natten til søndag 24. marts, og bussen er vogn 1914, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2006. Linjen har kørt under nummeret 15 siden maj 2003, men hed indtil da linje 1 og kan føre sin historie tilbage til den første sporvognslinje i København, der indledte driften i oktober 1863. Det er således i en vis forstand Københavns ældste linje, der har ladet livet.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

City-Trafik 2721 på Danneskiold-Samsøes Allé, Holmen, København

City-Trafik 2721 på Danneskiold-Samsøes Allé, Holmen, København

Linje 9A viderefører den ekstrakørsel, der har været på linje 66 i forbindelse med forestillinger i Operaen. Allerede på linjens premieredag udførte City-Trafik således ekstrakørsel mellem Operaen og Hovedbanegården. Her med bus 2721, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2003, i Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1323 på Holmen, København

Arriva 1323 på Holmen, København

Arriva 1323, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, forlader Operaen som linje 9A.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1317 på Østre Allé, København

Arriva 1317 på Østre Allé, København

24. marts 2013 nedlagdes københavnske linje 15, og en ny linje 9A opstod. Grundstammen i linje 9A's vognpark var de tidligere linje 15-busser, og i de sidste par uger op til skiftedagen kunne man derfor møde busser på linje 15 med røde A-bus-hjørner. Den gamle sporvognslinje, der blev nedlagt i 1963, havde netop linjefarverne gul og rød, og dens rute var sammenløbende med den senere buslinje 15 fra Hans Knudsens Plads til Lille Triangel. Så en gul og rød linje 15 på Østre Allé burde få en sporvognsklokke til at ringe hos københavnere, der kan huske 40 år tilbage...

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2013.

Busdivisionen 1856 ved Nørreport st., København

Busdivisionen 1856 ved Nørreport st., København

Ex. HT 1856, Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, indgår i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms samling. Her ses den i brug under Kulturnatten i København i oktober 2010.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2010.

Sidste linje 43 ved Nørreport st., København

Sidste linje 43 ved Nørreport st., København

Københavnske linje 43 blev oprettet 7. maj 1956 mellem Holmens Bro og Emdrup. I 1962 blev den forlænget til Søborg Torv og i 1974 helt til Værebroparken i Bagsværd. Bortset fra nogle omlægninger og afkortninger i City relateret til metroen har ruten været stort set uændret. Men natten mellem 20. og 21. oktober 2012 kørte linje 43 for sidste gang. Mellem Nørreport og Emdrup er linje 42 blevet udvidet, linje 6A er blevet forlænget fra Emdrup til Buddinge, og linje 68 er omlagt til at køre fra Buddinge til Værebroparken. City-Trafik 2842, Scania OmniLink årg. 2009, blev sidste bus på linje 43 og ses her ved Nørreport st. inden afgang.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.

City-Trafik 2835 ved Ballerup st.

City-Trafik 2835 ved Ballerup st.

Linje 42 kører fra oktober 2012 til Ballerup i stedet for til Bagsværd. City-Trafik 2835, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 27. oktober 2012.

Nobina 6115 ved Herlev st.

Nobina 6115 ved Herlev st.

Nobina 6115, Volvo 8900LE årg. 2012, som linje 165 ved Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 27. oktober 2012.

City-Trafik 2821 på H.C. Andersens Boulevard, København

City-Trafik 2821 på H.C. Andersens Boulevard, København

City-Trafik 2821, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S på H.C. Andersens Boulevard den sidste dag med dobbeltdækkerne.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2012.

Sidste Movia-dobbeltdækker ved Hovedbanegården, København

Sidste Movia-dobbeltdækker ved Hovedbanegården, København

Ved Hovedbanegården krydsede de to sidste dobbeltdækkere i Movia-trafik cirka kvart i 1 natten til 21. oktober 2012. Den sidste tur - der udgik fra den ene endestationen senest og ankom til den anden senest - blev bussen fra Bella Center til Buddinge, og afgangen kørtes med bus 2801, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001. Her ses bussen ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.

Sidste Movia-dobbeltdækker efter ankomsten til Buddinge st.

Sidste Movia-dobbeltdækker efter ankomsten til Buddinge st.

Den absolut sidste tur med Movia-dobbeltdækker er slut: City-Trafik 2801 er ankommet som linje 250S til Buddinge st. efter kl. 1 natten til 21. oktober 2012. Dobbeltdækkerne kørte 11½ år i København.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.

Nettbuss 8419 på Center Boulevard, København

Nettbuss 8419 på Center Boulevard, København

Nettbuss 8419, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Center Boulevard ved Bella Center. Samtidig med Nettbuss' overtagelse af linjen er køreretningen i sløjfen ved Bella Center vendt, så der nu køres via indgang vest og Bella Sky-hotellet i retning mod Bella Center st. og ad Vejlands Allé mod byen.

Foto: Thomas de Laine, 28. oktober 2012.

Nettbuss 8421 på Bellahøj, København

Nettbuss 8421 på Bellahøj, København

Nettbuss 8421, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Bellahøj.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.

City-Trafik 2801 ved Forum st., København

City-Trafik 2801 ved Forum st., København

City-Trafik 2801, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S ved Forum st. den sidste aften med dobbeltdækkere i København. Bussen blev efter midnat også sidste dobbeltdækker i drift.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2012.

Nettbuss 8425 ved Buddinge st.

Nettbuss 8425 ved Buddinge st.

Nettbuss 8425, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S ved Buddinge st.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.

Nettbuss 8422 på Bellahøj, København

Nettbuss 8422 på Bellahøj, København

Nettbuss 8422, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Bellahøj.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.

Arriva 1114 ved Søborg Torv

Arriva 1114 ved Søborg Torv

Linje 6A blev 21. oktober 2012 forlænget fra Emdrup Torv via Søborg Torv til Buddinge st. på hver anden tur. Den erstatter derved linje 43, som er nedlagt, og linje 42, der i stedet er omlagt til at følge linje 69's rute fra Emdrup til Ballerup. Arriva 1114, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A ved Søborg Torv den første dag med A-busser på Søborg Hovedgade.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.

City-Trafik 2475 ved Herlev st.

City-Trafik 2475 ved Herlev st.

Linje 145 - nu også med hybridbusser! City-Trafik overtog ved køreplansskiftet 21. oktober 2012 linjerne 142 og 145 som kompensation for kørslen på den nedlagte linje 69. Normalt køres 142/145 med VDL-busser, men her er det Volvo 7700-hybridbus nr. 2475 fra linje 12, der er indsat. Foto ved Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 27. oktober 2012.

Nettbuss 8421 på Artillerivej, København

Nettbuss 8421 på Artillerivej, København

Ved køreplansskiftet 21. oktober 2012 blev linje 250S igen ført direkte ad Artillerivej. Samtidig forsvandt City-Trafiks dobbeltdækkere til fordel for Nettbuss' nye VDL Citea'er. Nettbuss 8421 som linje 250S på Artillerivej.

Foto: Thomas de Laine, 28. oktober 2012.

Nettbuss 8429 på Kigkurren, København

Nettbuss 8429 på Kigkurren, København

Nettbuss 8429, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Kigkurren ved Artillerivej, Islands Brygge.

Foto: Thomas de Laine, 28. oktober 2012.