Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:
City-Trafik 2721 på Danneskiold-Samsøes Allé, Holmen, København
Linje 9A viderefører den ekstrakørsel, der har været på linje 66 i forbindelse med forestillinger i Operaen. Allerede på linjens premieredag udførte City-Trafik således ekstrakørsel mellem Operaen og Hovedbanegården. Her med bus 2721, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2003, i Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1323 på Holmen, København
Arriva 1323, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, forlader Operaen som linje 9A.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1317 på Østre Allé, København
24. marts 2013 nedlagdes københavnske linje 15, og en ny linje 9A opstod. Grundstammen i linje 9A's vognpark var de tidligere linje 15-busser, og i de sidste par uger op til skiftedagen kunne man derfor møde busser på linje 15 med røde A-bus-hjørner. Den gamle sporvognslinje, der blev nedlagt i 1963, havde netop linjefarverne gul og rød, og dens rute var sammenløbende med den senere buslinje 15 fra Hans Knudsens Plads til Lille Triangel. Så en gul og rød linje 15 på Østre Allé burde få en sporvognsklokke til at ringe hos københavnere, der kan huske 40 år tilbage...
Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2013.
Busdivisionen 1856 ved Nørreport st., København
Ex. HT 1856, Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, indgår i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms samling. Her ses den i brug under Kulturnatten i København i oktober 2010.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2010.
Sidste linje 43 ved Nørreport st., København
Københavnske linje 43 blev oprettet 7. maj 1956 mellem Holmens Bro og Emdrup. I 1962 blev den forlænget til Søborg Torv og i 1974 helt til Værebroparken i Bagsværd. Bortset fra nogle omlægninger og afkortninger i City relateret til metroen har ruten været stort set uændret. Men natten mellem 20. og 21. oktober 2012 kørte linje 43 for sidste gang. Mellem Nørreport og Emdrup er linje 42 blevet udvidet, linje 6A er blevet forlænget fra Emdrup til Buddinge, og linje 68 er omlagt til at køre fra Buddinge til Værebroparken. City-Trafik 2842, Scania OmniLink årg. 2009, blev sidste bus på linje 43 og ses her ved Nørreport st. inden afgang.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.
City-Trafik 2835 ved Ballerup st.
Linje 42 kører fra oktober 2012 til Ballerup i stedet for til Bagsværd. City-Trafik 2835, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 ved Ballerup st.
Foto: Thomas de Laine, 27. oktober 2012.
Nobina 6115 ved Herlev st.
Nobina 6115, Volvo 8900LE årg. 2012, som linje 165 ved Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 27. oktober 2012.
City-Trafik 2821 på H.C. Andersens Boulevard, København
City-Trafik 2821, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S på H.C. Andersens Boulevard den sidste dag med dobbeltdækkerne.
Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2012.
Sidste Movia-dobbeltdækker ved Hovedbanegården, København
Ved Hovedbanegården krydsede de to sidste dobbeltdækkere i Movia-trafik cirka kvart i 1 natten til 21. oktober 2012. Den sidste tur - der udgik fra den ene endestationen senest og ankom til den anden senest - blev bussen fra Bella Center til Buddinge, og afgangen kørtes med bus 2801, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001. Her ses bussen ved Hovedbanegården.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.
Sidste Movia-dobbeltdækker efter ankomsten til Buddinge st.
Den absolut sidste tur med Movia-dobbeltdækker er slut: City-Trafik 2801 er ankommet som linje 250S til Buddinge st. efter kl. 1 natten til 21. oktober 2012. Dobbeltdækkerne kørte 11½ år i København.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.
Nettbuss 8419 på Center Boulevard, København
Nettbuss 8419, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Center Boulevard ved Bella Center. Samtidig med Nettbuss' overtagelse af linjen er køreretningen i sløjfen ved Bella Center vendt, så der nu køres via indgang vest og Bella Sky-hotellet i retning mod Bella Center st. og ad Vejlands Allé mod byen.
Foto: Thomas de Laine, 28. oktober 2012.
Nettbuss 8421 på Bellahøj, København
Nettbuss 8421, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Bellahøj.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.
City-Trafik 2801 ved Forum st., København
City-Trafik 2801, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S ved Forum st. den sidste aften med dobbeltdækkere i København. Bussen blev efter midnat også sidste dobbeltdækker i drift.
Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2012.
Nettbuss 8425 ved Buddinge st.
Nettbuss 8425, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S ved Buddinge st.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.
Nettbuss 8422 på Bellahøj, København
Nettbuss 8422, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Bellahøj.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.
Arriva 1114 ved Søborg Torv
Linje 6A blev 21. oktober 2012 forlænget fra Emdrup Torv via Søborg Torv til Buddinge st. på hver anden tur. Den erstatter derved linje 43, som er nedlagt, og linje 42, der i stedet er omlagt til at følge linje 69's rute fra Emdrup til Ballerup. Arriva 1114, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A ved Søborg Torv den første dag med A-busser på Søborg Hovedgade.
Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012.
City-Trafik 2475 ved Herlev st.
Linje 145 - nu også med hybridbusser! City-Trafik overtog ved køreplansskiftet 21. oktober 2012 linjerne 142 og 145 som kompensation for kørslen på den nedlagte linje 69. Normalt køres 142/145 med VDL-busser, men her er det Volvo 7700-hybridbus nr. 2475 fra linje 12, der er indsat. Foto ved Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 27. oktober 2012.
Nettbuss 8421 på Artillerivej, København
Ved køreplansskiftet 21. oktober 2012 blev linje 250S igen ført direkte ad Artillerivej. Samtidig forsvandt City-Trafiks dobbeltdækkere til fordel for Nettbuss' nye VDL Citea'er. Nettbuss 8421 som linje 250S på Artillerivej.
Foto: Thomas de Laine, 28. oktober 2012.
Nettbuss 8429 på Kigkurren, København
Nettbuss 8429, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Kigkurren ved Artillerivej, Islands Brygge.
Foto: Thomas de Laine, 28. oktober 2012.
Arriva 1789 ved Lyngby st.
Linje 165's historie går helt tilbage til 1922, og der er efterhånden kun få så gamle linjer tilbage i Hovedstadsområdet. Ruten kørte fra et tidligt tidspunkt mellem Bagsværd, Lyngby og Charlottenlund, men blev senere forlænget i begge ender. I 1989 bortfaldt dog strækningen Lyngby-Charlottenlund-Hellerup, og i foråret 2010 bortfaldt linjens del vest for Bagsværd. Ved køreplansskiftet i oktober 2012 mister linjen endegyldigt kontakten med sin historiske rute, da den omlægges, så der fra Bagsværd ikke køres til Lyngby, men Gladsaxe Trafikplads. Arriva 1789, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 165 ved Lyngby st.
Foto: Thomas de Laine, 8. september 2012.
De Blaa Omnibusser 4095 ved Lyngby st.
De Blaa Omnibusser modtog i eftersommeren 2012 fire nye Volvo B7RLE/Säffle (8900LE), som erstattede fire af de i 2004 leverede Volvo B12BLE'er. Sidstnævnte type er herefter kun repræsenteret i vognparken med tre styk. En helt ny bus 4095 som linje 191 ved Lyngby st.
Foto: Thomas de Laine, 8. september 2012.
De Blaa Omnibusser 4096 ved Holte st.
De Blaa Omnibusser 4096, Volvo B7RLE/Säffle (8900LE) årg. 2012, som linje 170 ved Holte st.
Foto: Thomas de Laine, 8. september 2012.
De Blaa Omnibusser 4094 på Bistrup Trafikplads
De Blaa Omnibusser 4094, Volvo B7RLE/Säffle (8900LE) årg. 2012, som linje 334 på Bistrup Trafikplads.
Foto: Thomas de Laine, 8. september 2012.
Arriva 1065 på Trekroner Allé, Roskilde
Det er ikke mange år siden, Trekroner øst for Roskilde stort set var ren pløjemark, men efter årtusindskiftet er området blevet ganske tæt bebygget. Og nu er der A-bus hvert kvarter i dagtimerne! Arriva 1065, Irisbus Crossway LE årg. 2010, som linje 201A på Trekroner Allé.
Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2012.
City-Trafik 2816 på Hillerødmotorvejen, København
I oktober 2012 forsvandt de sidste dobbeltdækkere fra Movias linjer. Flere af dem overlevede dog som sightseeingbusser i de københavnske gader. City-Trafik 2816, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S på vej ned på Hillerødmotorvejen.
Foto: Thomas de Laine, 12. august 2012.